Oervoeding voor kippen??

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
lnge
Moderator
Land: nederland
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor lnge » 02 feb 2015 15:06

Misschien een dom idee :oops: maar zou je met het zaadmengsel wat aan papagaaien gevoerd wordt niet een heel eind op weg komen?

karuna
Land:

Berichtdoor karuna » 19 feb 2015 08:41

Hee heel lang niet meer gezien, hoe is het met je? En nog maar twee kipjes zelf dat is weinig. Voordeel is wel dat je weinig voer nodig hebt.

Zoiets of een wildmengsel voor volieres. Daar zitten geen granen in maar vooral zaden ed. darnaast groenteafval, gedroogde insecten (ik geef zelf insectenmix aan ze) eventueel restjes katten of hondenvoer vlees mits kipvrij of restjes van jezelf als het niet zout of vet is.

Bij de paardendrogist (kopje gezondheid) kun je trouwens gedroogde kruiden en planten kopen oa brandnetel, zeewier, rozenbottel, munt enz. Misschien daar eens gaan neuzen of er wat tussenzit waarmee je ze kunt bijvoeren. Kost niet veel en is erg lang houdbaar.

valkmarc
Land: NL
M/V: M

Berichtdoor valkmarc » 19 feb 2015 13:43

Zitten er ook niet genoeg vitamines in sprinkhanen of meelwormen. Sowieso goed als onderdeel van de voeding als ze geen granen meer krijgen. Zijn mijn kippen dol op. En aardig natuurlijk lijkt mij.

Kun je gewoon halen bij een dierenzaak.

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 19 feb 2015 22:06

He Monique, ik snap je niet. Waarom wil je in hemelsnaam gaan experimenteren met je kippen?

Ik zou zelf het risico niet willen nemen door de kippen heel ander eten te geven dan er al generaties lang wordt gegeven. Voor mij klinkt het een beetje als dat je een kat vegetarier wil maken. Komt bij dat een kip die zich niet lekker voelt van ander voedsel moeilijk kan zeggen dat ze buikpijn heeft van al dat oervoedsel.

Maar wie weet gaat het goed. :patat:

BarnieAussieChickie

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 19 feb 2015 22:13

Inge schreef:Misschien een dom idee :oops: maar zou je met het zaadmengsel wat aan papagaaien gevoerd wordt niet een heel eind op weg komen?

Oh! Daar geef ik vaak een heel klein beetje van als snoep. Fabienne gaat eigenlijk zónder niet rustig op stok......Met eigenlijk ook niet, hahaha! :halloo:

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 20 feb 2015 10:33

Je hebt duidelijk het verhaal niet gelezen Trea. Daat staat duidelijk in waarom? Er zijn mensen die nu juist wakker worden en erachter komen dat er al heel lang met ons 'geexperimenteerd' wordt.

Vind dit een heel interessant onderwerp! Bedankt voor de gedeelde informatie.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 20 feb 2015 11:32

Ik heb het verhaal wel gelezen maar mensen zijn geen kippen. En dat het voor alle mensen beter is om geen granen te eten geloof ik ( vooralsnog) ook niet.

Dat mensen beter geen granen kunnen eten klopt natuurlijk wel als je coeliaki of een tarweintolrerantie hebt. Maar verder zie ik dat toch ook vooral als een hype.

Zo hadden we in nederland ca. 20 jaar geleden een hype om een paar keer per jaar een weeklang een sapkuur te volgen om te ontgiften. Inmiddels is duidelijk dat zo'n sapkuur juist schadelijk is voor je gezondheid . I.v.m verstoring van je darmflora.

P.s. wat ik wel geloof is dat je beter je eten zelf kan bereiden dan dat je kant en klaar voedsel koopt die door de industrie wordt gemaakt. En dat onbespoten en op schone grond verbouwd voedsel beter is geloof ik ook direct.

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 20 feb 2015 12:44

Allemaal wederom hartelijk dank voor de reacties :-D

even een voor reactie

@Inge, Interessant om eens uit te pluizen!

@Hai Karuna, inderdaad lang geleden, het gaat heel goed dank je :-D Ik had een jaar of 3 geen kippen meer, maar zo kwamen er toch 2 erg zieke gedumpte kippies op mijn pad. Na een intensieve verzorging was ik natuurlijk van ze gaan houden, en ze zijn dikke mik samen. Dus vooruit ;)
Dank voor de tip, kan ik zeker wat mee

@valkmarc; je kan zelf invloed uitoefenen op de voedingswaarde van je meelwormen. Laat je meelwormen een poosje een hoogwaardig voer eten, en de meelworm zelf bevat veel meer vit/mineralen!
Zeker een goed onderdeel van de voeding.

@Trea, dank voor je kritisch noot! Fryske antwoord eigenlijk al zoals ik ook zou doen, ik denk dat er teveel geëxperimenteerd is met dierenvoeding (denk alleen maar aan granen in kattenbrokken). Terug naar de oorsprong is in mijn ogen natuurlijkere voeding geven, en granen zijn dat niet. (nogmaals dat ze het tegen komen en het onderdeel maakt van een voeding is wat anders als dat hun voeding totaal gebaseerd is op granen) Heb je misschien ook al gegoogled op lectinen, gluten en antinutrienten om te begrijpen wat mijn bezwaar is?
En wat wij gemeen hebben met kippen is dat we beide omnivoor zijn, mogelijk hebben we meer overeenkomsten dan je denkt mbt voedingswaarde en stoffen.
edit: ik zie het niet als hype, het is nav een verdieping hoe we als mens genetisch in elkaar zitten. Wat is mensen eten? En welk eten hoort daar niet in thuis; dat zijn (oa)granen en de rede waarom zijn oa de antinutrienten (anti-voedingstof)

jvs
Land: thailand
M/V: M

Berichtdoor jvs » 20 feb 2015 13:52

Ik heb me hier eens een beetje verder in verdiept en al gauw blijkt dat er meer als een paar opinies zijn.
Ik geloof nl. wel dat de mens en ook veel dieren zich geneetisch aan kunnen passen aan een ander soort voedsel.
Het is nl. gebleken dat binnen twee generaties de westerse mens heel goed melk kan vertene terwijl dat i Azie nog niet zo is.
Verder staat er op het net erg veel over kippenvoeding maar veel is in het Engels en dat kan voor sommige leden hier een probleempje zijn?
Als je oervoeding wilt gaan geven moet je bijna ook wel een oeromgeving nabootsen en een oeroud ras nemen,zodat alles weer klikt.
Wilde kippen eten ook veel bessen en dieren als hagedissen en kikkers.Ze houden ook erg veel van maden en termieten en vis.
Maar ze lusten ook zeker wel commercieel kippenvoer en verse mais!
Ik ben nu bezig met het fabriceren en voeren van gekiemde zaden en granen en tot nu toe lijken ze dat erg lekker te vinden.
Onze kompost hoop wordt steeds groter en er zijn altijd wel een paar kippen op te vinden,ook de eenden zoeken er graag iets.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 20 feb 2015 14:12

Het feit dat er zoveel mensen(kinderen) met allergien zijn is natuurlijk niet voor niets.
Het probleem is dat de graan van vroeger niet dezelfde is als nu.

Heel veel honden krijgen nog brokjes maar gebleken is dat de honden die op 'vers'voer zitten veel beter gedijen.

Zelf aten wij thuis al biologisch en sinds een jaar nog maar zeer weinig graan en aanverwante producten. Geen E-nummers etc. Behalve een giga gewichtsverlies ben ik voor het eerst in 10 jaar vrij van opvliegers en eczeem waar ik mijn hele leven al last van had is volledig verdwenen.

Wij hebben een haan, Pip die vangt de hele dag muizen en kikkers....een prachtgezicht :-)

Terug naar “Voeding, water etc”