Ivomec en middelen met Ivermectine - info

Vaak gestelde vragen over ziekten en voortplanting, naslag- en bewaaronderwerpen.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Ivomec en middelen met Ivermectine - info

Berichtdoor monique » 16 jan 2007 16:21

Over Ivomec/middelen met Ivermectine

Omdat Ivomec of middelen waarin de werkzame stof Ivermectine zit maar een andere fabrieksnaam hebben (Panomec, oramec, etc) hier nog al eens voorbij komen het een en ander op een rijtje. Ivomec zou namelijk niet te pas en te onpas gebruikt moeten worden, omdat er nogal wat nadelen aan kleven die niet bekend zijn.

Dit stukje heb ik mede dankzij Francisca, pluimvee arts geschreven, zodat alles correct is.

Ivermectine middelen worden nogal eens genoemd als goed middel tegen kalkpoten, met een gunstig bijkomend effect dat het tevens luizen (ecto parasieten) en wormen (endo parasieten) dood.

Allereerst maar eens de hoofdreden waarom we beter geen ivermectine middelen kunnen gebruiken als dat niet echt nodig is.

Dit schreef pluimvee arts erover:
Ivermectine is een behoorlijk heftig middel eigenlijk. Van collies en shelties en hele jonge dieren is bekend dat ze er aan kunnen sterven als het de hersenen bereikt (als het de bloed-hersenbarriere kan passeren, wat bij deze honden en jonge dieren dus gebeurd). Ook zijn bepaalde vogelsoorten en vissen redelijk gevoelig voor dit middel waardoor je dus vergiftigingsverschijnselen (vooral neurologisch van aard: hersenen en zenuwen worden aangetast) en sterfte zou kunnen krijgen theoretisch gezien.
Ik heb nog niet gehoord dat kippen er aan zijn gestorven, maar het geeft wel aan dat het middel niet lichtzinnig gebruikt moet worden.
Daarnaast is het vaak pijnlijk bij injectie. Een pour on middel lijkt me dan ook zeker het meest aan te bevelen.

Omdat ivermectine oplost in vet kan het heel makkelijk via de eieren worden uitgescheiden en dat brengt mij bij de belangrijkste reden waarom ivermectine terughoudend moet worden toegepast. Het komt dus zeker weten terecht in de eieren (zelfs ook bij de pour on toepassing want het wordt toch enigszins opgenomen, weliswaar minder dan bij orale of injectie-toediening). Er is niet onderzocht van dit middel hoelang het via de eieren kan worden uitgescheiden. Ook is onduidelijk wat dit middel bij mensen doet als er een residu in de eieren zit, maar ongezond zal het zeker zijn. En zeker bij jonge kinderen! De off-label wachttijd is minimaal 7 dagen, maar ik vraag me af of dat bij dit middel niet veel te kort is. Ik zou liever 28 dagen aanhouden voor de eieren, want dan is het vrijwel zeker dat het middel uit de eieren verdwenen is.
Dit is dus het grootste nadeel van ivomec. Bij dieren die geen eieren leggen (hanen of oude hennen) kun je het dus evt wel geven. Bij jonge kippen zou ik het zeker niet gebruiken (en als er jonge kippen tussen de oudere kippen lopen zou ik het ook niet geven). Ik zou een wachttijd van 28 dagen aanhouden voor de eieren vanaf de laatste dag van toediening.

Algemeen:
Ivermectine is er in injectievorm, orale vorm en pour on (op huid aanbrengen). Er zijn verschillende soorten ivermectine die allemaal een iets ander werkingsspectrum hebben. De echte ivermectine werkt bij kippen beter dan de andere middelen die eindigen op "ectine"

Ivermectine bij kalkpoten en wormen:
Ivermectine middelen worden nogal eens gebruikt tegen kalkpoot mijten, omdat ze de mijten doden.
De pour on middelen en zalfjes verdienen de voorkeur tegenover injecties, omdat met injecties vaak geen goede resultaten bereikt worden (en pijnlijk zijn, stof ''brand'' in het weefsel).

Daarnaast blijft het insmeren met vette substanties (zalven, oliën etc) de voorkeur genieten. Deze zijn zeer effectief tegen de mijt, en verzorgen tevens de poten/schubben. Ivermectine middelen dode alleen de mijt, en verzorgen de poten niet. Het is dus aan te bevelen als je ivermectine middelen zou gebruiken, dat je toch ook smeert, om de aanslag weg te krijgen en de schubben weer soepel te krijgen.
Daarnaast zijn smeersels goedkoper.

Het effect op wormen valt ook tegen. Pluimvee arts heeft bij hobbykippen niet zoveel goede resultaten gezien wat betreft ontworming.
Ikzelf ontwormde individuele zieke kippen met Oramec, omdat dat eenmalig is en ik anders aan kuren vast zat, en bij sectie bleek na ontworming van oramec dat kip nog vol met wormen zat!!!!!

Resistentie
Ook niet geheel onbelangrijk:
Ivermectine is in ieder geval zo'n beetje het enige middel dat gebruikt mag worden (hiermee bedoel ik niet dat het geregistreerd is voor kippen, maar dat het nog in de handel is). Er is in Amerika al wel veel resistentie tegen ivermectine gezien, maar ook in Europa zal dat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort gaan voorkomen.
Dit betekend als wij kippenhouders ondoordacht, op een verkeerde manier/verkeerde dosering en vaak zulke middelen toepassen, we er ook voor zorgen dat parasieten resistent worden voor dat middel, en je er niks meer aan hebt.

De dosering:
Omdat ik het schadelijker vind als er verkeerde doseringen gebruikt worden, zet ik hier de dosering neer.
Ivermectine middelen zijn niet geregistreerd voor kippen, dus een dosering zal je niet vinden om de verpakking.
Het simpel terug reken naar gewicht gaat niet op voor vogels omdat ze een snellere stofwisseling hebben dan zoogdieren.

Vogels en dus kippen krijgen 0,2 mg ivermectine per kilo lichaamsgewicht.
Voor de duidelijkheid, dat is niet 0,2 ml van het middel. Je kijkt op de verpakking naar de werkzame stof, daar staat hoeveel mg ivermectine er in dat middel zit, en dan ga je rekenen.
Meestal krijg je een dosering die niet in een spuitje af te stellen is, omdat het zo ontzettend minimaal is. Niet handig dus!!!
Ga niet zelf wat doen, maar raadpleeg dan de dierenarts of hij bijv een dosering in druppels voor je kan uitrekenen.[/quote]

Terug naar “FAQ's (vaak gestelde vragen)”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten