Voeding en supplementen

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Floki
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:19
Land: Tsjechie
M/V: V
Locatie: Křinice

Voeding en supplementen

Berichtdoor Floki » 27 mei 2022 11:34

Beste mensen, er worden hier in Tsjechië allerlei soorten korrels verkocht al naar gelang de leeftijd van de kippen. Ik heb vroeger mijn kippen gewoon een mix gegeven van granen (mais, tarwe, zonnebloempitten) en verder konden ze gewoon raak scharrelen. Nu heb ik jonge kippen vorige week opgehaald dus ik heb ze op het voer gezet wat ze kregen, dat is een meelmix zeg maar maar omdat iedereen maar moeilijk blijft doen over dat meel ben ik een beetje onzeker geworden! Mijn vragen:
- vanaf welke leeftijd zou ik mijn graanmix kunnen voeren?
- Is dat dan wel ok wat ik vroeger heb gedaan en nu weer wil gaan doen of moet ik het maar bij iets kant en klaars houden?
- er worden hier overal supplementen gegeven: eentje heet Optimin; dit zijn allerlei vitamines, mineralen en elektrolyten. Is dit echt nodig als ze ook goed kunnen scharrelen en ik de graan mix zou geven?
- Tweede supplement wat ik overal tegenkom is Acidomid; dit zijn ook mineralen vitaminen, vooral hoog in vitamine C, elektrolyten et cetera. Er wordt beweerd dat dit goed is om Coccidiose tegen te gaan. Hebben jullie ervaring met dit soort middelen en is dit nodig als ze scharrelen en moeten ze het hun hele leven krijgen of alleen als ze jong zijn bijvoorbeeld?
- Grit hebben ze hier ook ga ik voeren als ze gaan leggen
- Maagkiezel als ze buiten scharrelen eten ze toch ook steentjes op zodat de maag goed werkt of zie ik dit verkeerd?

Ben benieuwd naar jullie meningen!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voeding en supplementen

Berichtdoor danielb » 29 mei 2022 00:28

over hoeveel kippen gaat het?
hoe groot is hun uitloop?
wil je zoveel mogelijk eieren of maakt dat niet zoveel uit....
dat bepaald al grotendeels wat ze moeten krijgen.
en de wintermaanden tenopzichte van de zomermaanden is ook al een groot verschil.

voorbeeld : ik heb hier op een stuk van ongeveer 3000 a 3500 vierkante meter 2 eenden,5 ganzen en 31 kippen lopen.
- in de wintermaanden krijgen ze meel,want ook al is de uitloop zo groot,dan is er in de winter niet veel te rapen...
zijn geen vogels die overal maar heen kunnen he ;)
- lente en zomer is dat extra graanmengeling gemengd onder het meel.(dus minder meel)
- vanaf de rui tot na de rui is dat gewoon terug meel met zonnebloempitten en na de rui terug alleen meel.

in de zomermaanden kunnen ze hier naast groenvoer en insecten ook nog fruit en bessen eten.

maagkiezel is inderdaad niet nodig bij een grote uitloop (tenzij dat allemaal beton zou zijn ;) )

Floki
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:19
Land: Tsjechie
M/V: V
Locatie: Křinice

Re: Voeding en supplementen

Berichtdoor Floki » 29 mei 2022 10:05

Hoi Daniëlb, bedankt voor je reactie!

Wat een mooi groot stuk heb jij voor de dieren zeg!

Het gaat om ongeveer 10 kippen, voornamelijk Bresse, op +- 600 m2. Ik hoef niet zoveel mogelijk eieren, ik wil gewoon goed voor ze zorgen en daar ik ze vroeger nooit vitamines et cetera heb bijgegeven en nu iedereen die vitamines zie verkopen hier vroeg ik mij of dat echt nodig is of dat het meer beetje marketing gedoe is.

Waarom geef jij de voorkeur aan meel ? Vroeger gaf ik dus mais, tarwe en zonnebloempitten of is meel dan toch beter in bijvoorbeeld winter of rui als ze eigenlijk meer energie nodig hebben?
Moet ik de mais en tarwe en zonnebloempitten gewoon zien als lekker extraatje voor ze eigenlijk?

Maagkiezel ok, ja dat dacht ik wel.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voeding en supplementen

Berichtdoor danielb » 30 mei 2022 00:28

ik geef de voorkeur aan meel om dat daar ook vitaminen en mineralen inzitten.
bij bijvoorbeeld een besmetting van pokken zijn de dieren al minder gevoelig om dat ze dan zeker vitaminen en mineralen binnen hebben.
op zich is 50 procent volledig voer ook al goed genoeg hoor.
en ja,vooral in de wintermaanden en de rui is dat ook beter.
ik heb ook lange tijd ook enkel graanmengeling gegeven,maar dat waren toen een paar krieltjes die hier liepen en ook nog eens bij de buren links en rechts gingen scharrelen...
die hadden toen eigenlijk meer dan 7000 vierkante meter om te gebruiken.
enkel als er kuikens waren,dan werd er wel wat kuikenmeel gegeven.

en wat betreft meel of korrel...,dat is wel wat duurder,maar daar eten ze ook minder van dan meel hoor.

Floki
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:19
Land: Tsjechie
M/V: V
Locatie: Křinice

Re: Voeding en supplementen

Berichtdoor Floki » 30 mei 2022 16:01

Ok, bedankt voor je reactie


Goed doe ik dat gewoon!


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten