vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Hier staat alles over de Vogelgriep
huibert1976
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2013 21:13
Land: nederland
M/V: M

vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor huibert1976 » 06 apr 2023 15:31

Hi, ik heb voor t eerst in 15 jr vogelgriep in de groep. 4 wkn geleden 1 dood en nu weer 1. Maar ik heb een broedse kip (hopelijk niet ziek, maar dat weet ik niet) die over 6 dagen de eieren uitbroedt. Ze kunnen niet bij elkaar maar er zit alleen gaas tussen die broedende kip en de rest..... de andere kippen hebben ook wat dunnere poep zie ik dus wellicht ook geinfecteerd. Ze leggen nog wel goed en verder geen symptomen.

Wat te doen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor jantien » 06 apr 2023 16:30

Waarom denk je dat je vogelgriep in de groep hebt?
Als dat namelijk zo is ben je met een paar dagen alle dieren kwijt, dat duurt zeker geen weken.
Helaas spreek ik uit ervaring…
Ik zou om te beginnen eens de mest van de dieren laten onderzoeken, aangezien je het hebt over dunne poep.
Zou het niet afwachten, dus morgen even laten onderzoeken.
De dode kip van vandaag, was daar helemaal niets aan te zien?
Hoe ziet het eruit bij het poepgat?

huibert1976
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2013 21:13
Land: nederland
M/V: M

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor huibert1976 » 06 apr 2023 16:44

hi jantien,

Ik woon in buitengebied. Hoor net (wist ik niet) dat er afgelopen winter 8 zwanen dood zijn gegaan bij mijn buurboer. En de helft van zn kippen. Daarom ga ik daar vanuit. En dit kippetje had bijna geen symptomen behalve geen eieren leggen en alleen maar zitten en een volle borst. Dat laatste zag ik ook als symptoom beschreven.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor jantien » 06 apr 2023 17:31

Als het vogelgriep was had jouw buurboer alle kippen al verloren en jij ook, dat gaat zoooo snel.
Ook zie je binnen een uur de kammen van de aangetaste dieren donker verkleuren, ze zetten op en ze gaan ongecontroleerd met hun hoofd bewegen.
Maar dik zitten zoals jij beschrijft is meer een symptoom van bv. Coccidiose en/wormen of misschien nog wel andere ziekte. Als je niet weet wat er speelt moet je het aan een DA overlaten om te kijken wat er heerst.+
Heeft buurman er niets aan gedaan qua maatregelen en overheid in kennis stellen?
Waarschijnlijk niet want dan zouden alle dieren zijn weggehaald.
Nee, ik denk niet dat dit vogelgriep is. R weken geleden 1 kip dood en nu weer 1…je had allang niets meer gehad.
Indien je er bang voor blijft moet je ook naar je DA, die kan misschien een keelswab en poepswab afnemen van het dode dier. En dan gaat het balletje vanzelf verder rollen..

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 apr 2023 07:57

Als je er bang voor bent moet je't zowiezo laten onderzoeken. Er is meldingsplicht.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor jantien » 11 apr 2023 21:10

Hoe gaat het nu?

huibert1976
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2013 21:13
Land: nederland
M/V: M

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor huibert1976 » 03 jun 2023 22:50

Hi Jantien, dank voor je interesse. Gaat redelijk, maar toch steeds malaise. Heb gisteren een kip uit haar lijden verlost die zwaar aan het ademen en 'rochelen was'. bij huisarts poep laten onderzoeken. Zat coccidiose en wormeneitjes in maar ik geloof eigenlijk niet dat t dat is. Weer iets in luchtwegen. Kuikens doen het goed maar ook die soms met ogen dicht en stil zitten. Kortom. Het is geen vogelgriep die alles uitmoordt, maar echt fit vind ik ze ook niet. Een bevriende dierenarts dacht op basis van een filmpje aan bronchitis. Dat zou goed kunnen. Is niks tegen, maar ze kunnen er wel doorheen komen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 jun 2023 09:17

Aspergillus?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: vogelgriep en eieren die over 6dgn uitkomen

Berichtdoor jantien » 05 jun 2023 08:45

Waarom geloof je de uitslag van de dierenarts niet? :denk:
Het klinkt nog steeds wel heel erg naar coccidiose hoor.
Kan inmiddels ook wel een snotgeval bijzitten…dieren worden natuurlijk steeds zwakker.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten