De Angorageit

Beschrijvingen van rassen
ine
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 aug 2008 09:40
Land: nederland
M/V: V

De Angorageit

Berichtdoor ine » 03 aug 2008 22:49

Angorageiten hebben een lange, zachte, in lokken afhangende vacht.
Hun oren zijn nogal lang en afhangend. Bij de dames staan de horens naar achteren met een beetje buitenwaartse krulling. Bij meneer vind je grote naar buiten gedraaide horens als kurkentrekkers.
Schofthoogte is ongeveer 50-60 cm.

Natuurlijk is het belangrijkste hun vacht, de mohair.
Deze wordt voor gebruik gewassen en in de zon gedroogd om meer te gaan glanzen.
Angora's worden 2x per jaar geschoren. De mooiste mohair komt van de eerste scheringen van de lammeren, dit is kidmohair. Die is zo zacht!

Angorageiten hebben een seizoengebonden bronsttijd. Ongeveer september tot februari. Maar daarin kunnen ze verrassen, dus altijd op tijd scheiden is verstandig!

Angorageiten zijn nogal rustig en hebben weinig tot geen neiging om uit te breken. Ze zijn, behalve als ze klein zijn, ook niet echt graag aan het klimmen.

Voor heel veel gerichte informatie kun je eens op http://www.angora-geit.nl kijken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: De Angorageit

Berichtdoor lnge » 03 aug 2008 22:50

Ik heb gelezen dat de angorabok geen stinkklier achter zijn horens heeft zitten (ik wist daar het bestaan niet eens van). Maar hoe zit het dan met dat castreren waar mee je voorkomt dat de bok stinkt. Want ze stinken toch doordat ze over hun eigen sik heen piesen of zoiets.
Ik snap er helemaal niets meer van :roll:

Leg eens uit Ine?

ine
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 aug 2008 09:40
Land: nederland
M/V: V

Re: De Angorageit

Berichtdoor ine » 03 aug 2008 22:51

Bokken ontwikkelen een klier op (in) hun kop, waardoor ze de typische bokkenlucht krijgen.
Een klier scheidt inwendig stoffen af, waardoor de "lucht" in hun lijf op stap gaat en ook door de urine wordt afgegeven.
Lekker over je neus piesen als bok is voor de dames zoiets als een aantrekkelijk parfum.

Bij vroege castratie ontwikkelt deze klier zich niet en krijg je dus ook geen bokkenlucht.
Inderdaad heeft een angorabok niet zo' n sterke bokkengeur, maar in de bronsttijd ruik je hem ook wel wat hoor.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: De Angorageit

Berichtdoor lnge » 03 aug 2008 22:52

Het is me duidelijk!

Dank je.

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Re: De Angorageit

Berichtdoor Seth » 08 aug 2008 21:29

dotje schreef:Ik heb gelezen dat de angorabok geen stinkklier achter zijn horens heeft zitten (ik wist daar het bestaan niet eens van). Maar hoe zit het dan met dat castreren waar mee je voorkomt dat de bok stinkt. Want ze stinken toch doordat ze over hun eigen sik heen piesen of zoiets.
Ik snap er helemaal niets meer van :roll:

Leg eens uit Ine?



Ik heb 1 vraagje, hoe kan een bok in godsnaam over zijn eigen sik piesen? :oops:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: De Angorageit

Berichtdoor lnge » 08 aug 2008 23:24

Ik zou het ook niet weten :oops:

Ik ben gaan zoeken en het enige wat ik er over vond is dit:
Bokken besproeien zichzelf met urine, waardoor ze een sterke lichaamsgeur hebben. Beide geslachten hebben anale klieren.
Helaas stond er geen foto bij.

bron wikipedia

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: De Angorageit

Berichtdoor Shaka » 27 aug 2008 17:47

Seth schreef:
dotje schreef:Ik heb gelezen dat de angorabok geen stinkklier achter zijn horens heeft zitten (ik wist daar het bestaan niet eens van). Maar hoe zit het dan met dat castreren waar mee je voorkomt dat de bok stinkt. Want ze stinken toch doordat ze over hun eigen sik heen piesen of zoiets.
Ik snap er helemaal niets meer van :roll:

Leg eens uit Ine?



Ik heb 1 vraagje, hoe kan een bok in godsnaam over zijn eigen sik piesen? :oops:


Voor de bok is het niet zo moeilijk om over z'n eigen sik te pissen.Wat ik nu ga schrijven is niet zo smakelijk,maar het geeft je een beeld hoe hij dat kan.Lees en huiver.

De bok trek z'n rug krom,en duwt een zijkant naar voren zodat hij in een hoepel staat of dubbel staat.
Aan de "ronde" zij-kant van z'n lichaam steekt hij zijn kop naar achteren om bij z'n pielemoosie te komen.Zoals je weet kan hij een heel uit schachten (dit i.v.m. dekken),en zo gezegt dekt hij zichzelf oraal,maar kan hij zich ook ondersproeien.
Ik heb het een beetje netjes proberen te vertellen.
Je kunt hem natuurlijk constant wassen,maar dat geeft niets in het bronst/dekseizoen.Kun je beter doen na het dekseizoen.

De "stink"klier zit inderdaad net achter de stootknobbels.Bij de oudere bokken kun je het goed zien,want het lijkt op de vorm van hersenen is dus een beetje kronkelig van vorm.

Bokken kun je ook wel op latere leeftijd castreren,gebeurd ook wel met bokken die voor de bokkenkar zijn bedoeld omdat ze dan mmoi volgroeid zijn,en de stank neemt af.Want ja ze zijn de op holgeslagen hormoontjes kwijt.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: De Angorageit

Berichtdoor lnge » 27 aug 2008 23:36

Dank je voor de opheldering want het was mij ook echt een raadsel!


Terug naar “Geiten rassen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten