Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Melody » 11 feb 2021 10:24

Lees al een poos mee.
Heb nu vragen omdat mijn lieve prachtige aanhankelijke s'winters in huis scharrelende witte Zijdehoentje (een aan park rand gedumpt jaren terug opgevangen kipje) na trauma door een kat na paar dagen oppeens ook nog met een draainek zit.

De eerste dag was ze alleen gewond en getraumatiseerd (ze was juist zo goed met dat katje, een hele rustige sullige ook witte Pers, ze waren altijd samen. Kat wordt nu voortaan strikt apart gehouden.) maar zat na de aanval nog paar dagen erna gewoon rechtop en scharrelde nog wat rond. 1 oogje hield ze dicht. (Later beide oogjes. Heel af en toe gaat er 1 open).
Omdat ze weinig at en dronk verzwakte ze en zat na een paar dagen met een draainek. Ze was versuft, slaapt heel veel. Heb haar warm gehouden en ben haar gaan Dwangvoeren met de Faq van Moniek.
Dat gaat steeds beter en ze knapt zienderogen op, was na paar dagen minder aangeslagen suf en koortsig (ligt en slaapt wel veel) beweegt steeds krachtiger en heeft gister al even rechtop zonder gedraaide nek (draait wel weer bij stress of als ze niet goed ondersteunt ligt) zonder steun gegeten (wel nog dwangvoer, maar ik laat het haar zelf doorslikken).

Ze smikkelt van (fout maar zo blij dat ze ièts at wat ik in huis heb) Brinta met beetje suiker, zout, lauw na koken water, soms wat sojamelk erdoor, banaan, vers geklopt rauw ei, kleine stukjes multi vitamine (&een keer een beetje B12 maar dat leek te zwaar te vallen). Opgeloste legkorrel erdoor ook als ik voorzichtig opbouw die ze normaal graag at weigert ze echter. Normaliter at ze vroeger die legkorrel, later overgestapt op granenmix, maar dat is niet oplosbaar.

Ik lees hier als tip Universeel voer Soft bill van Cedé. Orlux.
En vanalles over vitamine, krachtvoer etc. Elders adviseren ze handvoer / handmix voor baby papagaaien.

Het duizelt me :crazyeyes: en ik heb geen idee waar het exact juiste precies te halen. Er zijn zoveel soorten ook van Cedé en overal heet het anders en ziet het er anders uit, wat is nou de juiste...

En ik zie niet op de onduidelijke product foto's of het tot een fijn spuitbaar papje oplosbaar is... en of het wel mild voor ziek zwak kieskeurig madammetje smaakt... en alle kip nodige vitamientjes wel heeft... staat er vaak niet bij. Of ik weet het niet of het volledig is. Baby Papagaaien handvoeding lijkt me ideaal want spuitbaar maar is dit ook goed en compleet voor verzwakte kippen ?

Heel graag zou ik preciese linkjes ontvangen naar de meest betaalbare producten liefst all in one (met alle voedingsstoffen en vitamines) en tot een papje oplosbare (dit is echt belangrijk !!, Dus geen grove graantjes erin) meest energierijke en voor een zieke kip lekker en mild smakende voeding. (Dus niet te sterk maar mild van smaak gezien legkorrel haar nu teveel is en ze echt smikkel smakt bij Brinta, banaan en ei.)
Ik heb helaas een zeer smalle beurs.
Graag zou ik ook eerst beginnen met kleine verpakkingen want straks lust ze het niet.

Liefst in een winkel waar ze ook de spuitjes (of grote pipetten) verkopen. (Geen dwangvoer spuit, ze slikt het zelf door, ik heb nu een 3ml ?? (Onleesbaar) plastic knijp pipet uit een geimporteerd maanden onderweg hobby setje, met afgeknipte punt, en voor water /Ors heel, spits puntje, gaat op zich prima maar is aan vervanging toe.)

Graag advies van mensen met ervaring met dwangvoeren, de juiste voedingsstoffen en vitamines en echt linkjes naar de juiste exacte meest aansterkende gezonde producten en ook nog eens die nog enigzins tijdig bezorgd worden. (Welkoop bezorgd nu bv met de sneeuw niet en ik ben door een handicap niet mobiel dus kan niet zelf naar een winkel.)

Sorry voor de moeilijke uitgebreide vraag maar wil het beste voor mijn lieverdje. :hartje:

Alvast Hartelijk dank ! :roos: :cheer:

Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Melody » 19 feb 2021 09:30

Bij gebrek aan reacties heb ik uiteindelijk de baby papagaaien handvoer Nutribird 19 High energy gekocht, vol goede samenstelling en ideaal oplosbaar, de spuiten (poeh wennen zeg na een hobby pipet) en Beaphar multi vitamine voor vogels waaronder hoentjes. En Orlux softbil universeel. Die laatste blijkt ondanks de goede ervaringen ermee hier niet goed oplosbaar (ook niet na een nacht weken, blijft net iets te korrelig) voor de spuit maar misschien heb ik net de verkeerde (de fruit) variant. (Ze is gek op fruit).

Het papagaaien voer, met de druppels multi vitamine leek ze direct enorm van op te knappen. Ze leek steeds krachtiger en zat steeds meer rechtop bij het voeren. Na 2 dagen ging er een helder oog vanzelf helemaal goed open, ik zat te huilen van ontroering, zij leek ook ontroert, piepklein traantje haha wat wegtrok. Ze keek me zo rustig, evenwichtig, helder, liefdevol aan. Haar oogkleurtjes waren zo mooi. Ze keek na weken vrijwel blindheid naar vanalles, heb haar even buiten rond gedragen.
Dit gaf zo'n vreugde, hoop en energie.

Maandag middag dus begonnen. Echter begon ze ook, ik dacht omdat ze steeds krachtiger werd, te woelen, zich te verplaatsen. Woensdag een beetje maar gister avond steeds erger en dan schiet de kramp weer in haar nek en raakt ze in de war en de knoop, kop tussen haar poten. Ze kalmeert aldoor volkomen als ik haar op schoot neem. Ik masseer sinds ongeveer een week veel voorzichtig vooral haar nek. Dan gaat ze direct ontspannen en werkt ze echt mee, af en toe stretcht ze haar nek dan lekker. Dan zit ze tevreden te eten, te herkauwen zeg maar en te rusten. Ze protesteert met een zachte klaagzang of mopper als ik stop.

Maar gister avond begon ze dus ook inneens te stuipen, met vooral haar kopje, schokjes, (niet het gewone nek los schudden) het leek wel een soort epilepsie. Zodra ik haar dan bij me neem en goed leg en wat masseer komt ze weer tot rust. Soms begint ze weer (soms vaak, soms maar heel af en toe) heftig te schokken en zodra ik haar dan weer goedleg en mijn hand op haar leg of onder haar kopje hou of wat masseer en kalmeer trekt de schokjes aanval direct weer weg. Ik heb de halve nacht over haar gewaakt (paar uur slaap op de bank naast haar gekregen.). Dit had ze dus al die weken niet (enkel de draai nek) en lijkt samen te hangen met het nieuwe voer en / of de vitaminen.

Vraag me nu na de eerste blijdschap over de voeding waar ze zo van op leek te knappen af of de vitamine en energie misschien teveel zijn ofzo. Ik had er las ik ook het advies dat er af en toe erdoor te doen gister een rauw eitje in geklutst.

Vandaag ga ik denk ik maar de vitaminen halveren en zonder ei en terwijl ze juist beter at weer een high energy baby papagaaien voeding minder.

De vitaminen moet je bij haar formaat (hoentje) er 7 van in het voer druppelen, ik roer daarna goed en ze eet maar hooguit 1/3 van het voer. Dus druppel ik er bij een 2de of 3de (niet alle 3) nog 3 a 4 druppels bij. Daar stap ik dan toch maar vanaf en gaat het nog niet goed de helft of zelfs even niet. Misschien weer wat meer brinta bij het voer mengen (toen had ze die schokjes niet, maar ook dat goed open oog met die heldere blik niet...) en wat minder high Energy handmix....
Het is zoeken en ik hoop niet dat dit schrikbarende epilepsie achtige geschok blijvend is...

Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Melody » 19 feb 2021 09:31

Het is wel heel zwaar steeds al iets van 3 weken dat voeden tussen alle andere drukte van een gezin en veel voor iemand mantelzorgen en allerlei projecten door en nu ook nog waken en slapen op de bank.
Ik krijg tot dusver geen reacties maar wie weet heeft iemand nog raadt, een tip of er zelf ervaring mee of heeft een lezer ooit nog iets aan mijn ervaringen. Al ben ik na de zeer hoopgevende di-wo nu weer wat wanhopiger....

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Dr_Haantje » 19 feb 2021 09:42

Ik vrees dat niemand een antwoord heeft.

Op het internet vond ik deze linkjes:
https://memmieblogger.wordpress.com/201 ... ainek-kip/

https://www.startpagina.nl/v/dieren/hui ... keert-kip/

Het bijvoeren van een kip mag niet met suiker en/of zout gebeuren. Dat is heel slecht.
Het beste wat je kunt doen is kattenvoer nemen, en dan de meeste goedkope blikjes of zakjes met vleesvoer.
...meestal is dat aangelengd met granen wat eigenlijk niet goed is voor de kat maar voor de kip heerlijk is.

Verder is er op internet wel het eea te vinden.

Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Melody » 19 feb 2021 11:11

Hoi dr Haantje,
Wat fijn, eindelijk toch nog een reactie.
Dank voor het meedenken en de linkjes.

Het water met suiker en zout, Ors, is een advies uit de dwangvoer faq op dit forum van Monieck. Het moet las ik ook elders op een lege krop. Zonder zout wordt het vocht niet vast gehouden. Ik deed het als eerste redmiddel alleen in het begin.

Kattevoer is een goed idee, heb ik voor de eiwitten inderdaad er al eens doorgemengd en omdat ze vroeger ook af en toe een brokje kreeg wat ze geweldig vond als ik de katten voerde.

Mijn zoon denkt dat ik in plaats van alles nu te gaan halveren beter door kan zetten, dat het alle energie is waaraan ze moet wennen... kwee nog niet...

En misschien is dat schokken ook wel een reactie behalve op het high energy voer, vitamines, stofwisseling ook op de prikkels en indrukken die ze nu ze weer voor het eerst na weken sufheid weer wat bijkomt, het trauma nu gaat verwerken, en na weken vrijwel blindheid echt haar oogje open had... al die prikkels & indrukken... Wat zich misschien uitte in die schokjes aanvallen.

Update ; ze is nu al een paar uur rustig...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Isabel » 19 feb 2021 12:17

Ik heb jouw topic wel gelezen, maar lastig om van een afstand te zeggen wat ze heeft en wat juist is om te doen. Ik zelf zou een afspraak met een dierenarts met verstand van kippen maken, zeker nu het al zo lang duurt. Maar lees ook dat je niet mobiel bent...

Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Melody » 19 feb 2021 13:03

Hoi Isabel,
Klopt, ben door een handicap niet mobiel. Woon ook in een stad dus weinig pluimvee artsen in de buurt. De universiteits kliniek hier schijnt bitter weinig verstand van draainek door trauma / verzwakking te hebben. Heb helaas ook een laag budget. Was met het voer en vitamines al €35 kwijt, kon deze maand van het leefgeld nog nèt. Ex heeft beestje uit de kou van straat gered dus was geen gepland huisdier. Wordt het noodlijdend en is er geen opgaande lijn heb ik altijd voor nood gevallen wel wat voor de gewone dierenarts achter de hand maar die hebben er ook weinig verstand van vrees ik, vragen veel, probeer het eerst zelf uit te vogelen en te redden.

Ze ging op de dip van gister avond gelukkig langzaam maar zeker de goede kant uit en slaapt nu als een roosje, al uren geen stuipjes meer.

Ik zal zien of wat minder vitamine en het energy voer en de vitamines wat rustiger opbouwen effect heeft.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Isabel » 19 feb 2021 13:32

Is dit trouwens de enige kip die je hebt?

Je zou van de Nutribird ook kleine balletjes kunnen met maken met gemengd graan/ legkorrel er door heen. Moet je wel wat minder water gebruiken. Krijgt ze ook dat weer binnen én is misschien makkelijker te voeren.

Zat mij ineens te bedenken dat ik ook een keer een hen met draainek heb gehad:

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=52344

Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Melody » 19 feb 2021 15:47

Ja het is m'n enigste kippetje. En zo pienter, communicatief en aanhankelijk :ilove: Ze zit zomers lekker met een mooi door mij gebouwd hok en kan vrijuit scharrelen in de tuin, wipt soms even de keuken in en s'winters gezellig dag & nacht binnen bij mijn ex (waar ik naast woon, we delen de tuin, de kids & de kip :gulzig: ) in de huiskamer. Ze zit altijd enorm tevree aan onze voeten, bij de katten en hond.

Die balletjes maken is een goed idee en zal ik gaan proberen. Gister heeft ze ook een paar slokjes zelf van een lepel genomen.

Ik heb jouw Topic over Hannah doorgelezen. Wat fijn dat ze zo voorspoedig en geheel genezen is ! :duimop: :ilove:
Omdat het bij mijn Henry (beter Henny maar de kids bedachten dit) door een trauma komt heeft AB geen zin. Maar de vitaminen doen zijn werk.
Mij viel op dat je schreef ; "Het rare is dat, als ik haar aanraak, het net lijkt of ze ergens uitkomt. Lijkt wel iets van een epileptische aanval of zo" precies zo hier dus... Maar pas nu met dit voer / vitamine.

Nou hartelijk bedankt voor de reacties.
:bloem:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Dwangvoeren Kip draainek. Welk voer Waar TK ?

Berichtdoor Kip La La » 19 feb 2021 16:56

Ik heb je een Privébericht gestuurd.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten