Lupine (zaden) in de tuin

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
rozekip
Land: Nederland
M/V: V

Lupine (zaden) in de tuin

Berichtdoor rozekip » 28 mei 2019 11:13

Onze tuin is circa 1200 m2 en er staat van alles aan eetbare en minder eetbare planten. Ik heb 4 kippen en die zijn nogal enthousiast als het gaat om het vernaggelen van mijn tuinplanten. Mijn ervaring is wel dat ze geen planten eten (of niet teveel eten) van wat niet goed is voor ze dus om lijstjes met giftige planten heb ik me nooit zo druk gemaakt, de tuin is groot en divers genoeg om iets wél eetbaars te vinden.

Nu heb ik echter toch een vraag. Ik heb ook lupines in de tuin. Prachtig zijn ze maar wel onderhevig aan slakkenvraat (geen kippenvraat tot u toe). Binnenkort zullen ze zaad vormen, dat ik altijd gewoon in de tuin laat liggen zodat er weer nieuwe opkomen om de slakkenvraat te compenseren. Zullen de kippen dat zaad niet eten? Met groene planten is mijn ervaring dat ze heus wel weten wat goed voor ze is, maar zo'n lupinezaadje ziet er gewoon uit als elk willekeurig ander smakelijk zaadje. En juist de zaden schijnen enorm giftig te zijn.

Iemand ervaring met lupines in de tuin? Eten jouw kippen de zaden, of snappen ze net als met de planten zelf dat t niet bedoeld is om op te eten?

Bij twijfel ga ik de uitgebloeide bloemen eruit halen maar dat betekent dan geen zaadvorming en dus op termijn het uitsterven van de lupines in mijn tuin (terwijl ze juist zo prachtig zijn!).

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Re: Lupine (zaden) in de tuin

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mei 2019 11:29

Ow, zijn lupine giftig! :crazyeyes:
Dat wist ik helemaal niet. :(
Zou ze zo ingezet hebben als groenbemester. :duimneer:

Ik zou het risico niet nemen.
Je kan wel de bloemen, eens ze uitbloeien ipv te verwijderen, een zakje rond binden. Zo kunnen de zaden zichzelf niet verspreiden, maar kan jij ze wel oogsten. Zaden laten drogen en dan in het voorjaar zelf zaaien.
Beetje meer werk, maar je hebt je planten nog...

Als je zo een paar bloemen (ale pluimen van bloemen) doet heb je genoeg hé, de rest kan je wel gewoon verwijderen dan.

rozekip

Berichtdoor rozekip » 28 mei 2019 11:59

Idee van een (ademend) zakje eromheen is top! :duimop:

Ik weet ook niet helemaal zeker of ze giftig zijn voor kippen. Voor mensen zijn lupinezaden verschrikkelijk giftig (alhoewel je ook lupinebonen kunt eten, maar dat is denk ik een andere soort?). Voor vogels zijn een hoop zaden en bessen die voor ons giftig zijn, niet giftig. En de ene vogel is de andere niet; de ene vogel poept zaden in zijn geheel weer uit (waardoor geen gifstoffen vrijkomen) en bij andere soorten wordt t fijngemalen in t lichaam. Kippen malen dan wel weer meer fijn dan zangvogeltjes volgens mij.

Maar veel van die lijstjes met 'giftige planten' op dierenwebsites zijn 1 op 1 overgenomen van lijstjes met planten die voor mensen giftig zijn. Ik kan dus nergens concreet vinden of lupinezaden voor kippen net zo giftig zijn als voor mensen. In die lijstjes staat overigens rabarber ook altijd als hoogst giftig voor kippen maar mijn kippen hebben mijn 5 mooie rabarberplanten met de grond gelijk gevreten :( en hobbelen nog altijd vrolijk door de tuin... Geen rabarberjam dus dit jaar...

Ik zou dus bijzonder gerustgesteld zijn als iemand ze ook in de tuin had en de kippen ofwel geen interesse hebben, ofwel de zaden eten zonder om te kiepen...

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mei 2019 12:07

Op het onschuldig passeren van giftige zaden zou ik bij kippen idd niet rekenen. De spiermaag met grit maalt alles fijn. Hun poep is ook een zachte massa.
Dit itt bij bessenetende zangvogels idd. Daar vind je zaadjes en structuur terug in de mest nadat ze de bes errond verteerd hebben.
Kippen zijn zaadeters (ook zonder bes), naast groenvoer en beestjes, en die malen het dus fijn.

Ik weet niet in welke klasse rabarbergif zit, maar het zou giftig zijn voor konijnen. Misschien dat het lijstje voor kippen zich daarop gebaseerd heeft? Sommige gifstoffen bouwen ook op en zijn pas na een bepaald hoeveelheid dodelijk...
Misschien kunnen de kippen idd tegen de lupine, maar wie zal dat zeggen?
Ik hoop dat er nog iemand met ervaring reageert. ;)

Torinik
Land: belgie
M/V: M

Berichtdoor Torinik » 28 mei 2019 23:28

Die lupine bonen die je koopt zijn ook giftig, het gif wordt eruit geweekt. Daarom oppassen dat je er niet teveel ineens van eet en ook laten weken in een vers bakje water.
Dit voor mensen.
Voor de kippen. Die zijn gewoon heel moeilijk te vergiftigen. Daar bedoel ik mee dat ze heel wat kunnen hebben voor ze van iets dat ze eten ziek zouden worden. En een kip is ook heel wantrouwig wanneer ze iets tegenkomt dat ze niet kent, ze zal dus ook niet zomaar iets opeten voordat dat grondig onderzocht en goed bevonden is. Soms zit er natuurlijk een kip tussen die dommer is dan de rest. Ik heb hier eens doornappel in de ren gegooid omdat ik nog niet wist wat het was en mijn compost hoop daar ook is, gewoon een ander onkruid dacht ik. Alle kippen bleven er ver van behalve de haan, die heeft het lekker naar binnen gespeeld. Kan ook zijn dat hij zijn bestaan maar miserabel vond tussen al die dames en daarom dacht zich eens goed te bezatten. Want zat of gedrogeerd was hij wel, heel de dag en 's avonds weer de oude. Ik heb het dan nog een paar keer naar binnen gegooid bij wijze van experiment en weer bleven de kippen ervan af. De haan at er iedere keer weer van maar gewoon een beetje, de rest liet hij ook liggen. Misschien net genoeg voor een kleine buzz omdat hij van die eerste keer zo'n zware kater had, haha.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mei 2019 06:53

Hangt er natuurlijk echt vanaf wat voor gif het is.
Of het eentje is dat afgebroken wordt, of accumuleert. En welke dosering dodelijk is.
Of de effecten omkeerbaar zijn of er blijvende schade is.
Of een vertraagd effect dat kan ook nog. Zoals bij de groene knolamaniet. Daar eet je 1 keer van en ga je pas jaren later vrij plots dood van.

Wil je zeggen dat je denkt dat kippen doorgaans een erg hoge dosering binnen moeten krijgen eer ze het loodje leggen?

Torinik
Land: belgie
M/V: M

Berichtdoor Torinik » 07 jun 2019 21:37

Daar vraag je wat. Dat weet ik niet. Er zal best wel gif zijn waar een kip helemaal niet tegen kan maar ik zou niet weten wat dat zou moeten zijn. Het valt me gewoon op dat ze bepaalde zaken niet eten, instinct waarschijnlijk. Maar dat ze wel als het regent uit de poelen drinken terwijl er zuiver water staat en veel zaken eten waarvan je zou denken dat het giftig is omdat het voor een mens giftig is. Ik moet hier bv. opletten dat ze niet tot bij mijn aardappelen geraken of ze vreten het heel loof kaal. Vorig jaar hebben een paar het klaargespeeld van over de omheining te geraken, dikke kippen die aan klim-vliegen doen, moet het eens filmen, al mijn patatten om zeep, genoeg voor een mens om doodziek van te worden maar de dames vroegen om meer. En eigenlijk nooit een zieke kip hier, vroeger zat er wel eens 1 een paar dagen triestig om dan weer vrolijk met de rest mee te doen maar dat heb ik hier al jaren niet meer aan de hand gehad. Ook al jaren geen dode kip meer gehad, buiten een plompe plofkip, omdat ik ze niet meer zo lang laat lopen als vroeger. Misschien daarom ook dat ze nooit ziek zijn.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 08 jun 2019 08:45

Voor zover ik het weet zijn lupinezaden niet giftig voor kippen maar ze eten ze ook niet.

Martin&Leonard
Land:

Berichtdoor Martin&Leonard » 08 jun 2019 19:55

rozekip

Berichtdoor rozekip » 08 jun 2019 21:37

Uit die website lijkt het alsof lupine helemaal niet zo giftig is (ook niet voor mensen). Dat zou een hele geruststelling zijn. Ik heb een tuinplantenboek en daar staat lupine in als zijnde uiterst giftig; een of enkele zaden zouden genoeg zijn om een kind te doden. Dus ik ben vrij hysterisch met de lupines in de tuin vanwege de kinderen; ze staan achterin grote borders zodat er geen zaden op het pad of het gazon kunnen vallen en door de kinderen als snoepjes aangezien kunnen worden.

Maar als het wel meevalt met de giftigheid dan kan ik ze op meerdere plekken zetten :duimop:

Terug naar “Voeding, water etc”