Einde van mijn jarenlange hobby..

Hier staat alles over de Vogelgriep
Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor Elroy » 19 mar 2022 10:44

Vreselijk! Ontzettend triest! Ik kan me helemaal voorstellen dat je helemaal van slag bent! Je had er ook zoveel en een goede band met je beestjes. Pfff, wat heftig zeg! Ik krijg er pijn in mijn buik van als ik erover nadenk...

Heel erg veel sterkte bij de verwerking van dit verlies Jantien!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor danielb » 19 mar 2022 13:36

zijn er ook testen gedaan om welke variant het ging?
en ben jij de eerste in de buurt of was er al een afgebakende zone?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor jantien » 19 mar 2022 14:15

Dank jullie allemaal, inmiddels is de boel voor 1e keer ontsmet. Over paar weken nog een keer.
En ik probeer het allemaal nog wat te begrijpen…


danielb schreef:zijn er ook testen gedaan om welke variant het ging?
en ben jij de eerste in de buurt of was er al een afgebakende zone?


Het was hoog pathogene vogelgriep. En ik ben schijnbaar de enige in de buurt (tot nu toe).
Dichtstbijzijnde locatie wat ik weet via internet is Ede en Lunteren, maar dat zijn de Megastallen.
Over hobbydierhouders in de buurt hoor en lees je niets, ook niet via het WNVA die hier nu 3 dagen op rij zijn geweest.
Er worden wel in heel Nederland en ongetwijfeld in België ook heel veel dode dieren gevonden nu.

Amber27
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jul 2021 17:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor Amber27 » 19 mar 2022 14:39

Wat verschrikkelijk.. wat voel je je dan machteloos. heel veel sterkte..

Je zit een paar km bij mij vandaan, denk ik. Als je de hobbyfokker bent waar ik het over las op het nieuws vandaag. Tot nu toe had ik de kippen nog loslopen, maar ik ben vandaag een ren aan het maken voor ze.
Laatst gewijzigd door Amber27 op 19 mar 2022 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor dragon » 19 mar 2022 14:41

het hoeft natuurlijk maar één besmet vogelpoepje te zijn wat de boel opstart, of een schoen die wat meeneemt 'van buiten'. Het is bijna onmogelijk om tegen te houden, ook al heb je de dieren afgeschermd. Het is gewoon vette pech en daar kun je helemaal niets aan doen.
Ik vind het ook doodeng met mijn beestjes, maar ze opgesloten houden lukt me niet meer.

Waaraan merkte je het eerst dat het echt foute boel was?
En wat houdt dat ontsmetten in?

Amber27
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jul 2021 17:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor Amber27 » 19 mar 2022 14:45

Dragon, is zo. Het is geen garantie. Maar de kans dat een besmet vogelpoepje valt op 20m2, is kleiner dan dat hij valt op 1000m2.. en ik zal het mezelf niet vergeven als ze het krijgen en ik had er misschien iets aan kunnen doen om het te voorkomen.
Ik begrijp het als mensen hun dieren niet afschermen. Maar het is zo dichtbij nu.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor jantien » 19 mar 2022 15:50

Amber27 schreef:Wat verschrikkelijk.. wat voel je je dan machteloos. heel veel sterkte..

Je zit een paar km bij mij vandaan, denk ik. Als je de hobbyfokker bent waar ik het over las op het nieuws vandaag. Tot nu toe had ik de kippen nog loslopen, maar ik ben vandaag een ren aan het maken voor ze.


Dank je wel Amber, inderdaad heel machteloos, je kunt niets doen :(
Mag ik vragen waar je hebt gelezen over een hobbyfokker in de buurt of heb je misschien een link?
Waar zit jij met je dieren? ( mag je ook in een PB doenhoor)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor jantien » 19 mar 2022 16:04

dragon schreef:het hoeft natuurlijk maar één besmet vogelpoepje te zijn wat de boel opstart, of een schoen die wat meeneemt 'van buiten'. Het is bijna onmogelijk om tegen te houden, ook al heb je de dieren afgeschermd. Het is gewoon vette pech en daar kun je helemaal niets aan doen.
Ik vind het ook doodeng met mijn beestjes, maar ze opgesloten houden lukt me niet meer.

Waaraan merkte je het eerst dat het echt foute boel was?
En wat houdt dat ontsmetten in?


Dat is het ook, je hoeft maar 1 poepje onder de schoen mee te nemen vAn buiten je dierenweiland/ren/hok en het is raak. Of er vliegt een vogel over en laat een poepje vallen in je weiland, ren en het is raak.
Kans van niet veel, maar toch gebeurd het zo vaak schijnbaar.
Afgelopen zaterdag lag er 1 dier dood en ok, dat kan natuurlijk ( ik had ongeveer 45 kippen, 4 ganzen en 2 eenden). Zaterdag in de middag was ik ik tuin bezig en hoorde klappen van vleugels in een van de hokken. 5 minuten later ga ik kijken, ligt er een tot dan toe zeer gezonde brahmahen van 1 jaar gewoon zo ineens dood. Toen schrok ik en kreeg een naar gevoel. Maar het overige spul liep heerlijk te scharrelen als altijd maar zondag weer paar dode dieren en nu ook aantal zieken. Je ziet het het eerst aan de ogen en dan aan de lusteloosheid, ze doen amper nog iets. Ook mijn oudste gans ( liep nog met pootring van vaccinatie 2003!) zat lusteloos op de grond en die had ik in een hok gezet. Paar minuten laten was ook zij dood. Toen begon ik te beseffen dat dit vogelgriep was, dit (her)kende ik totaal niet en ik heb veel gezien en meegemaakt in 33 jaar!

Het ontsmetten bij hobbydierhouders stelt naar mijn idee weinig voor. Ik heb in totaal 10 hokken, groot, kleinere, oude, nieuwere maar degene die kwam ontsmetten was a. alleen en kwam met een 5 liter spuit en b. Persoon wist ook niet goed hoe dit soort hokken te behandelen want dit is natuurlijk geen bedrijf…
Ik ben zelf maar mee gaan helpen met mijn eigen spuit en dat is eigenlijk al van de zotte maar oké. We hebben samen ons best gedaan maar is alles ontsmet? Nee hoor, echt niet.
Over een paar weken moet ik hokken schoonmaken, zaagsel, mest, spinnenwebben eruit en dan wordt er nog een keer zo gespoten.
En dat is het.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor jantien » 19 mar 2022 16:19

Amber27 schreef:Wat verschrikkelijk.. wat voel je je dan machteloos. heel veel sterkte..

Je zit een paar km bij mij vandaan, denk ik. Als je de hobbyfokker bent waar ik het over las op het nieuws vandaag. Tot nu toe had ik de kippen nog loslopen, maar ik ben vandaag een ren aan het maken voor ze.


Amber, je doet er nu echt goed aan om als je de mogelijk hebt om ze diervriendelijk op te hokken dat te gaan doen. Zorg dat je ook een bak met water en desinfectiemiddel voor ingang van hok/ren hebt staan waar je eerst in gaat staan voor je het hok in stapt.
Het is absoluut geen garantie dat het bij jou niet zal komen maar je verkleint het misschien wel iets.
Het kl.te virus grijpt momenteel hard om zich heen en eenmaal een dier ziek gaat het zoooo hard :cry:

Amber27
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jul 2021 17:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Einde van mijn jarenlange hobby..

Berichtdoor Amber27 » 19 mar 2022 17:36

jantien schreef:
Amber27 schreef:Wat verschrikkelijk.. wat voel je je dan machteloos. heel veel sterkte..

Je zit een paar km bij mij vandaan, denk ik. Als je de hobbyfokker bent waar ik het over las op het nieuws vandaag. Tot nu toe had ik de kippen nog loslopen, maar ik ben vandaag een ren aan het maken voor ze.


Dank je wel Amber, inderdaad heel machteloos, je kunt niets doen :(
Mag ik vragen waar je hebt gelezen over een hobbyfokker in de buurt of heb je misschien een link?
Waar zit jij met je dieren? ( mag je ook in een PB doenhoor)


Ik heb je een pb gestuurd


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten