automatisch voersysteem

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

automatisch voersysteem

Berichtdoor pyminor » 31 mar 2021 23:46

Op een heleboel YouTube vids zie ik voersystemen gemaakt van pvc pijp, en dat zou dan als voordeel hebben dat je maar eens in de zoveel tijd die pijp weer moet vullen.
Maar ik had toch juist begrepen dat je ervoor moest zoregn dat je kippen iedere dag hun voer totaal opeten.
Heb het idee dat ik dingen door elkaar haal, kan iemand dat uitleggen

Zoomvliet
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:54
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor Zoomvliet » 01 apr 2021 10:07

naar wat ik begrepen heb eten kippen zoveel als ze nodig hebben en eten ze zich nooit ziek...
maar ik vind zo'n automatisch voersysteem via pvc-buizen maar onhandig...
en ik vind ze lelijk.
ik heb er een keer een zelf gemaakt maar na een week was ik hem weer beu...
wat voor mij het best werkt is een gewoon een grote schaal ofzo.

(ik heb een plaat van 50 bij 50 met een randje van 5 cm er tegenaan geschroefd. Heel simpel)
en dan een beetje kijken hoe veel ze per dag eten en dan aanpassen.
plus: ik vind het gewoon leuk om ze te voeren

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 apr 2021 11:56

Als je kippen selectief zijn en enkel de lekkere dingen eruit pikken, kan je best elke dag enkel geven wat ze die dag eten.
Als je ratten hebt, zelfs verdelen over 2x per dag en zorgen dat ze het meteen opeten.

Als geen van beide van toepassing is kan je perfect onbeperkt voeren. Dan moet je enkel zorgen dat ze er niet mee knoeien en het voer niet nat of vies kan worden.

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor pyminor » 01 apr 2021 18:22

Ik vind ze ook niet mooi maar vond het een tegenstelling die ik niet begreep. Ik heb zo een idee dat ik te pietluttig ben en dat als je een topvoer geeft ze het prima zelf uitzoeken, doen ze in de natuur ook. Mischien eerst maar eens een trapbakje en dan wat experimenteren met de hoeveelheid.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor tuff cookie » 01 apr 2021 21:01

Ik geef mijn kippen ook gewoon voer in ruime stenen bakken die ik iets hoger plaats zodat ze niet vol met strooisel komen. Meestal plaats ik 2 bakken een eind uit elkaar zodat ze niet allemaal uit de zelfde bak hoeven te eten. Ik vul pas bij als het op is. Bovendien blijft het voer verser in de ton waardoor ze steeds vers voer krijgen.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor Hilda » 24 apr 2021 11:55

Bij mijn zwager zag ik een erg handig voersysteem te koop bij o.a Welkoop. Heb meteen ook een gekocht. Het is een zinken silo voor 5kg voer, met een voetpedaal. Als de kip op het pedaal gaat staan gaat er een klep open en valt er voer in een bakje, zodra de kip er afstapt gaat de klep dicht, zo voer je niet aan de muizen en vogels. Koolmezen halen altijd voer uit het hok voor hun jongen, en dat is niet goed voor ze. Om de kippen aan het systeem te laten wennen heb ik eerst een week een baksteen op het pedaal gelegd, toen ik deze weghaalde heb ik een zgn wildcamera in het hok gezet om te kijken of het de kippen lukte voer te bemachtigen. Grappig was het om te zien dat één kip snapte hoe het werkte, op het pedaal ging staan zodat de andere konden eten, van lieverlee snapten de anderen het ook.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor dragon » 24 apr 2021 12:42

Ik heb in het verleden ook een trapbak gehad. kippen hadden het snel door. Het was niet die van de Welkoop overigens, maar eentje zonder plastic..

Maar de muizen hadden ook snel door dat ze het klepje van de voerbak gewoon open konden duwen.
Er zat een rubberen rand onderaan het klepje om te voorkomen dat het zo hard dichtvalt, die werd helemaal kapot geknaagd, zodat er allerlei rubberdeeltjes in het voer en op de grond belandden.
Er kropen uiteindelijk pissebedden en andere beestjes in de voerbak en als meest smerige ontdekking, vond ik ooit een dode muis in de voerbak. Die was er in gekropen door het klepje open te duwen, maar kon er niet meer uit...
Toen heb ik de voerbak weggedaan en ben over gestapt op de PVC buizen...

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor Yoeshi » 24 apr 2021 14:13

Ik heb dit gekocht. (Klik op de link)

Het staat vrij van de grond en je hebt geen last van vogels, muizen of regen en is instelbaar van kuikenmeel tot struisvogelzaad ... :mrnono: Heel pluimvee graan. ;)
Maar ratten komen overal bij ... :evil:

Als extra hun je er nog een silo bijkopen voor maximaal 20 kg voer.
Het lijkt als of er 3 aanvoerbakken zijn maar alleen de 2 buitenste zitten in verbinding met de silo. Het middeste vak is eigenlijk de resereve bak dat wanneer de kippen eten en dat doen ze natuurlijk met hun scharregedrag komt er pas voer in de middelste. Het voordeel daarvan is ook dat gewoon alles moeten opeten voor dat er nieuw komt.
Ik gebruik het nu gewoon vvoor mijn kuikens en vind zelden een korreltje voer op de grond.

Voor mij zit de bijgeleverde witte silo er niet eens op omdat ik maar 4 kippen heb en dan is 5 kg meer dan genoeg ...

https://www.junai.nl/voerautomaat-wise.html

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: automatisch voer systeem

Berichtdoor Hilda » 24 apr 2021 14:28


Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: automatisch voersysteem

Berichtdoor Dr_Haantje » 24 apr 2021 18:49

Afbeelding

Deze werkt ook prima! :puh2:

Het probleem van automaten en dergelijke, is dat het zwakke kipje te licht is om de klep te activeren en dat bovendien de mutsen allemaal tegelijk gaan eten.
Ik had een silo-achtig systeem maar de kippen maken er een rommeltje van door alleen het lekkere uit het voer te pikken en de rest op de grond gooien.

Deze metalen bak is niet ongedierte bestendig, maar het staat op een plaats waar de vogeltjes van buiten het voer niet kunnen zien en de muizen Tom en Jerry achtige taferelen moeten doorstaan willen zij voorbij de katten zien te komen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten