ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor TessaB » 15 nov 2020 20:00

Bij mij hetzelfde. Een net willen spannen maar met de wind en regen was het echt een heel karwei. Bovendien was ons net te klein en de winkels waren gesloten, dus we hebben er geen extra kunnen komen. De ren is nog voor de helft onbedekt.
Morgen kunnen we hopelijk naar een winkel voor extra netten en kippengaas!
We gaan het voorlopig met een net doen en een deel van de ren met een zeil overspannen. Hopelijk is dat dan genoeg voor de overheid!

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 15 nov 2020 20:09

AstridW schreef:Zoals ik het tot nu toe lees moet je in Nederland alleen afschermen tegen wilde watervogels. Die mogen dus niet bij de kippen kunnen en uitwerpselen van overvliegende vogels mogen niet binnen bereik van je kippen kunnen vallen. Een net over je ren voldoet dus niet volgens de voorschriften van het ministerie.

Maar Levende Have (die er toch meer van weet dan ik) geeft als ideaalplaatje een grofmazig net erover, geen zeil (alleen een zeiltje bij het hok en voederplek).

Dan denk ik: precies dat effect heb ik in mijn tuin vanzelf ook wel zonder net...

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 15 nov 2020 20:14

AstridW schreef:Het gaat er niet om dat onze kippen de professionele kippenhouderij kunnen besmetten. Het gaat er volgens mij om dat als bij mij een kip besmet is en dat wordt gemeld dat er dan binnen een aantal kilometer rondom mijn hok/ren geruimd moet worden en in een nog groter gebied een vervoersverbod gaat gelden. (klopt dat?) En wat ik daarvan dan weer niet snap is dat dat dan wel geldt voor onze kipjes als die besmet zijn en niet bij wilde vogels die ergens gevonden worden. Want dan was nu een groot deel van Nederland al kippenloos volgens mij

Precies. De kans dat het virus via een wildevogelpoepje vanaf het erf bij een kippenboer pardoes mee naar binnengaat de stal in is toch veeeeeele malen groter dan de kans dat er een kippenpoepje uit mijn achtertuin bij een kippenboer belandt? Die hobbykippen gaan helemaal nergens naartoe; er is een vervoersverbod, shows zijn afgezegd, etc. Het enige wat zich nog verplaatst zijn wilde vogels en productiekippen.

Ik blijf niet zien hoe een hobbykip een risico vormt.

En inderdaad, bizar dat bij vogelgriep in een hobbykip een heel gebied geruimd moet worden maar bij een dooie eend met vogelgriep niet. Die dode eend vormt toch heus groter risico dan die hobbykip.

Pearlsofpassion
Berichten: 4356
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 nov 2020 20:29

Misschien sla je hier wel de nagel op de kop. Als de wilde vogels nog bij je kippen kunnen, en jouw kippen hebben vogelgriep (door andere wilde vogel gekregen of zo), dan kunnen ze die wilde vogels besmetten.. En zo gaat het natuurlijk rond. Als de wilde vogels niet bij jouw kippen kunnen, kunnen jouw kippen al zeker niets besmetten. En de kans op besmetting door wilde vogels is ook veel kleiner (door voer en water onder afdak te zetten)..

Zelfde principe als Corona he: contacten verminderen.

Dat bedrijven kwetsbaarder zijn dat weten ze he.. Vandaar dat die al veel langer moesten ophokken.

Waar haal je trouwens dat bij een besmette hobbykip de omgeving geruimd moet worden? Dat lees ik nergens.
En moeten dan ook alle hobbykippen in de buurt geruimd? Of enkel de bedrijven?

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 15 nov 2020 21:01

Vogelgriep bij hobbykippen moet in ieder geval gemeld worden. Ik meende hier ergens gelezen te hebben dat er dan ook geruimd gaat worden maar dat weet ik niet zeker.

Zeker haal je een schakel uit de ketting als je de hobbykip eruit haalt door deze op te hokken. Maar dat is maar een van de vele schakeltjes. Als ik kijk naar mijn omgeving, daar krioelt het ronduit van de wilde vogels. Niet zozeer watervogels, wel talloze andere vogels. Een groot deel hiervan kan vogelgriep overbrengen. Dat gaat om honderden vogels. Trekvogels, standvogels, vanalles. Dat blijft in ieder geval niet op 1 plek in 1 tuin. Wat maken die paar hobbykippen die wél op 1 plek blijven dan realistisch gezien nou voor verschil? Dat zijn toch helemaal niet de verspreiders, die komen immers nergens!? En de wilde vogels aan wie ze het evt doorgeven hebben zonder jouw tuin of jouw kippen toch ook wel contact met elkaar of elkaars uitwerpselen. Je moet zorgen dat er geen virus bij de pluimveehouderijen naar binnen kan, bijv door vervoersverbod en extra hygiënemaatregelen. Maar je kunt toch niet dit virus dat zich onder wilde vogels verspreid tot stilstand brengen?

Mij is ook het verschil tussen afschermen en ophokken nog steeds niet duidelijk. Ophokken is in een hok of volledig afgesloten ren; volledig dicht van boven dus geen neervallende poepjes, en kleinmazig of geheel dicht van de zijkant dus géén contact met musjes of andere dieren; gewoon volledig afgesloten van alle andere dieren. Helemaal helder. Dan nu: afschermen. Wat houdt dat dan in, als het kennelijk een lichter regime is dan ophokken? En wat is daar het nut van, voor achtertuinkipjes?

(Ik kom nu heel anti-afschermen over, zo is het niet hoor. Ik ben best wel van de regeltjes. Maar hier vraag ik me toch af of we de regels niet strenger interpreteren dan hoe ze bedoeld zijn. Ook woon ik niet in een gebied met pluimveebedrijven. Ik zou nooit met mijn kippen een agrarisch bedrijf in gevaar willen brengen. Maar zolang er in de wijde omgeving geen enkel geval van vogelgriep bij wilde vogels is geconstateerd neem ik nog even de tijd om na te gaan wat nu precies de bedoeling is voordat ik mijn kippen opsluit. En als het echt nodig is, sluit ik ze uiteraard gewoon weer op, zoals ik ook meteen gedaan heb toen de eerste berichten kwamen.)

Krielkip-1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:42
Land: Belgie
M/V: M

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Krielkip-1977 » 15 nov 2020 22:07

We hebben onze kippetjes in lockdown gezet. Ze gaan dit niet tof vinden, ze zijn het groots gewend. Kan er iemand zeggen hoe lang deze situatie kan duren?

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 16 nov 2020 05:16

Pearlsofpassion schreef:Waar haal je trouwens dat bij een besmette hobbykip de omgeving geruimd moet worden? Dat lees ik nergens.
En moeten dan ook alle hobbykippen in de buurt geruimd? Of enkel de bedrijven?


Dat is mij verteld maar dat weet ik niet zeker, vandaar ook mijn vraag "klopt dat?"' erachter.

Ik laat mijn kippen nu maar gewoon in de ren lopen zolang dat hier mag. Hoe meer je het erover hebt hoe onlogischer de maatregelen lijken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 16 nov 2020 05:56

Besmetting bij hobbykippen leid niet tot ruiming in de omgeving bij andere hobbykippen. Zie stukje van Levende Have van "Vogelgriep bij hobbykippen in Middelie"

In het gebied waar de besmetting bij de hobbydierhouder is aangetroffen, bevinden zich geen commerciële pluimveebedrijven. ''De besmette hobbykippen vormen epidemiologisch gezien geen groter risico dan wilde vogels. Daarom is ruimen van de dieren in combinatie met de reeds geldende landelijke maatregelen voldoende om verdere verspreiding te voorkomen'', zo maakt het ministerie van LNV bekend.

Pearlsofpassion
Berichten: 4356
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 nov 2020 07:34

Wilde vogels kunnen ze natuurlijk niet ophokken.
Het is niet omdat die natuurlijk het grootste risico vormen en je daar niets aan kan doen dat het niet nuttig is maatregelen te nemen over de vogels waar je wel iets aan kan doen.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Liz » 16 nov 2020 15:50

Krielkip-1977 schreef:We hebben onze kippetjes in lockdown gezet. Ze gaan dit niet tof vinden, ze zijn het groots gewend. Kan er iemand zeggen hoe lang deze situatie kan duren?


Ik heb gehoord dat het kan duren tot februari. Tot wanneer de vogels weer wegtrekken.
Iemand die een pluimvee bedrijf heeft wist me dat te zeggen. Dat dat meestal 2/3 maand duurt. Erg!
Onze kippen zijn een hele grote tuin gewend en nu zitten ze afgedekt op een veel klei er stuk. Ze zijn niet gelukkig ☹️


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten