Natuurlijke tuin en kippen

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Bep
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Bep » 28 jul 2022 20:57

Wij hebben een natuurlijke tuin. Onze kippen zijn nog klein en voorlopig ook nog wel te klein om buiten rond te lopen vanwege een roofvogel in de buurt.

Nu zou ik de kippen graag wat groenvoer gaan geven maar ik vraag me af wat ze mogen. Ik kom niet heel veel verder dan de lijstjes over keuken resten maar dat zoek ik niet.

Ik heb soorten staan als Luzerne (vers en gedroogd), zuring, knoopkruid, waldstro, rozemarijn, wilde peen, duizendblad, margriet, goudsbloem, brandnetels, salie... Alles bij elkaar meer dan 40 soorten denk ik.

Heeft er iemand een overzichtje van wat je kippen mag geven? Ik geef het ze nu natuurlijk geplukt dus daar zit wel wat gevaar. Kruiskruid, vingerhoedskruid en andere dingen die voor de paarden giftig zijn hebben we niet. Maar of ik er zomaar vanuit kan gaan dat wat de paarden mogen ik ook aan de kippen kan geven weet ik niet.

Wellicht weet iemand van hier het?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor tuff cookie » 28 jul 2022 21:45

Mijn kuikens geef ik alles fijn gesneden; citroenmelisse blad, oregano blaadjes, jong blad van brandnetel, jong druiven blad, muur blaadjes, paardenbloem blad, geen steeltjes. Niet te veel te gelijk.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 jul 2022 22:21

Kippen verdragen zowat alles.
Hier plukken ze zelfs de courgette en pompoen bladeren. Niet erg eetbaar als je't mij vraagt.. Maar last hebben ze er ook niet van.
Brandnetel willen ze niet vers en de hagewinde of vrouwenmantel laten ze spijtig genoeg ook ongemoeid.

Je moet enkel opletten met vb klimop of besjes van de liguster of aardappels. Ik zou vb ook geen taxus plaatsen.
Dat zijn gekende dingen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat er iets is dat paarden mogen, dat giftig zou zijn voor kippen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor tuff cookie » 29 jul 2022 05:24

Ja, wat Pearl zegt is zeker zo maar met kuikens toch rustig beginnen.

Figaro
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 nov 2022 15:53
Land: Israel
M/V: V
Locatie: Israël

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Figaro » 09 dec 2022 20:55

Ik heb begrepen dat gemaaid gras ook goed is voor de kippen. Soms krijgen ze verse keuken resten, sla bladeren, te rijpe aard bijen, komkommer en tomaten restjes restjes enz. Geen ui, knoflook e.d.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 dec 2022 21:01

Neen, gemaaid mag niet. Of je moet het heel dun uitstrooien (zodat het niet kan gaan gisten) en niet te veel zodat hun krop niet kan verstoppen.
Gesneden mag evt wel maar eigenlijk is dat ook gewoon omdat je daar automatisch minder van geeft en omdat het iets langer is waardoor het minder snel gaat koeken en dus gisten in de krop.
Heel lange slierten ook vermijden want die blijven ook steken.
Ze zelf in een graspol laten pikken is nog het veiligst. Net als allerlei onkruid aanbieden.

Bep
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Bep » 09 dec 2022 21:32

Onze kippen hebben een tijdje los gelopen voor de afschermplicht, maar ik hoef me geen zorgen te maken over onkruiden en zo, geloof ik. Wat mag wel, wat mag niet...
Ze eten niks anders dan hun voer en meelwormen :roll:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor danielb » 09 dec 2022 22:30

groenvoer best geven in zijn geheel.
dan kan er weinig misgaan.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Shanna Bartels » 10 dec 2022 13:41

Weer wat geleerd over gemaaid gras. Dat wist ik niet. Ik gaf het deze zomer wel, op aanraden van een kippenhouder. Volgend jaar niet meer dus.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Natuurlijke tuin en kippen

Berichtdoor Shanna Bartels » 10 dec 2022 13:44

En ze kunnen bij mijn ligusterhaag. Beter de besjes eraf plukken Pearl? Zijn die giftig?


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten