Vorstvrije drinkbak

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Deborah123 » 11 sep 2020 18:02

Misschien werkt een beluchtingspompje voor vijvers op zonne-energie ook voor een drinkbak.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Dr_Haantje » 11 sep 2020 20:27

Het water in beweging houden bedoel je? Dan zou een aquariumpompje ook kunnen voldoen.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Deborah123 » 11 sep 2020 20:30

Die zijn inderdaad vergelijkbaar, maar niet bedoeld voor buiten en niet op zonne-energie.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Dr_Haantje » 11 sep 2020 22:36

Ik zou niet weten waarom niet. Die pompjes werken in de regel op 12 volt en met een redelijke accu kan een pompje het met gemak een nacht volhouden.
Stroomverbruik zal zond de 300mA zijn, dus een zonnepaneel kan dat makkelijk trekken, terwijl de accu overdag ook opgeladen kan worden.
Volgens mij heb ik vast nog wel wat liggen in de hobbykamer.. ( lees: chaos hok)

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor SillyEW » 12 nov 2020 15:49

waterleiding richting kippenhok, diep genoeg gelegd en geisoleerd zodat het niet bevriest en dan thuis een 'verwarming' erom en in het kippenhok een druppelaar.
Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Andere veel goedkoper is: als de kippen op stok zijn de waterbakken weghalen, leeggooien en sochtend terug water erin.
s'nachts drinken ze niet.
Zo doen wij het al jaren bij de postduiven als er strenge vorst is en het kan zijn dat de bakken bevriezen.
hoofdlamp op zodat de lampen in het hok niet aan hoeven. En smorgens met het voeren krijgen ze vers water.

Hilde Hess
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2018 09:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Hilde Hess » 07 mar 2021 19:30

Ik heb de verwarmde drinkbak van Kerbl en daar een grotere thermosfles opgezet. Nog een beetje klein maar voor een paar krieltjes is dit een goede oplossing.

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Kasuari » 07 mar 2021 22:12

https://www.junai.nl/drinkbak-verwarmingskabel.html

Verwarmweerstand kan op netstroom of op 12 volt via 12 volt batterij voor zonnepanelen. Ik heb hier: https://www.acculaders.nl/accus/ vitron 12 volt deep cycle accu's voor projecten aangekocht. Heel goede respons op al mijn technische vragen gehad en dus zeker een website waar je met je zonnepaneel- en accuvragen terecht kan.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten