prijzen kippenvoer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Deborah123 » 16 mei 2020 22:39

Ik geef inmiddels ook legkorrel. Helaas komen er ook kauwen en andere vogels “buurten”, waardoor ik niet kan aangeven hoeveel ze precies eten. Ze scharrelen ook veel in de tuin en het onbebouwde buurperceel en eten daardoor ook veel insecten, gras e.d.
De leghornkruising is nu 2 jaar en legt zo’n 5-6 eieren per week, dus ze zal niets te kort komen.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Shanna Bartels » 01 aug 2022 19:44

Jeetje ik betaal hetzelfde (zon €10) voor 5 kg!!
Maar dat is wel biologisch voer.
Van de Welkoop. Wat zijn jullie gedachten over biologisch voer en hebben jullie goedkopere opties?

Mijn kippen scharrelen vrij maar de 3 noord hollandse blauwe hebben werkelijk altijd honger!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Jeroen » 01 aug 2022 21:39

Ik koop ook biologisch voer. Net als biologisch eten voor mensen is dat beter voor de wereld, maar individuele gezondheidsvoordelen zullen er ook bij kippen niet zijn. Welkoop heeft toch ook zakken met grotere hoeveelheden? Dan wordt de prijs al lager.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor danielb » 01 aug 2022 22:54

ik was dit zelf gemaakte topic al een tijd aan zoeken....
ik vond het niet meer terug...

vandaag kuikenmeel gaan halen.
19,30 euro voor een zak van 25 kg.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 aug 2022 12:18

Hoi jeroen

Ja dat is waar. Maar ivm klein budget koop ik t liefst niet in bulk. Hoewel dat inderdaad op de langere termijn altijd goedkoper is.

Hoezo zeg je dat er geen individuele gezondheidsvoordelen voor kippen bij zijn?

Ik heb ook wel gedacht aan de circulaire voeding wat helemaal goed is voor de wereld, maar is dan weer niet biologisch...

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Jeroen » 02 aug 2022 13:58

Er is naar humane voeding behoorlijk wat onderzoek gedaan en daarbij zijn geen individuele gezondheidsvoordelen gevonden. Anders gezegd, biologisch eten is niet gezonder voor degene die het eet. Het geeft wel een kleinere footprint en is in algemene zin dus beter voor ons allemaal. Niet-biologische eters profiteren dus wel mee, maar betalen niet, terwijl ze eigenlijk ook nog extra voor hun footprint zouden moeten betalen. Ik denk dat dat voor kippenvoer ook geldt. Ik denk dat het gangbare voer gewoon een zijstroom van de kippenindustrie-voeding is. Als ik van een bekend gangbaar merk de samenstelling zie kun je donderop zeggen dat de soja uit Zuid-Amerika komt en zo bijdraagt aan verdwijnen van tropisch regenwoud aldaar en een stikstofoverschot in NL, daarbij nog de transport-uitstoot. Dus genoeg reden om een duurzamere variant te zoeken voor onze eigen kipjes.

Overigens is biologisch vaak wel, maar niet altijd de meest duurzame variant. Het blijft opletten ;-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 14:04

Hmmmm dat onderzoek zou ik wel eens willen lezen...
Zat er ook vlees bij in vb?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Jeroen » 02 aug 2022 14:24

Er is toevallig een onderzoek naar kippenvoer uit 2005, maar de conclusies zijn niet helemaal onafhankelijk tot stand gekomen en er komt als het goed is dit jaar een vervolgonderzoek: https://www.louisbolk.nl/sites/default/ ... f/1946.pdf
De kippen hadden niet direct voordeel van het één of het andere voer. Toen men de kippen bewust ziek maakten bleken de biologisch gevoerde kippen een heftiger immuunrespons te hebben en sneller weer in de groei zaten.
Verder is er een onderzoek van de consumentenbond uit 2006 en van RIVM uit 2011 en nog een paar duizend internationale onderzoeken.
Wat algemeen gesteld wordt is dat er minder residuen van bestrijdingsmiddelen en medicijnen gevonden worden in biologische producten, maar voor die stoffen zijn er natuurlijk altijd veilige grenswaarden bepaald zodat er niet echt schadelijke effecten voor consumenten zijn. Qua voedingsstoffen in een product zit tussen gangbaar en biologisch geen meetbaar verschil. Het grote nadeel van gangbaar zit hem echt in de stoffen die in het milieu terecht komen en de enorme impact op de natuur.

Enne, voor je eigen gezondheid kun je vlees sowieso beter laten staan hè.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 aug 2022 14:55

Ik kan me niet voorstellen dat bio eten niet gezonder is dan 'gangbaar' niet-bio eten. Maar ik zal de onderzoeken even lezen. Dankje Jeroen!
Interessant is wel dat de kippen blijkbaar een sterker immuunsysteem kregen door bio voer. Vind ik ook logisch.

Met het niet eten van vlees voor je gezondheid, ben ik het niet meer mee eens.
Ik was vegan, nu niet meer. Ik denk dat we ook dierlijke producten nodig hebben en zolang we het bij een eerlijke boer halen voedt je ook de industrie megastallen niet. En met eigen kippen omzeilen we de kippen industrie natuurlijk al :)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: prijzen kippenvoer

Berichtdoor Jeroen » 02 aug 2022 15:04

Eet al 20 jaar vega, niet vegan, ik heb ook kippen en dus eieren hè! Ben in de omstandigheid dat ik mijn bloedwaarden op vele stoffen ken en die zijn over het algemeen prima. Geen nadelige gevolgen door het niet eten van vlees in ieder geval. Zelfs mijn B12 ligt keurig binnen de referentiewaarden zonder dat ik supplementen neem, blijkbaar genoeg eieren ;-) Zonder supplementen denk ik dat zuivel en eieren wel wat bijdragen, maar in vlees zit echt niks wat je niet op een andere manier kunt binnen krijgen. Maar dat heeft allemaal niks meer met de prijzen van kippenvoer te maken.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten