ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 dec 2020 15:50

Dit vond ik op de site van Natuurpunt:
De kansen op grote uitbraken met het H5N8-virus is aanzienlijk groter voor pluimvee dan voor wilde vogels, vanwege hun beperktere immuniteit en de vaak grote aantallen die samen in gesloten ruimtes gehouden worden

Beetje tegenstrijdig met een ophokplicht dan he... :?
Toch bij hobbyhouders die erg veel ruimte hebben...

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor dragon » 18 dec 2020 17:51

rozekip schreef:
Vrijwel alle gevallen in NL dateren van vóór half november. Dat is een dikke maand geleden.


Hoe bedoel je dit? Alleen voor Limburg, denk ik?
Er zijn de afgelopen weken nog uitbraken geweest in Friesland, Utrecht, Zuid Holland en Zeeland. De laatste melding is nog maar een paar dagen geleden.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 18 dec 2020 19:18

dragon schreef:
rozekip schreef:
Vrijwel alle gevallen in NL dateren van vóór half november. Dat is een dikke maand geleden.


Hoe bedoel je dit? Alleen voor Limburg, denk ik?
Er zijn de afgelopen weken nog uitbraken geweest in Friesland, Utrecht, Zuid Holland en Zeeland. De laatste melding is nog maar een paar dagen geleden.

Als je op die kaart van NL kijkt, en op de bolletjes klikt (dan krijg je de datum in beeld) is het overgrote merendeel van eind okt t/m half november. Inderdaad nog een paar daarna op pluimveebedrijven. Maar het aantal wilde vogels dat met vogelgriep wordt gevonden lijkt echt vele malen minder dan een maand geleden.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor danielb » 24 dec 2020 21:43

laatste update vogelgriep van het FAVV belgie.

Op 17 december 2020 werd een nieuwe haard van vogelgriep van het type H5 vastgesteld op een pluimveebedrijf in Diksmuide (West-Vlaanderen). Rond de haard werd een tijdelijke bufferzone van 3 km afgebakend. Op 22 december hebben verdere analyses bevestigd dat het om een laagpathogene variant gaat. Daarom wordt de tijdelijke bufferzone van 3 km rond de haard aangepast naar 1 km.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor danielb » 26 dec 2020 21:17

met dat ophokken. (althans wat ik al opgehokt heb) moet ik nu wel een pak meer de binnenhokken verversen.
de mest/composthoop zal blij zijn.....

vorig weekend toch al 3 jonge zijdehoen hanen geslacht....
ach ja...ik ben geen vegetarier en dan weet ik ook nog eens hoe vervelend het is om kippen te slachten.

dan zullen er nog eens 2 en misschien zelfs 3 jonge zijdehoen hanen volgen.
en waarschijnlijk ook 2 jonge genten,maar daar zie ik het hardst tegenop.
maar ja...wie weet hoe lekker ze zullen zijn....

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 27 dec 2020 04:43

Nee, zeker geen leuk klusje...

Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Ilo » 05 jan 2021 11:49

Ik heb even een vraagje over een gevolg van het afschermen. Indien deze vraag hier niet geplaatst mag worden, mag het zeker weggehaald of verplaatst worden naar de juiste plaats!

We hebben onze kippen afgeschermd met netten. Eerst waren het groene netten, maar die hingen erg laag (slecht voor de rug :gutgut:). Die groene netten hebben we nu vervangen door zwarte netten die we op hoge balken hebben gespannen. Aan de zwarte netten hebben we wat opvallende koorden gehangen op een aanal plaatsen zodat de vogels dit zouden opmerken.

Nu het probleem: sinds we de netten hebben vervangen (een tweetal weken geleden) hebben we een hoop dieren kunnen redden... 7 tortels, 2 houtduiven, 1 merel, een aantal mussen en koolmeesjes,... We hebben zelf een konijntje moeten redden uit het net dat we langs de houten omheining hadden vastgemaakt.
We moeten echt elk half uur/uur gaan kijken om zeker te zijn dat er geen dieren in sterven.

Nu mijn vraag: hebben jullie hier ervaring mee/oplossingen voor?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2021 13:51

Waren die groene netten anders dan de zwarte behalve dat ze laag hingen ? Is de maas wijdte anders ?
Hoe blijven de vogels in de netten hangen ?

Ilo
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Ilo » 05 jan 2021 14:01

De maaswijdte is iets groter. Het hoofd van een tortel past er juist door. De houtduiven zitten vaak onderaan het net vast, ookal hebben we alles tegen de houten omheining geniet. Ik heb geen idee hoe ze daar in geraken. De merel was er gewoon recht in gevlogen en de missen en koolmeesjes geraken af en toe door zo een Maas, maar vinden dan de uitweg niet meer en willen zichzelf helemaal vast. De tortels lijken wel te willen landen in de kippenren, maar komen er pas te laat achter dat er een net hangt. Poten zitten als eerst vast en dan beginnen ze te panikeren en hangen hun vleugels en hoofd vaak ook vast.
We hebben nu net nog een tortel geholpen, waardoor het net nu stuk is (zat zo vast dat we hebben moeten knippen). Omdat het net nu stuk is, moeten we toch nieuw kopen. Welke gebruiken jullie?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2021 14:15

Zelf heb ik een ren met gaas, dus geen net.
Misschien reageert er nog iemand met een net.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten