Voeding zelf samenstellen

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor Joke Brasser » 24 aug 2022 10:13

Mijn kippen lopen los op op 2000 m2 (borders, bosachtige rand, greppels en gras). Zij eten naast wat ze vinden legkorrelmix Welkoop en scharrelgraan Havens, grit, gedroogde klein verbrokkelde eierschillen, meelwormen, sla en andere groenten uit eigen bio moestuin, fruit, een handje grove havermout per dag en 1x per week of 10 dagen wat hardgekookte eieren etc. Geen keukenresten waar zout aan toe gevoegd is. Mijn kippen worden meestal 13 tot15 jaar als ze niet door de havik gesloopt worden. Niets mis dus met hun gezondheid. Toch zit die legkorrel mij dwars want zelf eet ik ook zo min mogelijk vooraf bereid voedsel of voedsel met veel toevoegingen. Andere reden is dat mijn honden zich letterlijk dik eten aan de legkorrel en ik de honden aldoor in de gaten kan houden. Met puur voedsel ben ik ook gelijk van dat probleem af want droge zaden/granen eten ze niet.
Ik heb het stuk van Gonda gelezen en mijn licht op gestoken via youtube over samenstellen van eigen kippenvoer.
Daar moet dan als basis in specifieke verhoudingen inzitten:
tarwe hele korrel, hele mais korrel, zwarte zonnebloempitten, lijnzaad, spliterwten. Daar kan dan weer van alles aan toegevoegd worden als bijv. gierst en natuurlijk krijgen ze alle toevoegingen die ze nu ook eten.
Mijn vragen zijn:
- is hele maiskorrel beter dan gebroken mais?
- waar kan ik spliterwten door vervangen want daar is moeilijk aan te komen in groter hoeveelheden
- is er een samengestelde granen/zaden merk waarvan de verhouding goed/voldoende is zonder aanvulling van legkorrel/meel? Dat is toch veel makkelijker dan de diverse soorten 20 kg zakken kopen en mixen. Bij al deze samenstellingen staat steeds dat er aanvullend legmeel/korrel gebruikt moet worden.
- omdat de kippen buitenlopen geef ik ze geen maagkiezel. Ooit gelezen dat ze dat zelf wel oppikken uit de grond maar is dat ook zo?

Ik heb internet al afgespeurd maar het is niet eenvoudig om 1 bedrijf te vinden die alle 5 de ingrediënten verkoopt die ik zoek. Welkoop en de plaatselijke leverancier hebben bijv geen lijnzaad in grotere verpakking en spliterwten al helemaal niet.

Veel vragen en ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen. Dank alvast

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor danielb » 25 aug 2022 16:22

verschil tussen hele mais en gebroken mais :
gebroken mais is wat duurder.
hele mais kan wat minder graag gegeten worden door sommige kippen.
voor de rest is er eigenlijk zogoed als geen vershil...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor tuff cookie » 25 aug 2022 18:43

Je zou eens kunnen zoeken op duivenvoer, daar zitten meestal groene erwten in en lijnzaad maar ook vaak hennepzaad en daar worden kippen wel fel van. Er is duivenvoer voor veel verschillende duivenrassen.

Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor Joke Brasser » 29 aug 2022 22:08

Dank voor de reakties. Zoek en zij zult vinden.....en ik heb gezocht....pfff. ik heb uiteindelijk betaalbare spliterwten gevonden via internet en Welkoop had in een ander filiaal toch zakken lijnzaad van 5 kilo bij voer voor duiven.
Ik heb uiteindelijk hele maiskorrels en gebroken mais gekocht. Meng het er in verhouding allebei doorheen. Dan zie ik vanzelf of de hele korrel niet gegeten wordt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor tuff cookie » 29 aug 2022 22:47

Goed hoor :duimop:
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met het voer.

Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor Joke Brasser » 30 aug 2022 00:36

Ik laat het over een poosje weten.

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Voeding zelf samenstellen

Berichtdoor Lixian » 31 aug 2022 21:46

Ik geef mijn kippen biologisch voer van Via Organica, en van dat merk hebben ze ook een volledig kippenvoer zonder legkorrel. Het heet Farmermix, en het is soyavrij, Je kan even kijken of het geschikt is voor jou.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten