automatische en ophang voerbak

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

automatische en ophang voerbak

Berichtdoor SofieB » 24 mei 2019 17:24

heeft iemand ervaring met deze 2 qua morsen, combineerbaar met kriel en grote rassen en onbereikbaar voor ongedierte?

ophangbak wise:
https://www.google.be/search?q=voersilo+wise&newwindow=1&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiP1v3curTiAhWFLlAKHWY5ABMQ_AUIDigB&biw=1653&bih=893

feedomatic:
https://www.google.be/search?q=feedomatic&newwindow=1&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiO3KXWu7TiAhVDJ1AKHeK0ARoQ_AUIDigB&biw=1653&bih=893

Bij de feed-o-matic wordt gezegd dat de kleine bakken meer voor krielen zijn en de grote bak voor de grotere kippen omdat deze pas opent vanaf 450gr. 2 zo'n bakken lijkt me wat belachelijk en de kleinere is waarschijnlijk met meerdere ratten tegelijk te openen.

die ophang bak lijkt me dan nuttig. beiden lijken ook tussenschotten te hebben waardoor ze hopelijk minder zullen morsen en wat minder selectief zijn. Hier zijn ze niet zo gek van legkorrel :roll:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor moriarty » 26 mei 2019 00:59

Ik heb de feed-o-matic. De eerste dagen waren de kippen huiverig, maar door consequent daarin voeren en eerst met een steen erop hebben we ze erop kunnen trainen. Het doel was om de kauwen plaag te verminderen. Inmiddels is dat een stuk minder geworden en de kippen eten er goed uit. Al heb ik er wel extra bij moeten halen omdat de kippen elkaar eruit haalden (we voeren ze minimaal omdat ze het onkruid bij moeten houden).

Mootje79
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jan 2016 14:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor Mootje79 » 26 mei 2019 22:26

Ik heb met beide bakken ervaring. Ik had voor mijn 3 wyandotte krielen de feed-o-matic 5kg aangeschaft, echter heb ik er minder plezier van gehad dan ik zou willen. Er kon maar 1 kip tegelijkertijd eten en er was ook enorm veel verspilling, ook de trap zelf was geen succes (schrokken steeds van het dichtklappen, dus steen erop gelaten). Het voer wat eruit valt, valt dan tussen de “trap” en daar kunnen de kippen haast niet meer bij, vervolg is dat ik elke keer de bak moest verschuiven om daar het voer weer onder vandaan te halen. Na een week of 6 weer overgestapt naar mijn oude voerbak en dat is een voersilo wise 5kg. Hier kunnen ze alledrie tegelijk bij, is er ook verspilling, maar daar kunnen de kippen dan zelf wel bij. Misschien heb ik gewoon wel erg rommelige/kieskeurige kippen, maar ik ben meer te spreken over de gewone voersilo. Hier kan natuurlijk wel ongedierte bij komen, maar heb hier zelf geen last van gehad.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor SofieB » 27 mei 2019 00:13

ik heb ook de gewone besteld. maar ik hoop wel dat als je de hoogte goed kiest, ratten er niet meer bij kunnen

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor danielb » 27 mei 2019 01:06

als je in de dag geen ratten hebt,dan moet je gewoon de eetbak savonds wegnemen....
als je ze wel in de dag hebt,dan moet je best de ratten bestrijden.
ikzelf geef gewoon tenvroegste eten vanaf het daglicht er is.
soms is dat pas in de namiddag afhankelijk van hoe ik sta te werken.
goede en geconcentreerde voeding zoals legmeel of legkorrel hoeft niet heel de dag van gegeten worden.
als ze echt honger hebben ,dan vullen ze hun krop wel.
je moet natuurlijk wel wat scharrelruimte ter beschikking hebben tijdens de momenten als ze geen aangeboden voeding ter beschikking hebben.
kuikens (met kloek) die opgesloten zitten hebben hier natuurlijk wel altijd genoeg voeding....

en een trapbak wil inderdaad niets zeggen als je meerdere ratten hebt zitten....

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor danielb » 27 mei 2019 01:08

SofieB schreef:ik heb ook de gewone besteld. maar ik hoop wel dat als je de hoogte goed kiest, ratten er niet meer bij kunnen


dan moet dat al wel heel hoog staan voordat de ratten er niet bij kunnen...
maar dan zullen de kippen er ook niet bij kunnen.
een halve meter is al niets voor een rat....

jetje62
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jan 2017 12:27
Land: nederland
M/V: V

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor jetje62 » 28 mei 2019 15:27

Hallo,

Wij hebben een goede ervaring met de feedomatic. Ingesteld op de lichtste kip, onze oudste van het stel ( sebright van 16 jaar ).
We hebben alleen de legkorrel erin gedaan, omdat ze anders gaan rommelen en knoeien met het eten.
Overdag lopen ze los in de tuin en krijgen ze 2 keer per dag een bal met gaatjes waar wat strooivoer in zit.

Groetjes van Henriëtte

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: automatische en ophang voerbak

Berichtdoor Harald » 12 aug 2019 11:45

Ik heb sinds een week Welumers, die bijna volwassen zijn. Naast het nachthok hebben ze een omheinde weide met bomen en struiken, 25 m2 per kip. Tot ik ze kocht zaten ze altijd binnen zonder zitstok.
De eerste dagen was buiten voor hen nogal eng. Regelmatig gingen ze overdag met z'n allen naar binnen. Na een paar dagen leerden ze vanzelf op stok te gaan. Lang niet zoveel stok nodig als was voorgespiegeld. Ze gaan heel dicht tegen elkaar zitten. Op een stok van een meter zitten er dan drie die nog geen 40 cm gebruiken.
Omdat ik overdag werk, en het 's winters donker zal zijn als ik thuiskom, heb ik een feed-o-matic. De kippen zijn groot, dus ik heeb een grotere feed-o-matic. Daarin zit alleen legkorrel. De eerste dagen een steen op de tree gelegd en lekkerder graan in de bakjes gestrooid. Binnen drie dagen hadden ze het door. Er is nu nog maar één kip die het nog eng vindt. Zij wacht tot een andere kip op de plank staat voordat ze zelf er bij gaat staan.
Ook al hebben ze dus 125 m2 boomgaard, waar ze zo lang het licht is kunnen scharrelen, ze eten toch regelmatig van de voederbak. Of dat komt omdat ze korrels gewend waren, weet ik niet
Ik denk dat het voor de winter een goede oplossing is.
Maar het blijft natuurlijk leuk om ze te voeren, dus dat doe ik dan gewoon in het gras, terwijl ik er bij blijf


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 12 gasten