Waar gaat het om? In het kort, ik wil mijn kippen geen granen voeren (poeh!)
Waar komt dit vandaan?
Ik interesseer me al een poos in oervoeding van mensen. Wat horen we te eten, waar is ons lijf voor gemaakt, en hoe blijf je gezond (of liever gezegd, word je weer gezond). In onze huidige (westerse) wereld is er zoveel veranderd aan onze voeding en meestal niet in ons voordeel

Ikzelf eet sinds een jaar of 2 nauwelijks graanproducten meer na wat ik geleerd heb over o.a.granen. Om niet meteen met een enorme lap tekst te beginnen, verwijs ik voor de geïnteresseerde eerst maar eens naar google. Zoek bijv. op ‘waarom zijn granen ongezond, of anti nutriënten lectinen, saponinen , oervoeding enz. Desgewenst wil ik natuurlijk met alle plezier naar mijn beste kunnen eea (uitvoerig) toelichten.
Nu wil ik het liefst geen graan producten aan mijn kippen voeren; ( oa, tarwe, haver, spelt, rogge, maar ook mais, rijst, soja enz) omdat deze anti nutriënten bevatten (wat anti-voedingsstoffen zijn en schade geven aan oa je darmen en daarmee een hoop ellende en ziekten veroorzaken)
Als ik kippenvoer in de winkel koop, bestaat dat uit granen, mais en/of soja producten. Ik zal dus zelf aan de slag moeten…maar daar heb ik hulp voor nodig. Ik hoop dus dat jullie kunnen helpen

Wie kan mij serieus helpen bij het samenstellen van een volwaardig kippenvoer zonder bovengenoemde ingrediënten?
Ik ben zo benieuwd of er andere kippenhouders zijn die op zo’n zelfde manier naar de voeding van hun kippen kijken.
Wat aten de kippen, die van oorsprong bosvogels zijn in de tijd dat wij mensen nog geen graangewassen verbouwde en hoe is dat te vertalen naar een volwaardige voeding van de kip van nu?
Praktisch, Ik heb 2 kippen, een serama haantje Hugo en een leghybride Katinka. Mijn kippen lopen los in een standaard afmeting tuin. Deze bied (nog) niet veel voeding omdat het vooral nog bestaat uit tegels. Wel kunnen ze in de aarde ploegen, opkomend onkruid enz eten.
Toch nog een lap tekst....