Kippen leren drinken van drinknippels

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
evavk
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2020 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Kippen leren drinken van drinknippels

Berichtdoor evavk » 21 aug 2020 09:53

We hebben nu al even deze in het hok hangen (aangesloten op een regenpijp):
Afbeelding

Ze drinken er gretig uit (zeker omdat het water kouder blijft dan die in de silo), maar doen niks met het gele nippeltje waardoor de bakjes telkens leeg zijn. Hoe leren we ze dit aan? Ik had gelezen dat we de andere opties moesten weghalen, maar vanwege de hittegolf de watersilo laten staan.

Het zijn trouwens krielkipjes.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen leren drinken van drinknippels

Berichtdoor tuff cookie » 21 aug 2020 11:41

Dat zal moeilijk worden.
Mijn kippen drinken ook zonder iets aan te raken, dopen hun snaveltje in het water en dan kop in de lucht om het te laten zakken. Ook heb ik ooit drinknippels geprobeerd maar daar begrepen ze niks van.
Zijn deze drinkers wel bedoeld voor kippen ?

evavk
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2020 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen leren drinken van drinknippels

Berichtdoor evavk » 21 aug 2020 12:07

Volgens de website wel, we zullen zien en anders vervangen we ze voor een ader type.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kippen leren drinken van drinknippels

Berichtdoor Dr_Haantje » 21 aug 2020 12:10

Afbeelding
Ik probeer mijn kippen ook te leren drinken uit de kraan, tot nu toe zonder succes.
...ik vraag mij af waar dat aan zou kunnen liggen..



Zonder gekheid, ik denk niet dat kippen zo technisch zijn aangelegd dat ze met dit soort automaten om kunnen gaan.
In de miljoenen jaren evolutie zijn kippen niet in staat gebleken om dingen te bouwen en bedienen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen leren drinken van drinknippels

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 aug 2020 13:17

Ik heb 1 jonge haan gehad die van konijnendrinkflesjes dronk. De konijnen liepen toen bij de kippen en hij had het daar blijkbaar van afgekeken.
Alle andere kippen heb ik nooit een poging zien doen.

Als je nu iets lekkers op de gele dingetjes plakt, zouden ze er dan niet naar pikken en het zo ondervinden?
Zijn die gele dingen niet te stroef? Ttz moeten ze er niet te hard op pikken?

Anderzijds lijkt het me wel geen handig systeem voor kippen. Ideaal voor paarden en koeien die tegen de knop duwen en tegelijk drinken. Maar dat kunnen kippen niet.

Is de uitgang van de pijp bovenop een normale drinktoren monteren niet handiger?

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen leren drinken van drinknippels

Berichtdoor Esther279 » 21 aug 2020 15:54

Ik, nou ja ik..... - de kippen, zijn mei jl overgestapt van de drinksilo (je weet wel die rood/witte) naar de bakjes met gele nippel en drinknippel. Inderdaad via pvc-buis wateraanvoer. Ik kan helaas even vanaf de telefoon geen foto’s uploaden. Maar voor het beeld: ik heb 2 drinkbakjes (zoals de eerste foto in dit onderwerp, de 2 rode) en ik heb 1 drinknippel (zo’n soort konijnendrinknippel) gemaakt. De gewenning voor de kippen ging eigenlijk prima. Ik moest ze natuurlijk wel een paar keer helpen door handmatig de bakjes vol te laten lopen. Ook al ‘snappen’ ze beide systemen, ze geven de voorkeur aan de bakjes boven de drinknippel. Ik heb de drinksilo direct weggehaald. Ze hebben dus niet meer de keus om uit de bekende silo te drinken.
Het is hier wel zo dat de ene kip de gele nippel in het bakje beter bedient dan de andere. De gele nippel wordt pas goed geraakt wanneer de kip met snavel de allerlaatste druppel uit het bakje probeert te drinken. Pas bij dat laatste beetje water in het bakje stoten ze die gele nippel goed genoeg aan zodat er nog meer water te voor schijn komt. De gele nippel in het bakje gaat zeker niet stroef hier maar het water komt er maar heel geleidelijk uit. Het is dus niet zo dat de kip het bakje weer helemaal gevuld krijgt. Maar, al raken ze die gele nippel maar net, dan komt er precies genoeg voor de volgende slok.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten