OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 09 okt 2023 21:24

Oh leuk !

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 03 jan 2024 12:37

Garvo vind ik toch wel duur. Ongeveer 11 euro voor een zak van 4kg.
Bij de lokale winkel om de hoek (soort Welkoop maar dan een familiebedrijf) verkopen ze zakken van het merk De Heus (legkorrel rood) 20 kg voor ook 11 euro. Dat is 5x goedkoper dan Garvo.
Wordt ook in de bio-industrie gebruikt.

De kleur is rood, maar er zit 3mg/kg canthaxantine, minder dan de Garvo legkorrel, en geen luteïne. Daarnaast zijn er wel enzymen toegevoegd: Fytase, ßeta-glucanase en ßeta-xylanase.

Ik ga deze meenemen in de tabel. Willen jullie nog een ander merk in de tabel zien? Dan kan ik dit meteen verwerken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 03 jan 2024 13:21

Dat is een goeie tip :duimop:
De laatste tijd ben ik gedeeltelijk over gegaan op Kona Corn legmeel, volledig biol. dat is ook duur hoor maar wilde ik uitproberen. De kippen zijn er gek op en doen het er ook goed op. Eventueel kun je die ook nog op het lijstje kunnen plaatsen.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Hilda » 04 jan 2024 08:49

Mijn kippen krijgen altijd Havens scharrelkorrel, dit is 100% natuurlijk. Heb een poosje Bio legkorrel van Welkoop gehad en ook Garvo, maar vond van beide de eieren niet lekker, daarom weer terug gegaan naar Havens. Krijg vaak van mensen te horen hoe lekker de eitjes waren. Als ik veel eieren heb verkoop ik wel eens aan de weg, als er niets in het kastje staat krijg zelfs mensen aan de deur die vragen of ik eieren heb, omdat ze zo lekker waren.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor MilMol » 04 jan 2024 10:19

Bedankt voor de uitgebreide tabel Kippietoktok! Ik heb niets toe te voegen vanuit Hongarije natuurlijk, maar ik ga vooral je eerste tabel wel gebruiken om te vergelijken met de informatie die op de zakken met legkorrel staan die hier verkrijgbaar zijn. De legkorrelmixen die hier verkocht worden komen vooral uit Oostenrijk.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 04 jan 2024 17:59

Hilda schreef:Mijn kippen krijgen altijd Havens scharrelkorrel


tuff cookie schreef:De laatste tijd ben ik gedeeltelijk over gegaan op Kona Corn legmeel



De Havens Scharrelkorrel Legkorrel heb ik ook opgenomen in de tabel.
Van de legmeel kon ik helaas niets vinden. Heb de biologische legkorrel van Konacorn in de tabel opgenomen.

Zoals jullie zien missen er velden, dat komt doordat ik deze info niet kon vinden.

Op de verpakking van de Heus staat: ''bevat dicalciumfosfaat uit ontvette beenderen: toediening met drinkwater waaraan cholinechloride is toegevoegd moet worden vermeden.'' Havens bevat cholinechloride in het (droge) voer. Voor de zekerheid zou ik deze 2 korrels dus niet mengen.

Havens zegt: 100% natuurlijk en 100% plantaardig. Natuurlijk is geen beschermde term. Genetisch gemodificeerde sojabonen mogen dus ook als ''natuurlijk'' worden verkocht.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 04 jan 2024 20:28

Havens heb ik nooit durven geven aan mijn kippen omdat er nergens te vinden is welke ingrediënten er in zitten.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 04 jan 2024 20:35

tuff cookie schreef:Havens heb ik nooit durven geven aan mijn kippen omdat er nergens te vinden is welke ingrediënten er in zitten.


Ik kon er bijna net zoveel over vinden als de Konacorn legkorrel. Misschien kan jij de ingredienten van je legmeel delen ?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 04 jan 2024 21:23

Ja, ben er al mee bezig, heb een foto gemaakt van het etiket op de zak maar nu nog zien of ik het hierop krijg.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 04 jan 2024 21:26

Kijken of het lukt.
Afbeelding


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast