Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
hermen
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 apr 2015 19:21
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Amersfoort

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor hermen » 08 okt 2015 12:16

Ik haal leg korrel bij wolswinkel uit leusden
Moet wel korrel voeren want kleine tuin
Dus alleen graanmix lukt niet

Hun maken de korrel zelf zit alleen natuurlijke
Granen/mais/krijt/mineralen.
Heb een voer silo dus de kippen kunnen eten zoveel ze willen is dat goed of kan ik beter alles afwegen en dat per dag/deel voeren?

geef ze ook graanmix (zonder stof)
2/3 handjes per dag
Af en toe wat meelwormen

Kippen (4 wyandotte kriel)open elke middag buiten.

Heb ze nog niet horen klagen...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Jan Bollen » 08 okt 2015 17:27

Ja dat is OK. Korrel eten ze alleen als ze honger hebben.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Jan Sch » 08 okt 2015 23:09

hermen schreef:Ik haal leg korrel bij wolswinkel uit leusden
Moet wel korrel voeren want kleine tuin
Dus alleen graanmix lukt niet

Hun maken de korrel zelf zit alleen natuurlijke
Granen/mais/krijt/mineralen.
Heb een voer silo dus de kippen kunnen eten zoveel ze willen is dat goed of kan ik beter alles afwegen en dat per dag/deel voeren?

geef ze ook graanmix (zonder stof)
2/3 handjes per dag
Af en toe wat meelwormen

Kippen (4 wyandotte kriel)open elke middag buiten.
Bij mij krijgen ze onbeperkt legkorrel. Wordt wel tegen de avond weggehaald, vanwege ongedierte. Ben tegen een voersilo; omdat voer hierin vochtig kan worden met alle gevolgen van dien. Elke dag lekker vers voer; dit is beter.

Heb ze nog niet horen klagen...

kenber
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2015 22:36
Land: nederland
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor kenber » 21 dec 2015 23:37

maar ik heb gelezen dat kippen van granenmixen dik worden en van legkorrel kunnen ze in legnoodkomen :|

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Trea » 22 dec 2015 22:29

Granenmix is geen volledige voeding. Als je alleen granenmix geeft kunnen kippen daar niet aleen te dik van worden, ze krijgen dan ook te eenzijdig eten.

Granenmix Is voor bijvoeding. Alleen kipppen die de hele dag buitenlopen in een rijkgevulde tuin met grassen, kruiden, worden, insekten, slakjes, fruit, zaadjes, etc. kun je alleen granenmix geven (als extra). Dat is dan ook een toevoeging.

Kippenmeel of -korrel voor leghennen is wel een volwaardige voeding voor leghennen. Ongeveer 25% granenmix /etensresten als extra wordt i.h.a. aanbevolen. In de winter als je kippen maar weinig leggen kunnen kippen wel wat voedzamer eten gebruiken en mag je wat meer granenmix geven in verhouding tot het legmeel.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Roan12 » 22 dec 2015 22:50

Nog nooit gehoord dat kippen van legkorrel legnood kunnen krijgen.

GerDor
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2015 18:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor GerDor » 31 dec 2015 11:59

Bedankt voor de uitleg!
Mijn vraag is, is er een goed alternatief als je niet over gras beschikt (Hollands Stadstuintje) en je liever geen korrels geeft aan de kippen? Ik geef ze wel dagenlijks meelwormen hetzij gedroogd of levende.
Het gaat hier om 3 Wyandotte kriel van 11 maanden oud, waarvan er 1 hen eitjes legt.
Ik geef ze korrels van Garvo in de ochtend in silo dus onbeperkt en in de middag een handje graan met müsli en gritjes kiezel daarnaast sla adijvie tomaat en appel. Verder extra vitamine A-D3-E en een kruidenelixer door hun water met 2x in de week een teentje knoflook er bij.
Nu mijn vraag, doe ik het goed of geef ik te veel? :?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Roan12 » 31 dec 2015 13:53

Ik zou niet elke dag meelwormen geven. Maar af een toe een beetje. Ze zoeken zelf ook wel naar insectjes dus meelwormen is een extraatje. Wat houd die muslie in? Klinkt in mijn oren een beetje als overbodig? In princiepe is de korrel en gemengd graan samen met kiezel en grit voldoende. Zou de rest als extra zien.
Ik zelf heb geen ervaring met toevoegen van vitaminen, dan wel in de zin van een kruidenelixir. Anderen zullen je daar meer advies over kunnen geven.

manon77
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor manon77 » 01 feb 2016 23:59

Wat een heldere uitleg. toch vraag ik me nog wat af.

- is er verschil met meel en korrel
-mijn vier kippen scharrelen in zeer grote groene tuin rijk aan gras kruiden en vaste planten omgeven door houtwal. veel beestjes. ook nog composthoop zonder etens resten en vijver. kan ik ze alleen graan bij voeren? korrels laten ze staan en korrels waarin maïs zit wordt alleen de maïs uit gegeten. legmeel eten ze ook nauwelijks.

hoor graag advies. nieuwe dames lang last gehad van meegebrachte wormen oude eigenaar dus wil graag optimaal voeren

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor danielb » 02 feb 2016 03:28

je bied dus korrels (waarschijnlijk legkorrel) en mais met korrels (waarschijnlijk ook legkorrel )en nog eens legmeel apart aan.
bedoel je met mais en korrels niet gewoon graanmengeling en korrels?
legmeel en legkorrel aanbieden is in ieder geval voor niets nodig,want dat is eigenlijk hetzelfde.
legkorrel is eigenlijk samengeperst legmeel en normaal gezien zogoed als hetzelfde.
als je ze nu alleen legmeel of legkorrel aanbied dan hoef je eigenlijk helemaal niets anders aan te bieden,want daar zit alles in wat een kip nodig heeft.
legkorrel word trouwens meestal niet zo graag gegeten door kippen en moeten ze gewoon zijn van dat te eten en als je te veel van iets anders bijvoederd gaan ze meestal zowiezo de andere voeding eten die je aanbied en in de meeste gevallen de legkorrel laten staan. (dat heb je nu zelf al wel gemerkt ;) )
dat je kippen in dit geval niet veel legmeel eten is ook normaal,want ze krijgen nog een graanmengeling aangeboden.
omdat uw kippen dus helemaal niet graag de legkorrel eten kan je de legkorrel dus al laten.
je kan als hoofdvoer legmeel gebruiken en daarnaast af en toe wat graanmengeling bijvoederen. (dus niet de graanmengeling met korrel in,want die korrel zullen ze in uw geval dus ook weer laten liggen,maar wat je nu hebt staan kan je natuurlijk nog opvoederen)
als je kippen echt zeer veel kunnen scharrelen,dan is alleen een graanmengeling ook wel voldoende,maar in de winterperiode is het toch best om ook bijvoorbeeld meel aan te bieden zodat ze zeker geen voedingswaarden tekort komen.
maar bijvoorbeeld legmeel alleen hoef je helemaal niets bij te voederen.

je kan dus in uw geval een paar dingen doen :
1 : alleen maar legmeel geven.
2 : legmeel als hoofdvoer en af en toe een beetje graanmengeling geven.(niet te veel,want dan blijft dat legmeel weer staan)
3 : lente,zomer en herfst alleen maar graanmengeling en in de winter periode legmeel bijvoederen.

ik zelf geef mijn kippen alleen maar legmeel en als ze alleen maar legmeel kunnen eten ga je zien dat daar wel meer van gegeten word hoor ;)
als rond de tijd de mais en zonnebloemen hier gerijpt zijn voeder ik ze dit wel bij.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten