voedsel strategie

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

voedsel strategie

Berichtdoor moriarty » 11 jul 2019 13:41

Beste kippenvrienden, een vraagje:

Ik wil dat mijn kippen zoveel mogelijk scharrelen (ze hebben nu zo'n 300m2 tuin), maar ik wil ze ook niet laten verhongeren natuurlijk. En ik zit nu even te bedenken wat slim is (ik voer ze bij met legkorrel, zodat ze toch alle nuttige stoffen binnen krijgen, en dat eten ze ook rap op).

1. Iedere ochtend voeren (we voeren nu de helft van wat ze in de winter krijgen (zo'n 450 gram per 8 hoenders)
2. Iedere ochtend en middag voeren (dus iedere keer een kwart)

Wat is de beste manier en waarom? En volgens alle berekeningen is dit 3/4 aan voer wat ze nodig hebben, maar is dat nog teveel?

ps. zou honger er ook voor kunnen zorgen dat ze een ei opeten? Want vond vanmorgen wel eigeel in een legnest, maar geen schaal of wat dan ook??

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: voedsel strategie

Berichtdoor tuff cookie » 11 jul 2019 23:00

Ik denk niet dat ze eieren gaan eten van honger. Komt meestal door een slechte schaal als ze een ei eten.
Als idee zou je b.v. eerst de hennen kunnen wegen voor je met het experiment begint. b.v. iedere week wegen om te zien of ze veel vermagerd zijn of niet en op die manier kun je het rantsoen aanpassen.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: voedsel strategie

Berichtdoor moriarty » 11 jul 2019 23:43

Wegen is wel een goed idee, eens kijken hoe we de dames daar rustig genoeg voor houden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: voedsel strategie

Berichtdoor tuff cookie » 12 jul 2019 08:59

Het makkelijkste is 's avonds als het donker is van de stok pakken.

Eddy83
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2022 19:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: voedsel strategie

Berichtdoor Eddy83 » 09 jun 2022 23:15

Vraag, mijn kippen kunnen sinds een week of 4 nu ook loslopen op een grasveld. Daarvoor alleen een ren en nachthok. Ze hebben er nu 1000m2 aan ruimte bijgekregen. Het zijn 3 hennen + 1 haan die alle ongeveer een kilo of 2 wegen. Toen ze nog niet op grasveld liepen kregen ze ongeveer 400 gram zetmeel, klein handje gemengd graan, half handje meelwormen en konden ze luzerne eten.

Ik had dan ongeveer 10-12 eieren per week. Sinds 3 weken zijn teruggezakt naar 3 eieren per week. Komt dit doordat ze buiten minder efficiënte voedingswaarde binnen krijgen? Het maakt me niet zoveel uit verder, maar is meer interesse. Of moeten ze nog wennen aan het andere rantsoen: onbeperkt buiten, 200 gram zetmeel, handje gemeng toebrengt graan met beetje meelwormen er door en luzerne.

Of moet ik voeding aanpassen?

De kipjes zijn 2 jaar, vermoedelijk legkip x maran, legkip x brahma-achtig en een welsumer. De "maran" en de welsumer komen niet zoveel buiten als de "brahma" en de haan.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: voedsel strategie

Berichtdoor tuff cookie » 10 jun 2022 08:17

Het is mogelijk dat ze door meer beweging meer energie gebruiken maar aan de andere kant vinden ze ook veel te eten op 1000m2. Het zou kunnen dat ze wormen in de darmen hebben gekregen dat begint zo'n ongeveer eind mei.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: voedsel strategie

Berichtdoor jantien » 10 jun 2022 12:36

Ik vermoed dat je legmeel bedoeld ipv zetmeel?
Ondanks de grote scharrel mogelijkheid kan het zijn dat ze minder leggen doordat ze minder legmeel krijgen.
Probeer het maar eens uit, legmeel of legkorrel mag altijd klaar staan.
Ik had daardoor toch altijd meer eieren dan dat ik alleen maar gemengd graan voerde en ze een flinke scharrelruimte hadden.
Ik heb nooit gedacht in grammen..

Eddy83
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2022 19:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: voedsel strategie

Berichtdoor Eddy83 » 10 jun 2022 13:43

Bedoel inderdaad legmeel :oops: . Ze hebben altijd toegang tot legmeel, maar als ik even bereken is dat de opname.

Mestonderzoek wijst uit dat ze geen wormen hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: voedsel strategie

Berichtdoor jantien » 10 jun 2022 13:53

Haha ok.
Dan leggen ze gewoon even tijdelijk wat minder, dat kan altijd gebeuren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: voedsel strategie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 jun 2022 13:56

Zijn ze nu 2 jaar oud?
Of ouder?

Als er zo'n grote veranderingen zijn, wat wel zo is he, nu ze zoveel ruimte bij krijgen, is dat ook niet ongebruikelijk dat de leg een paar dagen erna even een paar weken stilvalt.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten