kan mijn waterbak buiten blijven staan

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Sjoerd
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

kan mijn waterbak buiten blijven staan

Berichtdoor Sjoerd » 07 okt 2019 09:37

hoi iedereen,
ik hou zelf vleeskuikens, maar die weten goed hoe ze zaagsel in hun waterbak moeten gooien. ik heb al een standaard en die staat ook al op een verhogende steen, maar nog steeds gooien ze het er in. kan ik mijn waterbak 24/7 buiten houden? ik heb al een test gedaan, maar merkte dat ze dan in de ochtend als ik ze naar buiten deed veel dorst hadden. ook hebben de kippen een vreselijke haat aan regen en ben ik bang dat ze minder gaan drinken als ze bijvoorbeeld door de regen moeten of naar buiten moeten voor een slokje water.
hebben jullie misschien tips of eigen ervaringen? :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kan mijn waterbak buiten blijven staan

Berichtdoor tuff cookie » 07 okt 2019 22:47

Ja, dat doen mijn kippen ook. Ik heb de waterbak zover verhoogd dat er geen strooisel meer inkomt. Voor de waterbak heb ik een verhoging gemaakt met bakstenen zodat de kippen erbij kunnen.

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: kan mijn waterbak buiten blijven staan

Berichtdoor Harald » 19 dec 2019 09:41

Mijn kippen lopen vrij, er is buiten altijd genoeg water. Ik meende eerst dat er ook water in het nachthok nodig was. Dus plaatste ik waterbak in het nachthok. Het blijkt dat er nauwelijks uit gedronken wordt. Ook in boeken las ik dat kippen 's nachts niet drinken. Ik heb een automatische kippendeuropener, dus vrijwel onmiddelijk na zonsopgang kunnen de kippen naar buiten. Nu de waterbak buiten staat merk ik dat ze hem wel gebruiken; het is dus niet dat de kippen niet weten hoe het werkt.

Conclusie: in het nachthok is geen water nodig, mits de kippen daar alleen 's nachts hoeven te verblijven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kan mijn waterbak buiten blijven staan

Berichtdoor tuff cookie » 19 dec 2019 13:35

Ja, klopt !


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten