Voerkorrels ipv krielkippenmix

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
MartijnB1978
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2014 13:02
Land: Nederland
M/V: M

Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor MartijnB1978 » 11 mar 2021 15:17

Sinds een week de Welkoop krielkippenmix vervangen door Welkoop kippenkorrel maarrrrrrrr daar waar de dames alleen het lekkers uit de mix pikten en de korrels lieten liggen, laten ze nu alles liggen. Ik heb een Olba Feed-O-Matic en ze eten een heel stuk minder dan normaal... Ik wil ze niet uithongeren of erger nog dat ze de hongerdood sterven. Hoe lang gaan ze dit volhouden? Kan er iemand iets zinnigs over zeggen?

En dan niet over korrel vs mix, zaden, etc. Ze krijgen voldoende appels, komkommers, keukenresten etc. Water via een hangende emmer met "nippels". Één keer per week meelwormen (handje of 2).

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor danielb » 11 mar 2021 20:38

als ze het eerst niet aten,dan zal dat nu ook moeilijk worden.
dat ze minder eten is niet erg,want ze hebben er ook minder van nodig,maar ze moeten uiteraard wel iets eten.
alhoewel een kip niet zo snel zal verhongeren hoor....
kun je eens nawegen hoeveel er per dag ongeveer van gegeten word?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 mar 2021 12:09

Ik zou het een week of 2 tijd geven. Misschien een paar dagen enkel dat geven (ook geen groenvoer)..
Een kip hongert zich idd niet zomaar uit en een paar dagen honger gaan ze ook niet dood van.
Een beetje op de grond strooien ipv enkel in de voerbak wil ook wel eens helpen en dan zetten ze elkaar aan om te eten..

Hier hebben ze het gewoon leren eten als het dat of niets was.

MartijnB1978
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2014 13:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor MartijnB1978 » 16 mar 2021 15:12

Nog niet gewogen, wel een extra voerbak (zo'n rood-witte) om ze te laten wennen. Daar wat meelwormen doorheen gemengd... op de vloer wat voerkorrels met natte mais uit blik en ik heb het idee dat ze eraan beginnen. Nog niet zoals het vorige voer, maar toch. Bij de Welkoop geweest, daar overlegd en die geven ook aan : ze verhongeren echt niet, volhouden.. Dus we kijken het verder aan, wat minder lekkers/keukenafval zodat echt alleen de korrels hebben...

MartijnB1978
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2014 13:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor MartijnB1978 » 22 mar 2021 09:45

Ik heb het opgegeven, ze hebben gewonnen. Ze hadden zo'n trek maar het lijkt alsof ze de korrels simpelweg niet als voedsel zien. Alle "extra's" (komkommer, appeltje, sla) werden aangevlogen en er werd erg lelijk gedaan onderling, dus geen happy kippen en dat vind ik juist het belangrijkst. Dus de zak korrels gemengd met gemengd graan zonder gerst en vanmorgen dit aangeboden... Eigenwijze dames....!

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor Dr_Haantje » 22 mar 2021 10:08

De korrels vanuit de hand voeren wil ook wel eens helpen. Blijkbaar is dit specialer dan vanuit een bakje eten.

MartijnB1978
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2014 13:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor MartijnB1978 » 22 mar 2021 10:11

Ik heb alles geprobeerd, uit de hand, uit hun oude rood/witte voerbak, meelwormen in de "goot" van de click o feed, gewoon op de bodem vd ren. Maar ze laten ze liggen alsof het beukensnippers zijn :D

Het is klaar, dan eten ze maar luxe voer toch. Gelijk hebben ze!

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor Dr_Haantje » 22 mar 2021 11:01

Wanneer zij in een open veld scharrelen zullen zij alleen de lekkere dingen uit het voer eten en de rest van de vitaminen en mineralen uit het veld halen.
Bij mij krijgen zij alleen nog voer wanneer hun bak leeg is en dat kan zomaar pas na twee weken zijn.
Je raad het al, alleen de korrels zijn na een dag of twee over.

..overigens bevat mijn tuin legio insecten, zaden, "groenvoer" en zand/grid enz..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor tuff cookie » 22 mar 2021 11:31

Mijn kippen lusten ook geen korrels van Welkoop maar wel van Garvo.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Voerkorrels ipv krielkippenmix

Berichtdoor Dr_Haantje » 22 mar 2021 11:44

tuff cookie schreef:Mijn kippen lusten ook geen korrels van Welkoop maar wel van Garvo.

Wat zou het verschil kunnen zijn?


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten