ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 29 jun 2022 11:36


AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 06 okt 2022 08:13

En daar gaan we weer. Was wel te verwachten. Heb inmiddels een mooie grote ren gemaakt met een net erover, hopelijk blijft het bij afschermen voor onze hobbykippen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vogelgriep/nieuws/2022/10/05/vogelgriep-landelijke-ophok--en-afschermplicht-van-kracht

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2022 08:52

Opletten met sneeuw he. Als het erop blijft liggen zal je net scheuren.

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 okt 2022 11:18

Doen jullie dit ook echt? Ik ben pas een hobbyhouder (7 kippen) en ik zie het niet zo zitten om netten te spannen. Bovenduen: gaat de poep van wilde vogels daar niet doorheen vallen? :roll:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2022 11:30

Ja, je eigen dieren bescherm je er nauwelijks mee. Tis vooral dat als jouw dieren het hebben, de wilde vogels het niet van de jouwe krijgen.
Ik heb het jaren gedaan. Maar sinds vorig jaar, sinds het standaard een half jaar of meer duurt, doe ik het niet meer. Ik vind dat geen leven voor de dieren.

Het is een risico. Jantien is vorig jaar zo al haar dieren (50-tal)op een paar dagen tijd verloren. Vreselijk. Dus het is echt iets dat je helemaal zelf moet beslissen.
Moest er hier eentje vlak in de buurt zijn, zou ik ze misschien wel ophokken. Dat hou ik wel in de gaten. Gelukkig is het in België veeeeel minder dan in Nl (minder pluimveebedrijven).

Voor je eigen dieren te beschermen is het wel erg nuttig en eenvoudig om eten en drinken onder afdak en liefst zelfs uit het zicht aan te bieden. Zodat er geen ontlasting van wilde vogels in kan vallen.
En plastic zakjes of linten ophangen om de wilde vogels zoveel mogelijk af te schrikken. Cd's of spiegels schrikken ook af.

Watervogels lijken ook gevoeliger dan andere.

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 okt 2022 12:01

Ah handige info Pearl!

Ik denk dat ik wat linten ophang. Ik heb nog bamboestokken met linten eraan van ons festival laatst. :gulzig: En het eten staat nu in een bench met zeil erover. Ik zet het nog wel meer uit het zicht!

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 06 okt 2022 13:25

Pearlsofpassion schreef:Opletten met sneeuw he. Als het erop blijft liggen zal je net scheuren.


Dat is wel een goede om in de gaten te houden.

Ik heb het net erover gespannen omdat hier veel roofvogels zitten en ik in twee dagen drie kippen kwijt was aan een havik die hier in de buurt een nest had. Voor het afschermen ivm vogelgriep zou ik het niet gedaan hebben, alhoewel ik het nu wel fijn vind dat er geen duiven, mussen en spreeuwen meer bij de kippen komen, die zaten hier echt massaal in de ren en zelfs in het hok om het voer te pikken.

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 okt 2022 14:03

Oh das sneu... :(
Ik begrijp goed dat je dan een net hebt gespand!!!

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 okt 2022 14:13

Alles eens helemaal doorgelezen. Ik woon wel in een rood gebied... :? Oudkarspel, NH.
Jullie?

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor AstridW » 06 okt 2022 15:38

Shanna Bartels schreef:Alles eens helemaal doorgelezen. Ik woon wel in een rood gebied... :? Oudkarspel, NH.
Jullie?

Dan zou ik mijn kippen echt binnenzetten, maar ook dat moet iedereen zelf weten.

Ik zit in normaal gebied gelukkig, ook geen meldingen van dode watervogels. Maar heb wel een stal vrij voor als het hier in de buurt komt.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten