Hoeveel eiwit?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Hoeveel eiwit?

Berichtdoor Torinik » 18 jul 2019 23:46

Vandaag sojaschroot door het voer gemengd. 1 schep soja op 4 scheppen normaal voer. Theoretisch kom ik daarmee op 22% eiwit. De verkoper van het schroot zei me wel dat men bij kippenvoer meestal niet boven de 20% gaat, behalve voor plofkippen en kuikens omdat die toch niet lang te leven hebben en men daar de opbrengst wil optimaliseren. Dat deed weer een lampje branden in mijn vergeetachtig brein. Ik heb dit vroeger nog eens gehoord, ik kocht toen ook een zeer eiwitrijk mengsel en ben ermee gestopt nadat men mij vertelde dat dit eigenlijk niet zo goed was voor de kippen. Hoe, wat en waarom weet ik niet meer, is meer dan 20 jaar geleden. Weet iemand hoeveel eiwit teveel is voor een kip? Hoe zit het met dierlijke eiwitten vs. plantaardige? Waaraan zie je een teveel aan eiwit, en is er dan een verschil tussen plantaardig en dierlijk? Hoeveel eiwit is te weinig? M.a.w. hoeveel heeft een kip nodig om gezond te blijven? Voor een mens ligt dit op +/-0,8 gr/kg om gezond te blijven, krachtsporters gaan voor het dubbele en er zijn er altijd die moeten kunnen overdrijven en er ziek van worden. Nu ligt de calorische behoefte van een kip verhoudingsgewijs een heel stuk hoger dan voor een mens, als iemand hier goede lectuur van weet, alvast bedankt.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eiwit?

Berichtdoor danielb » 19 jul 2019 23:29

meer eiwit is zowiezo duurder.
in legmeel zit er bijvoorbeeld 16 a 17 procent eiwitten omdat dit genoeg is.
ikzelf geef mijn dieren bijna heel het jaar rond het eten met 22 procent omdat er overal wel wat jong grut rondloopt.
ik geef eigenlijk alleen int voorjaar legmeel omdat ik dan net ietsje meer eieren heb voor bepaalde broedrondes.
mijn oudste hen word 9 jaar dit jaar en heeft dus geen last van die 22 procent eiwitten.
de oudste haan word 6 jaar en die heeft er ook geen last van ;)

er zijn wel bepaalde rassen (en dan eigenlijk de hanen daarvan) die naar het schijnt de blauwe kam ziekte krijgen van te veel eiwitten. (en dat hoeft dan zelfs niet te zijn bij 20 procent eiwitten)
(dacht dat ik vooral de chabo en serama al regelmatig voorbij heb zien komen in topics met de blauwe kamziekte)
maar meeste normale kippenrassen kunnen extra eiwit goed genoeg verdragen hoor.
maar je moet niet meer geven dan nodig is,want extra eiwitten in het voer is dikwijls ook duurder...

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eiwit?

Berichtdoor Torinik » 20 jul 2019 22:34

Bedankt voor je antwoord, Daniel. Was die blauwe kam ziekte hier ook al tegen gekomen maar er blijft sowieso minder en minder hangen en als het dan iets is dat ik zelf nog nooit gezien heb bij een kip vergeet ik het heel gemakkelijk. Ik ga een tijdje door doen met die 22% en zien of het een groot verschil maakt. Ik hou ze in de gaten en als ik wat merk gaan ze een tijdje terug op hun oude voer om dan met wat minder te proberen, 1 op 6 of zo. Maar als het bij jou goed gaat moet het hier ook goed gaan, misschien zijn andere verhoudingen nu wel anders, we zien wel.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eiwit?

Berichtdoor danielb » 20 jul 2019 22:47

ik zou het zeker 2 weken aanhouden om het verschil te kunnen zien.
is het sojaschroot goed gemengd met het ander voer?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eiwit?

Berichtdoor Torinik » 21 jul 2019 23:59

Ja hoor, ik meng het grondig. :duimop:
Of zou ik het er apart bij zetten als supplement en dat ze ervan eten wat ze denken nodig te hebben?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eiwit?

Berichtdoor danielb » 22 jul 2019 22:05

gewoon goed gemengd aanbieden.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten