Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Solexpaul
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 apr 2007 23:25
Land:
M/V: V
Locatie: Lelystad

Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor Solexpaul » 13 jul 2008 10:07

Hallo allen,

Normaliter gebruiken mijn 7 kippen een silo legkorrel in de week. Nu 1 silo per 1,5 dag omdat de mussen en duiven soms met 20 stuks in het hok het legkorrel opeten!

De silo staat al in het nachthok maar dit helpt niets, ze gaan gewoon naar binnen.

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Groet,

Paul

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor baru0501 » 13 jul 2008 10:15

Is jouw nachthok niet verbonden met een (overdekte) ren met fijnmazig gaas? Zo niet, dan zou dat de oplossing kunnen zijn. De mussen kunnen dan wellicht tóch nog binnen komen door de mazen, maar de duiven zeker niet meer! Ach, en die musjes daar zit ´m de hoeveelheid voer ook niet in toch denk ik?

Solexpaul
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 apr 2007 23:25
Land:
M/V: V
Locatie: Lelystad

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor Solexpaul » 13 jul 2008 12:17

De ren is inderdaad afgesloten. Ik lees wel eens over een voerbak die de kippen met hun voeten moeten openen.

Waar zijn die dingen te koop? Bij de welkoop heb ik dit nooit gezien. Hoe werkt dit in de praktijk?

Alvast bedankt!

Groet,

Paul

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor baru0501 » 13 jul 2008 12:41

Maar op welke wijze kunnen er in vredesnaam dan duiven in jouw afgesloten en overdekte ren komen? Dat lijkt mijn onmogelijk, mits er geen gat of opening ergens zit. Dus mij lijkt het raadzaam om de ren eens goed te checken. De voerbak die de kippen met de voeten moeten openen ken ik niet, maar als kippen het kunnen openen kunnen de duiven dat dan toch ook'? Daar schiet je niks mee op vrees ik..

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor wodkacola » 13 jul 2008 13:55

paul, ik denk dat je deze bedoeld

Afbeelding

bij deze zit er een rooster, maar je hebt ze ook met een plaat.

dek kip gaat op het rooster/plaat staan, en de klep gaat open, het enige wat de vogels nog kunnen eten is dat wat ze morsen, maar bij korrels is dat weinig, bij gemengd graan is dat meer omdat ze de lekkere dingen er uit zoeken.

ze werken goed, maar zou ze niet met echte krielen nemen, want die zijn vaak te licht.


@ baru0501

als je over dingen niks weet, dan is het slimmer om niks te zeggen, want zo'n opmerking over een duif die klopt dus niet. ;)

NvB
Berichten: 761
Lid geworden op: 12 okt 2007 18:08
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor NvB » 13 jul 2008 13:56

baru0501 schreef:De voerbak die de kippen met de voeten moeten openen ken ik niet, maar als kippen het kunnen openen kunnen de duiven dat dan toch ook'? Daar schiet je niks mee op vrees ik..


Dat werkt met gewicht, en meestal zijn de duifjes toch wel wat kleiner dan de kipjes (tenzij je kleine krieltjes hebt). Dus dat kan misschien lukken.

Maar van één week naar anderhalve dag, dan moet je toch wel al wat mussen/duiven zitten hebben hoor.

Edit: Wodkacola was eerder :nuffig: :P

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor baru0501 » 13 jul 2008 14:16

Waaruit concludeer je dat ik er niets van afweet? Ik heb jarenlang duiven gehouden (zijn nu meeverhuisd met mijn ex) dus ben wel een béétje op de hoogte wat betreft gewicht en kunnen (slimheid, brutaliteit) van duiven..
Maar Wodkacola, als het over duiven gaat zal ik in het vervolg m´n mond wel houden.. dat laat ik dan wel aan de echte experts over.. ;)

Solexpaul
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 apr 2007 23:25
Land:
M/V: V
Locatie: Lelystad

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor Solexpaul » 13 jul 2008 14:31

Ik heb inmiddels zo'n bak besteld. Ik heb net ca 30 mussen en 5 duiven geteld die in de ren zaten :crazyeyes: Dus genoeg mee-eters.

Ik heb drie bruine legkippen, 1 cochin kriel, 1 sabelpootkriel, 1 zijdehoen krielhaan en een middelgrote kruisinghaan en twee cochin kuikens van 8 weken. Fullsize dus qua gewicht gaat het hopelijk wel goed.

Groet,

Paul

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor wodkacola » 13 jul 2008 14:44

baru0501 schreef:Waaruit concludeer je dat ik er niets van afweet? Ik heb jarenlang duiven gehouden (zijn nu meeverhuisd met mijn ex) dus ben wel een béétje op de hoogte wat betreft gewicht en kunnen (slimheid, brutaliteit) van duiven..
Maar Wodkacola, als het over duiven gaat zal ik in het vervolg m´n mond wel houden.. dat laat ik dan wel aan de echte experts over.. ;)


weer eentje met lange tenen???

je zecht zelf dat je die voederbakken helemaal niet kent, maar jij denkt wel dat een duif hem kan open. dat is waar het om ging qua duif.

en de regel is hier, dat als je het niet weet, dat je wijselijk je mond houd ;)

[Edit moderator: deze opmerking is volledig onnodig]

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Mussen en duiven eten het kippenvoer op!

Berichtdoor wodkacola » 13 jul 2008 14:46

Solexpaul schreef:Ik heb inmiddels zo'n bak besteld. Ik heb net ca 30 mussen en 5 duiven geteld die in de ren zaten :crazyeyes: Dus genoeg mee-eters.

Ik heb drie bruine legkippen, 1 cochin kriel, 1 sabelpootkriel, 1 zijdehoen krielhaan en een middelgrote kruisinghaan en twee cochin kuikens van 8 weken. Fullsize dus qua gewicht gaat het hopelijk wel goed.

Groet,

Paul


die sabelpoot zal het grootste probleem geven denk ik, maar de kleintjes zullen ook wel leren, om naast je bruine legkippen te gaan staan, om een graantje mee te pikken. :lol:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten