Is er al kijk op het scharrelen?

Hier staat alles over de Vogelgriep
Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Is er al kijk op het scharrelen?

Berichtdoor Manu76 » 18 jan 2022 18:22

Hallo,

Ik heb een aardige tuin met veel groen. Het liefst zou ik mijn kippen daar ook in laten scharrelen. Maar helaas mag dat nog niet vanwege de afscherm/ophokplicht. Ik woon in een straal van 10 kilometers waar ze pas een paar bedrijven hebben geruimd vanwege besmet pluimvee met de vogelgriep.

Over de corona/omicron zijn er zo nu en dan persconferentie met de regels over versoepelingen en of nieuwe vaste strenge maatregelen.

Hoe zit dat dan met de vogelgriep? Wie of wat houd ons op de hoogte?

Ik zie en hoor niks en dat frustreerd mij.

Weten jullie waar ik op up to date kan blijven?

2 dorpen van mij vandaan daar liepen kippen gewoon buiten te scharrelen zonder enige vorm van bescherming.

Ik dacht dat er een landelijke ophok plicht was??

Ik bedoel ook maar te zeggen: alsof de besmette vogels weten dat ze het ene dorp wel in mogen gaan en bij het andere dorp niet.

Iemand?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is er al kijk op het scharrelen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jan 2022 18:43

Er is overal ophokplicht. Maar aangezien ze die idd zowat standaard in oktober afkondigen en pas in april terug opheffen, zonder rekening te houden met of er nog veel gevallen zijn of niet, en er zelden burgerkippen getroffen worden, houden de meeste mensen er zich niet meer aan. Of ze hokken de kippen op en de ganzen niet, wat helemaal absurd is want watervogels zijn net kwetsbaarder.

Nu, als er zo dichtbij bedrijven echt geruimd zijn, zou ik ze toch nog maar even opgehokt houden. Soms zijn er kaarten waar je kan zien waar er gevallen zijn en waar niet. Maar ik weet niet waar je die kan vinden.

Ik hok ook niet meer op moet ik zeggen. Niet nadat ze hier vorig jaar maanden tot hun enkels in de modder stonden terwijl bij de buren, 20m verder, alles ongestraft los liep. En er waren ook al maanden geen gevallen meer voordat de plicht opgeheven werd. We hadden zowiezo maar een paar gevonden vogels in België, om ze daarvoor de helft van het jaar op te sluiten...
Wel zeker hun eten en drinken onder afdak en uit het zicht zetten. Dat is het minste. En met wat linten en cd's ed kan je ook wilde vogels op afstand houden. En daar gaat het om. Zorgen dat er geen wilde vogels in je ren komen en niet in hun eten of drinken iets kunnen laten vallen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Is er al kijk op het scharrelen?

Berichtdoor Kip La La » 18 jan 2022 19:43

Burgerkippen :grinnik:
Mooi woord PoP.

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Is er al kijk op het scharrelen?

Berichtdoor Manu76 » 18 jan 2022 20:15

:twisted:
Pearlsofpassion schreef:Er is overal ophokplicht. Maar aangezien ze die idd zowat standaard in oktober afkondigen en pas in april terug opheffen, zonder rekening te houden met of er nog veel gevallen zijn of niet, en er zelden burgerkippen getroffen worden, houden de meeste mensen er zich niet meer aan. Of ze hokken de kippen op en de ganzen niet, wat helemaal absurd is want watervogels zijn net kwetsbaarder.

Nu, als er zo dichtbij bedrijven echt geruimd zijn, zou ik ze toch nog maar even opgehokt houden. Soms zijn er kaarten waar je kan zien waar er gevallen zijn en waar niet. Maar ik weet niet waar je die kan vinden.

Ik hok ook niet meer op moet ik zeggen. Niet nadat ze hier vorig jaar maanden tot hun enkels in de modder stonden terwijl bij de buren, 20m verder, alles ongestraft los liep. En er waren ook al maanden geen gevallen meer voordat de plicht opgeheven werd. We hadden zowiezo maar een paar gevonden vogels in België, om ze daarvoor de helft van het jaar op te sluiten...
Wel zeker hun eten en drinken onder afdak en uit het zicht zetten. Dat is het minste. En met wat linten en cd's ed kan je ook wilde vogels op afstand houden. En daar gaat het om. Zorgen dat er geen wilde vogels in je ren komen en niet in hun eten of drinken iets kunnen laten vallen.


Ophok plicht of niet ik heb het pluimvee toch hier en daar zien los lopen scharrelen.

Ik heb gisteren met transparant zeil mijn tussendeur afgeschermd naar het nacht hok toe. Op dat stukje buiten het hok komen geen vogels en al helemaal geen ontlasting.

Dus op dat stukje, afgeschermd van de tuin, mogen ze wel lopen van mij. Ik zal ze nog niet in de tuin laten. Die is on afgeschermd.

Maar hoe kom je erbij dat het in april word opgeheven?

En zijn planten een idee in de ren om de vogels het" tuin gevoel" te kunnen geven? Of vreten ze de planten op?

Ik mijn tuin staan ook planten waar ik ook zuinig op ben. Gaan ze daar straks van eten?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is er al kijk op het scharrelen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jan 2022 20:19

Eigenlijk is het afschermplicht, dus dat afgeschermd stukje is volgens de regels.

Het is bijna elke winter hetzelfde liedje. Vaak meer dan 6 maanden... Jammer genoeg.
En nee, niet iedereen houdt er zich dus aan.

Ze eten wel planten ja.
Niet alles en niet alles even gretig.

Manu76
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Is er al kijk op het scharrelen?

Berichtdoor Manu76 » 18 jan 2022 21:22

Pearlsofpassion schreef:Eigenlijk is het afschermplicht, dus dat afgeschermd stukje is volgens de regels.

Het is bijna elke winter hetzelfde liedje. Vaak meer dan 6 maanden... Jammer genoeg.
En nee, niet iedereen houdt er zich dus aan.

Ze eten wel planten ja.
Niet alles en niet alles even gretig.


Wat voor planten eten ze niet gretig dan?

En heeft het zowizo nut om het wat gezelliger te maken voor de kippen in de vorm van planten?

Zijn er nog andere ideeën om het voor een kip wat "gezelliger/ aangenamer te maken?


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten