Pluimveenieuws vaccin

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor tuff cookie » 05 okt 2022 21:29

Update vaccin vogelgriep
Voor hobbyhouders kan het nog wel een jaar of langer duren.

https://www.levendehave.nl/nieuws/hobby ... af4581eb6e

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor tuff cookie » 27 okt 2022 20:27


Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor Redshibaman » 28 okt 2022 08:31

Het is maar te hopen dat tegen die tijd (2025) niet te veel mensen hun hobby, en dus hun dieren, vaarwel hebben gezegd. Aan de bovenkant vallen er ieder jaar, om welke reden ook, mensen, ouderen, af. Ik ben bang dat aan de onderkant er momenteel maar amper jonge gasten beginnen met het hebben en houden van kippen als hobby.
En wie zegt dat, mocht er in 2025 een vaccin zijn, dit dan ook beschikbaar komt voor de hobby pluimveehouders?
Ik ben best wel een positief ingesteld mens, maar zie dit toch wel heel somber in.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor tuff cookie » 28 okt 2022 08:43

Ja, dat zie ik ook. Bovendien verminderd de ruimte om kippen te houden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 okt 2022 09:14

Er zijn allerlei redenen waarom er minder kippen gehouden worden.
En al zeker op een diervriendelijke manier met voldoende ruimte en uitdaging.
Er is een kleine groep jongeren die bewuster met hun voetafdruk willen omgaan en daar hebben kippen een duidelijke plaats. Maar de ruimte is een probleem (moderne tuinen zijn veel te klein en moestuinen ook populairder), en bijna niemand kweekt nog z'n eigen kuikens en doodt de hanen of kweekt ze zelfs voor het vlees. En dat heeft het grootste voordeel qua dierenwelzijn (na vegetarisch worden uiteraard). Dat was 2 generaties geleden helemaal anders.. Vooral de bioindustrie vaart daar wel bij, vandaar al die pluimveebedrijven. En net die bedrijven zijn de motor van de griepepidemie en de reden waarom zo'n strenge maatregelen er komen.
Vuscieuze cirkel... :(

Het wordt nog erger door de dumping prijzen daarvoor kip aangeboden wordt. Daarvoor kan je ze bijlange niet zelf kweken. Zolang iedereen de prijs boven kwaliteit of dierenwelzijn blijft kiezen, zit daar geen verandering op. En met de huidige energiecrisis en financiële problemen bij veel mensen zullen we weer helemaal terug bij af zijn.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor Shanna Bartels » 28 okt 2022 09:26

Ik denk dat Pearl helegelijk heeft!
Hopelijk kiezen steeds meer mensen voor (vertrekken naar) ruimtelijk wonen, kippen houden, groenten en fruit kweken en zelfvoorzienender zijn!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor tuff cookie » 03 nov 2022 14:00


Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 nov 2022 20:25

OMG heftig... :shock:

Dat er een vaccin zou komen is natuurlijk fantastisch. Maar ze willen een bestaand gebruiken en dan vraag ik me meteen af waarom dat niet al gebruikt werd...

En dat wat ze zeggen over preventief ruimen en dat ze de dieren niet op tijd meer kunnen doden, dat raakt me zo!
Ik wordt hier zo kwaad van, de manier waarop met dieren omgesprongen wordt, hoe vlot men tot uitmoorden overgaat en dat er zo weer nieuwe dieren zitten. Aan de huidige vleesprijzen, wil je toch niet weten hoe ze dat doen als ze elk stukje vlees bij manier van spreken 2 keer moeten opkweken omdat de eerste vernietigd werd ivm vogelgriep.
Vreselijk gewoon. De hele boel.
Ik eet steeds minder kip maar ik denk dat ik er maar mee stop.
Volgens jaar zelf kuikens opkweken en verder zo weinig mogelijk nog kopen.
Het raakt me echt, komt heel heftig binnen zo... Men maakt zich eerder zorgen dat de gas opraakt om de dieren te doden ipv het feit dat er zoveel dieren nutteloos gedood worden.
Ik heb een bloedhekel aan het vernietigen van vlees.. Daar hangt een leven aan vast, dat reden genoeg om er zuinig mee om te springen. Maar iedereen vind het blijkbaar normaal om het weg te gooien ...

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor dragon » 04 nov 2022 09:34

PoP,

ik begrijp wat je zegt, het is ook een verschrikkelijke situatie.
Ik snap het preventief doden ook totaal niet. Het zal vast een risico zijn, maar hoe groot is dat risico nou echt? Het gaat steeds om duizenden dieren extra die op dat moment nog gewoon gezond zijn! Dus wees gerust, het is niet ' iedereen' die dat normaal vindt. Maar het blijft industrie en politiek gezien praat men niet over dieren, levende wezens, maar over risico's en geld...

Ik ben stiekem blij dat het gas op was, zodat die paar bedrijven niet preventief geruimd konden worden; en voor zover ik wet zijn die bedrijven en die dieren nog gewoon gezond? Mooi bewijs dat het ook anders kan.

Zodra er ge-ent kan worden, en het ook werkzaam is, sta ik met mijn diertjes vooraan in de rij, denk ik... Mijn kippies hebben nog best veel ruimte, zelf met afscherming, maar ik hoef de deur van de ren maar open te doen en ze komen allemaal hoopvol aangerend.. Maar ik durf het gewoon niet meer aan. Ik zit nu ook midden in een vervoersverbodsgebied; het is nog nooit zo dichtbij geweest. Toch zie ik nog genoeg kippen en eenden vrij buiten lopen hier...

Als er al een entstof is, waarom dan niet de hobbykipjes wel al laten doen?

Stomme ook nog, ik heb weer een zieke kip (het zal wel weer de leucose zijn dus hopeloos), maar ik kon dus vanwege een vervoersverbod, gewoon NIET naar mijn vaste kippendokter en ik moest dus een dierenarts laten komen (dus komen er nog voorrijkosten bij) van een andere kliniek die nauwelijks verstand hebben van kippen... Zo treurig.. Dus ik ben nog duurder uit en het kipje is er niets mee opgeschoten, dus vandaag mag er weer een dierenarts komen om het beestje in te laten slapen... Het is maar klein leed, maar zo ingrijpend is het ook voor de kleine kippenhouders....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Pluimveenieuws vaccin

Berichtdoor jantien » 12 nov 2022 12:36

Het veldonderzoek naar de vaccinatie tegen vogelgriep wordt mogelijk vervroegd.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer vroeg D66-Kamerlid Tjeerd de Groot via een motie om het veldonderzoek te vervroegen en tegelijk uit te voeren met het laboratoriumonderzoek om zo snel mogelijk over te kunnen gaan tot vaccinatie. Landbouwminister Piet Adema gaf de motie ‘Oordeel Kamer’, waarmee hij aan geeft bereid te zijn om deze stap te zetten als een Kamermeerderheid het voorstel steunt. Adema benadrukt dat hij ook zo snel mogelijk over wil gaan op vaccinatie om de uitbraak van vogelgriep te stoppen. Op dit moment worden er bij Wageningen Bioveterinary Research drie vaccins tegen vogelgriep getest in het laboratorium.

Herbevolken
Tijdens het debat vraagt PvdD-kamerlid Leonie Vestering om bedrijven alleen nog schadevergoeding uit te keren uit het Diergezondheidsfonds als ze daarna de stallen niet meer herbevolken. Adema wijst dit voorstel af. “We hebben afspraken gemaakt met de sector in het Diergezondheidsfonds en daar houden we ons aan. We willen een betrouwbare overheid zijn”, aldus Adema.

Hij voegt er aan toe dat de meeste uitbraken van vogelgriep zijn op stallen die niet eerder besmet zijn geweest, al zijn er ook bedrijven die meermaals besmet zijn geraakt. “Daar voel ik ook wel ongemak bij”, zegt Adema. Hij wil hier in het intensiveringsplan van de vogelgriepaanpak op terug komen.

Waterrijke gebieden
GroenLinks en PvdA willen dat de minister gaat werken aan regelgeving om het uitbreiden of bouwen van stallen in waterrijke gebieden te verbieden. Dat gaat Adema op dit moment te ver. Hij is wel bereid om te onderzoeken of er juridische mogelijkheden zijn voor dergelijke maatregelen.

In het Nationaal Programma Landelijk Gebied wordt zoönoserisico meegenomen bij de invulling van de plannen. Adema benadrukt dat het wordt gezien als meekoppelkans. Het wordt geen hoofddoel om het zoönoserisico terug te brengen, benadrukt hij.
BBB’er Caroline van der Plas vroeg de minister in te grijpen in de ganzenstand, omdat het risico op verspreiding van vogelgriep te verkleinen. Adema zegt dat het natuurbeleid – waar ook wildbeheer onder valt- bij de provincies ligt en dat er dus geen landelijk beleid voor is.

Ook ruimen bij harde wind
Op kritiek van de Kamer over de wijze van ruimen door de NVWA, waarbij veren verwaaiden bij harde wind, reageert Adema dat hij de NVWA hier op aan zal spreken. “Maar als er geruimd moet worden, moet dat gebeuren. Dan kunnen we niet wachten op mooi weer.”

Adema verwacht geen problemen met de ruimingscapaciteit. De NVWA heeft voldoende capaciteit om drie bedrijven per dag te ruimen. Het niet ruimen vanwege capaciteitsgebrek, zoals recent in Lunteren gebeurde, was echt een uitzondering, benadrukt Adema.

Lees het laatste nieuws en achtergronden over vogelgriep
2


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten