vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Hier staat alles over de Vogelgriep
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor danielb » 13 nov 2021 15:51

ook in Belgie is er vogelgriep vastgesteld bij een wilde gans.
https://www.favv-afsca.be/professionele ... -11-12.asp
ophok/afscherm plicht vanaf 15 november... :duimneer:

ik ben blij dat ik dit jaar niets extras heb uitgebroed,maar wel 2 hanen en 3 hennen heb weggedaan...
en ook een 3 mannelijke ganzen,zodat ik dit jaar toch al zeker de ganzen gewoon kan samen laten zitten en het minder snel een vettig boeltje word en geen conflikten heb tussen de dieren als ik ze beperkte ruimte moet geven...

en volgend jaar zullen er nog meer dieren weggaan,want tis elk jaar een soep als ik de kippenhanen van elkaar gescheiden moet houden en ze daarna weer hun status gaan bepalen als ze terug volledige vrijheid krijgen :duimneer:

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 nov 2021 20:57

Kan ik me voorstellen.
Ik ga niet afschermen.
De buren doen het ook niet en ik kan het niet verdragen hen zo in de modder te zien ploeteren terwijl die bij de buren gewoon rustig rondlopen. Tot op 15 meter van mijn ren...

Ik zal wel wat linten ed ophangen. Beetje extra afschrikken.
En eten en drinken onder afdak en uit het zicht geven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor tuff cookie » 13 nov 2021 21:06

:duimop:

Ilo
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Ilo » 14 nov 2021 21:59

Heel jammer dit. Tegenwoordig mogen kippen nog maar 5 maanden per jaar vrij rondlopen. Nu moeten we hen weer opsluiten in hun ren, terwijl ze gewend zijn van meer dan 8 are ter beschikking te hebben...
Ik twijfel ook sterk om ze op te sluiten...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor tuff cookie » 15 nov 2021 06:41

Je kunt op de kaart kijken waar vogelgriep het meest voorkomt. Misschien zit je net daar waar het meevalt.

Ilo
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Ilo » 15 nov 2021 08:46

Inderdaad. Vorig jaar hebben we dat zo gedaan en hebben onze kippen dus nog enkele uren per dag buiten gelopen onder toezicht.
Nu is de gans gevonden op zo'n 36 km van ons. Dat is een pak dichter dan vorig jaar. We kunnen het sowieso deze week nog niet afschermen, het is steeds helemaal donker als we thuiskomen. Zal dus voor dit weekend zijn...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor tuff cookie » 15 nov 2021 18:28

Ja, risico's afwegen, leuk is het allemaal niet.

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor peter34 » 15 nov 2021 22:17

Ik hang schriklinten en schrikbalon,ik kan onmogelijk ophokken, zit veel te groot en veel te grote vijver, dan moet ik heel mijn dorp overnetten

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor tuff cookie » 16 nov 2021 04:24

Ja, goed bedacht :duimop:

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: vogelgriep Belgie (ophok/afscherm plicht)

Berichtdoor Torinik » 16 nov 2021 12:09

Beter de onnozelaars ophokken die dit iedere keer opnieuw bedenken, en dan best permanent.

Het is te zot voor woorden geworden. Iedere nutteloze die door de gemeente betaald wordt om net te doen of ie de perkjes wat staat te harken, denkt dat ie het licht gezien heeft, ineens tot de horde hoogbegaafden behoort en meent dat ie wat uit zijn duim kan zuigen om aan een ander op te leggen.

Dat belooft voor wanneer er nog eens echt iets aan de hand is. We zijn gedoemd als we deze onzin zomaar blijven accepteren.
Hier wordt heel zeker niet opgehokt voor een dode gans ergens 100km verder. Wie denkt dat in alle stoerheid hier te moeten komen afdwingen, riskeert zijn leven, want dit draait om heel wat anders dan wat vogelgriep proberen in te dijken.

Eén dode gans in Schilde is voor minister Clarinval (de eerste keer dat ik die pipo zijn naam tegenkom) voldoende om een federale (=belgische) maatregel uit te vaardigen, want die ganzen draaien aan de Nederlandse grens gewoon terug en blijven in België cirkeltjes vliegen! Die dode gans was blijkbaar drager van het H5N1-virus? Maar, ten eerste, hoe geloofwaardig is heel die bende nog? Ten tweede, is die gans ook ziek geweest van dat H5N1-virus? En ten derde, is ze gestorven van de ziekte die ze doormaakte ten gevolge van dat H5N1-virus?
Allemaal onbeantwoord, maar wel voldoende om de burger nog wat te pesten en onderdrukken met maatregelen die op zichzelf ook meerdere gevolgen hebben. Eén van de gevolgen: kippen ophokken in een kleine, overdekte ruimte is op zichzelf een broeihaard voor allerlei ziekten, in tegenstelling tot los lopen waar die ziektekiemen ruim verdund worden en afsterven bij gebrek aan een gastheer!

Als er een probleem zou zijn, zou het vol liggen met dode ganzen en andere vogels, allemaal gestorven aan de vogelgriep. Nee, één gans, waarvan we dan nog, de meer dan waarschijnlijke leugen, moeten geloven dat ze drager was van H5N1...


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten