Wyandotte krielen voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Takje
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Wyandotte krielen voer

Berichtdoor Takje » 12 mar 2023 20:31

Wij krijgen binnenkort 3 Wyandotte krielen van 2 weken oud. Ik wil voer gaan bestellen maar ik vraag me af of ik op de goede weg zit qua voer.
Ik wil Garvo kuiken opfokkorrel bestellen en pikmix van Wielink, dit is op basis van grit, maagkiezel en diverse fijne zaden.
Vanaf 5 weken wil ik Garvo kuikenzaad (granen) bij geven als aanvulling op de opfokkorrel.
Mis ik hierin nog iets? Of is dit voor nu eerst voldoende?
En is het zo dat kuikens mogen eten wat ze willen of moet ik ook nu al in de gaten houden dat ze niet te dik (of te dun) worden?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wyandotte krielen voer

Berichtdoor tuff cookie » 12 mar 2023 21:53

Kuikens mogen zoveel eten als ze willen zolang het voer in verhouding is wat betreft voedingswaarde.
Garvo kuiken opfokkorrel is kwalitatief goed voer. Kuikenzaad is nogal eenzijdig voer waardoor ik het zelf niet zo snel zou geven.
Er is een veelzijdig compleet kuiken voer van Konacorn met allerlei zaden en een beetje zoetwatergarnaaltjes er in voor kuikens van 0 tot 6 weken en ook van 6 tot 12 weken. Dat geef ik zelf aan de kuikens, ook van erg goede kwaliteit.
Pikmix van Wielink is van mindere kwaliteit als Konacorn.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wyandotte krielen voer

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 mar 2023 07:28

Ik vind gevarieerd voeren erg belangrijk en altijd een meerwaarde. Gewoon om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen aan te bieden.
Tenzij het echt rommel is natuurlijk.

Maar als je dat wil vind ik het wel een goed idee om een goed basisvoer te kiezen maar daar tot max 25% andere dingen bij te geven ter afwisseling. Ander commercieel voer of losse dingen. Elke dag een beetje of een paar keer per week. Ik zou wel steeds het basisvoer ter beschikking geven.

Zelf geef ik al een klein beetje groenvoer ook. Maar heel zachtjes beginnen. En eivoer. Af en toe.

Standaard maagkiezel geven is niet nodig, af en toe een keertje is voldoende. En grit hebben kuikens natuurlijk helemaal niets aan dat is voor eierleggende kippen.

Takje
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte krielen voer

Berichtdoor Takje » 17 mar 2023 11:39

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik iets mee.
We hebben overigens toch besloten om er 4 te nemen, toch leuker dan 3 :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wyandotte krielen voer

Berichtdoor tuff cookie » 17 mar 2023 11:54

Ja, 4 is zeker leuker. Kippen voelen zich meer thuis in een groepje, het zijn echte groepsdieren.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten