ervaringen versele-lage kippenvoer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ervaringen versele-lage kippenvoer

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 feb 2021 19:08

Nou, ik heb geleerd dat je vb Brahma's niet de hele dag voer moet geven want dan worden ze te dik. En leggen ze niet meer.
Hangt er idd vanaf wat je geeft. Als je iets geeft dat ze enkel eten als ze zowat verhongeren, dan is er uiteraard geen probleem, als je iets geeft dat ze echt lekker vinden, misschien wel...

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: ervaringen versele-lage kippenvoer

Berichtdoor Harald » 20 mei 2021 21:40

Ik heb een test gedaan: naast elkaar: Versele Laga Gold: "vanaf het eerste ei" en Versele Laga Ardeens graan.
Ik heb verschillende combinaties van voer gedaan, ook verschillend gegeven: op de grond gestrooid, op een schoteltje, in een dieper bakje, in een voersilo en ook een trapbak.

* Zolang er nog echt graan is, laten ze de legkorrel liggen.
* Bij het mengsel legkorrel + graan eten ze vooral het graan. De legkorrels worden eruit gegooid op de grond.
* Ze eten het liefste van de grond. De typisch krabbeweging om daarna een stapje terug te doen om te kijken wat er ligt, doen ze wel bij grondvoer. Bij schoteltjes, kommetjes etc. kunnen ze dat niet. Ik denk dat ze daarom het liefst het voer van de grond eten.
* Van de trapbak eten ze nauwelijks. Alleen als ik daar meelwormen door het voer heb gemengd. De trapbak wordt door hen alleen als nood gebruikt: als er echt niets is.
* Ze lopen bij mij buiten in een grote boomgaard, met gras en struikgewas, ongeveer 100 m2 per kip. Het kan zijn dat dat ze nogal kieskeurig maakt. Als ik ze groenvoer uit de keuken geef: andijvieblaadjes en zo, dan eten ze dat niet. Alleen courgette nog wel.

Terug naar de vraag Versele Laga.
* Als je op hun eigen website http://www.verselelaga.nl naar de samenstelling kijkt, dan zijn ze bij "gold, vanaf het eerste ei" nogal vaag over wat daar in zit. Er wordt wel van alles toegevoegd aan kunstmatige vitaminen en mineralen.
* Bij hun Ardeens graan staat er precies wat er in zit: Maïs, tarwe, milo, dari, erwten, zonnebloempitten. Niet meer en niet minder. Omdat het niet vermalen is, zou je het goed kunnen zien als er een slechtere kwaliteit granen gebruikt zou worden (schimmel, insecten).
* Als je naar de voedingswaarde kijkt, dan heeft Gold meer 20% meer eiwit, 15% meer vet, en beduidend meer ruwe as. Waar die ruwe as voor nodig is weet ik niet.

Hebben de kippen al die chemische toevoegingen nodig? Geen idee. Ik merk dat ze het liever niet eten. Nu ik ze al een jaar alleen Ardeens graan geef + wat er in de boomgaard in de grond te vinden is, zie ik niet dat ze ziekelijk worden of zo. Ik heb nog nooit een zieke kip gehad, en in het seizoen leggen de Welsummers 2 eieren per 3 dagen. Het zijn wel forse kippen. De een zegt: logisch, Welsummer is een dubbeldoel ras, de ander zegt dat dat komt omdat ze te veel maïs krijgen. Het zou kunnen dat een kip minder oud wordt, vergelijkbaar met dat obese mensen minder oud worden. Maar dat weet ik niet, ik heb ze nog maar drie jaar.

Conclusie:
* Als je een beetje natuurlijk voer belangrijk vindt, als je niet al te veel chemicaliën in hun eten wilt, dan zou ik gaan voor Ardeens graan.
* Als ze echt vrij rond lopen (in weiland of zo), dan zou ik niet bang zijn dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ervaringen versele-lage kippenvoer

Berichtdoor tuff cookie » 21 mei 2021 07:42

Als je kippen zoveel ruimte hebben buiten als jij hebt dan is graan zeker voldoende.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: ervaringen versele-lage kippenvoer

Berichtdoor SillyEW » 06 jun 2021 12:17

Ik heb ook versele laga maar ga geheel over op de Garvo
Ik gebruikte het legmeel, wat ze op zich wel goed eten maar ik moet er veel van voeren om ze op gewicht en blij te houden.

Kuikens voer ik altijd 1075 alfastart de eerste week waarbij ik vanaf dag 5 1080 alfamix kuikens mix (serama's krijgen wat langer de 1075) 2 x per week krijgen ze eikrachtvoer bij (en natuurlijk groenvoer, ik start altijd met tuinkers met bakje en al)
1080 voerde ik tot aan de leg en ging dan over op versele laga, maar de kippen waren rumoerig en ik vond ze ontevreden.
Een poos een ander merk gevoerd maar hetzelfde.

De gramix van Versele-Laga is een aanvullende voer (wist ik ook niet) en dat voer ik de volwassen kippen 1 tot 2 x per week.
Ik voer minimaal 2x per dag en hebben ze s'middags de bak leeg voer ik bij.
Ik heb Brahma kriel, Engelse Araucana, en kuikens/jonge kippen van die beide rassen en barbezieux en serama's.

Mijn dochter voert de mini mix naar alle tevredenheid van de kippen. Zij heeft alleen serama's


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten