voedersysteem tegen ratten

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Don_colores
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2022 11:41
Land: Belgium
M/V: M

voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor Don_colores » 27 apr 2023 13:48

Beste,

mijn kippen krijgen (kregen) eten via een trapvoederbak. Echter, desondanks heeft het toch een rattenplaag veroorzaakt: niet alleen valt er eten op de grond, maar ook blijkt nu (aldus een rattenvanger) dat die beesten zwaar genoeg zijn om toch de trapbak open te krijgen.

Ik heb ze dus al die maanden een waar eetfestijn voorgeschoteld, met alle gevolgen vandien. Nu is het zo dat ik besef dat het beter is 2/3 x per dag te voederen en enkel te geven wat de kippen effectief opeten. Echter, er zijn af en toe wel eens dagen en weken dat ik niet thuis ben. Ik vraag dan wel altijd aan buren om een oogje in het zeil te houden, zeker voor de langere periodes, maar als ik ze nu ook nog moet gaan hulp vragen wanneer ik eens een weekendje niet thuis ben, wordt dat lastiger.

Ik vrees dus voor het einde van kippetjes in mijn tuin, als ik geen automatisch maar toch rattenproof systeem heb om de kippen van eten te voorzien.

nu vraag ik me af welke systemen er al dan niet door jullie gebruikt worden om de kippen van eten te voorzien zonder ratten aan te trekken. Liefst dus iets waarbij ik niet elke dag 2 tot 3 keer ga moeten voederen....

Bedankt!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor tuff cookie » 27 apr 2023 15:35

Tja, een ren roofdier proef maken. Maar dan lopen ze niet los. Je kunt ze b.v. in de ren doen als je niet thuis bent.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor tuff cookie » 27 apr 2023 15:43

Welke systemen zou ik niet weten. Je zou wel zelf iets kunnen bedenken. Ratten houden niet van open ruimtes, lopen het liefst langs een muur of kant. Kippen kunnen opvliegen, daar kun je gebruik van maken.
B.v midden in de tuin hoog genoeg een voederplaats maken en de poten van glad metaal. Welke hoogte zou voldoen kun je misschien zelf achter komen. Ik weet niet hoe hoog ratten kunnen springen. Het is maar een idee.

Foreest
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2020 16:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor Foreest » 09 mei 2023 15:47

Onze kippen zijn te dom im de werking van de trapbak te begrijpen en de ratten begrepen het wel.Ik heb een gelijke ervaring gehad, waarbij ik regelmatig enkele dagen achtereen van huis ben. De kippen komen vanuit het hok met een automatisch deurtje in de tuin van 1200m2 waar ze vrij rondlopen. Op enig moment zag ik hopen zand en kuilen verschijnen rondom mijn berging. Het kippenhok heeft een betonvloer met de ren direct op het beton gemonteerd. Echt “muizendicht” is het gaas met een maaswijdte van 10mm niet. Ook er zitten wat kieren in de opbouw. In mijn beleving in ieder geval “rat prove”.

Overdag zag ik echter een rat door het elektrische deurtje het kippenhok ingaan, wat eten en even later weer vertrekken. Ik zag ook een rat in de tuin tegen een gladde stang oplopen naar een netje met vogelvoer.

Uiteindelijk het probleem opgelost door;

* het hok 100% rondom dicht te maken.
* rondom het kippenhok fijnmazig muizengaas in de grond in te graven
* als ik thuis ben ‘s nachts het voer weghalen (beste manier om van knagers af te komen)
* rondom het kippenhok rattenvallen plaatsen. Hoe meer hoe beter.

Na een paar maanden een aantal ratten en de nodige muizen gevangen, waarna geen nieuwe holen meer vastgesteld, voerverbruik is sterk afgenomen en geen ratten meer waargenomen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor tuff cookie » 09 mei 2023 16:02

:duimop:

nikkeia
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2023 08:49
Land: Belgie
M/V: V

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor nikkeia » 07 jun 2023 20:55

Hier hebben we een vleugje jalapeño chilivlokken toevoegd bij elke voerbeurt. De kippen schijnen pikant niet te proeven, maar de ratten wel.
De kippen eten nog steeds en de ratten komen niet meer naar het hok, al zeer snel resultaat :duimop:

Haan42
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor Haan42 » 07 jun 2023 21:36

Een vleugje jalapeño chilivlokken, hoeveel gram is dat op 10 kilo voer?
Wil het namelijk ook proberen.

nikkeia
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2023 08:49
Land: Belgie
M/V: V

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor nikkeia » 08 jun 2023 08:36

Ik gebruik ongeveer ½ theelepel op 1kg voer, wat dan dus ook makkelijk mengt. Op een grotere hoeveelheid zou ik denken dat vooral het goed vermengen van belang is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: voedersysteem tegen ratten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 jun 2023 15:09

Ik heb ook eens gehoord dat volwassen kippen niet proeven. Maar kuikens en jonge kippen wel. Dus misschien daarmee opletten?
Verder vraag ik me wel af of ze er dan ook geen branderig gevoel van krijgen? Gek toch?
Waarom werkt mosterd in leeggeblazen eieren verstoppen dan wel om het eiereten af te leren?


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten