Vorstvrije drinkbak

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Basje1945
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020 20:50
Land: nederland
M/V: M

Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Basje1945 » 08 sep 2020 21:12

Bij Poortman techniek heb ik de vraag neergelegd of zij een goedkope oplossing kunnen bedenken om de drinkbak vorstvrij te houden. Zij leveren normaliter grote systemen voor grote watertanks op zonne-energie. Het moet toch mogelijk zijn om een klein systeem te bedenken voor iemand die in z'n moestuin een paar krieltjes heeft. Als het vorstvrij blijft hoef je niet elke dag naar de tuin.
Ik ben erg benieuwd of voor zo'n mini-systeem belangstelling bestaat.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Skipper » 08 sep 2020 22:33

Dat klinkt wel goed. Beter dan bij vorst mieren met 2 gekoppelde verlengsnoeren naar het warmteplaatje achter in de tuin :-D

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor moriarty » 09 sep 2020 00:25

Ben zeker nieuwsgierig. Heb ook al eens zitten kijken naar een kleine Solar oplossing, maar te bang mijn kippen dat te 'schocken'.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Dr_Haantje » 09 sep 2020 07:42

..ik begrijp jullie zorg niet. Hebben jullie dan geen hokken met airco/warmtepomp, open haard, CV en vloerverwarming?
:lachrol:

Zonder gekheid, er valt natuurlijk wel iets te bedenken met een stuk speksteen die overdag opgewarmd word door een klein warmte element, op diens beurt weer aangestuurd door een zonnepaneeltje.(tegenwoordig leveren die ook zonder zon voldoende spanning)
Speksteen geeft maar heel langzaam weer haar warmte af en kan de gehele nacht met vorst het water op temperatuur houden.
Nadeel is dat het water wellicht te warm gaat worden met alle bacteriëngroei tot gevolg.

Interessant vraagstuk, elke ochtend water verversen voordat de kippen wakker zijn is natuurlijk geen optie. :cool:

Basje1945
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020 20:50
Land: nederland
M/V: M

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Basje1945 » 09 sep 2020 08:57

Leuke reacties! Een warmtepomp lijkt me wel wat maar ik geef de hoop niet op!

Amrock kriel
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2020 14:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Amrock kriel » 09 sep 2020 14:42

Voor die week in de winter dat het in de winter vriest in Nederland ververs ik wel 2x per dag het water..

Basje1945
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020 20:50
Land: nederland
M/V: M

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Basje1945 » 09 sep 2020 18:54

Ik heb inmiddels een leuk gesprek gehad met de fabrikant van de echt grote systemen op zonne-energie. Het probleem zit hem in de hoeveelheid stroom die nodig is om te verwarmen. Een verwarmingselement is gebaseerd op kort-sluit techniek en dat vraagt veel stroom. Dit is niet 'even' te bedenken. Een geïsoleerde kist om de waterbak lijkt voorlopig de enige oplossing, maar een dagelijkse wandeling houdt je fit! (ALS het vriest......) :gna: :gna:

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Deborah123 » 09 sep 2020 19:27

Is 2 drinkbakken een optie als het vriest? Beide ‘s nachts binnen laten ontdooien. De ene ‘s ochtends naar buiten en dan ‘s middags of rond het eten weer omruilen?

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Skipper » 11 sep 2020 17:19

Dit is niet 'even' te bedenken


Jammer! Als je ‘s ochtends in het donker van huis weg gaat en het is al weer donker als je thuiskomt, dan is een warmtesysteem bij vorst wel fijn. Zonnepaneeltje bij drinkbak klinkt dan super! Dus als het ooit zo ver komt dan hoor ik t graag! :hoera:

Basje1945
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020 20:50
Land: nederland
M/V: M

Re: Vorstvrije drinkbak

Berichtdoor Basje1945 » 11 sep 2020 17:36

Dat wordt niet wat. Het vermogen is een probleem tenzij je een paar duizend euro wilt aftikken...


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten