Met vos stoeien

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Met vos stoeien

Berichtdoor Flou Flou » 05 aug 2012 00:41

Vanmiddag terwijl de kippen de rennen uit waren en een bad namen in de aarde en ik met Moos naar de perzikbomen liep om een lekkere snack te gaan halen, rende Moos ineens de heuvel af in de hoek van het terrein naar een vos(je) omdat ik zag dat het een erg mager en waarschijnlijk verzwakt exemplaar ging heb ik Moos teruggeroepen toen ik zag dat die 34 kg. spieren en kracht het won na enkele buitelingen werd hij door mijn roepen afgeleid en kreeg ook nog een knauw in z'n poot en kreeg er na die ziedende blik uit de ogen van vosje na de buiteling heuvelafwaarts ook wel genoeg van want nee, geen gezellig gezelschap. Dit alles op slechts tientallen meters van de loslopende kippen, vosje was duidelijk hongerig en op zoek naar buit...maar het leek echt meer op stoeien dan dat Moos echt lelijk in de territoriale verdedigings-stand was. Zouden ze elkaar al veel vaker ontmoet hebben buiten mijn zicht, 's avonds in 't donker in het bos? Ik weet wel dat als Moos een knuffelbeest laat slingeren buiten, het na een paar dagen ineens 'weg' is. Maanden en zelfs 2 jaar later vinden we het onwelriekende object terug, geheel geïmpregneerd met de lucht van vosje die er op piest, er mee in de bek rondloopt en er op licht te rollen want het stinkt naar oude bokken en dan ligt zoiets half onder de bladeren of onder boomwortels op: 2 km. afstand!!!

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor Krissy » 05 aug 2012 09:58

Moos niet gewond? En al die mooie kippen van jou nog in leven? Ik vind het prachtig hoor, die vossen, maar liever niet al te dicht bij de kippen.
Bijzonder verhaal. Ik ben benieuwd, of je die vos nog terugziet.

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 05 aug 2012 12:16

als ze een keer kennis hebben gemaakt toen de vos loops was, dan is de link al snel gelegd.
dan kennen ze elkaar en laten elkaar toe, binnen bepaalde grenzen zoals gewoon is in de dieren wereld..want wat zegt een kwauwtje nou eigenlijk...?
hier loopt er ook wel eens een mank, eigen schuld dikke bult.
van spelen komt er heel vaak een schemutseling die op ons, gevoelige, mensjes als heel serieus overkomt. maar niets is minder waar, zo tasten ze elkaars grens af en blijft het daarbij.

Gebruikersavatar
Flou Flou
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 mar 2011 02:57
Land: Italia
M/V: V

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor Flou Flou » 05 aug 2012 14:05

Nee hoor Moos heeft geen pijn, alleen vlak na dat moment eventjes. O, dus Rob, jij denkt een romance tussen Mechelse herder-jongen met een vossenmeisje? Ik vind 't wel aandoenlijk, bedenk alleen wel dat de hele verdediging van de kippen en het markeren van de rennen en de omgeving weinig nut heeft in het geval van dit vosje (wat idd. van het vrouwelijk geslacht is) omdat die de lucht van de urine van Moos en ook al vaker Moos zelf ontmoet heeft. Zouden er vos-Moosjes al rondlopen?

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 05 aug 2012 14:18

:gutgut:
ik denk niet dat dat gaat :mrnono:

nou ja, een romance gaat wat ver, maar elkaar toelaten binnen de grenzen die in hun (in hun instinkt en driften) mogelijkheden ligt.
wij zijn te makkelik geneigd om dieren te vermenslijken, en dan ook zo over dieren te denken...een dier kan wel denken, maar niet rationeel, denk ik, denk het wel denk.
zo heb ook jij meer invloed op Moos gekregen, door zijn gedrag en het, primitieve, denken anders te gaan bekijken en te beinvloeden. :duimop:

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor kiekenboerinneke » 05 aug 2012 19:53

Wel een erg bijzonder verhaal, Flou...

Bij Tyson destijds maakte het niet uit welk diersoort het was, zolang het maar vrouwelijk was.., :mrgreen:

Rob: zou het echt niet mogelijk zijn? Er zijn tenslotte ook "lijgers" en in zekere ein behoren vossen ook tot "hondachtigen", dacht ik.... :krab:

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor sjoerd jan » 05 aug 2012 21:38

kiekenboerinneke schreef:Rob: zou het echt niet mogelijk zijn? Er zijn tenslotte ook "lijgers" en in zekere ein behoren vossen ook tot "hondachtigen", dacht ik.... :krab:

Een vos heeft 38 chromosomen en de hond 78. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat daar levensvatbare jongen uit komen.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor viefpief » 05 aug 2012 21:49

Ik meen me te herinneren dat vossen ook meer familie zijn van katten dan van honden.
Tijger x leeuw komt denk ik eerder in de buurt van bijv. dingo x wolf oid.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor nyckle » 05 aug 2012 22:19

Goed oppassen!!! Deze vos kan rabiës hebben!! Als de donder naar de DA voor er ongelukken gebeuren. Je woont toch in Italië?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Met vos stoeien

Berichtdoor Lies » 05 aug 2012 22:25

Wat zou een da kunnen doen behalve de wond controleren en evt inenten tegen rabies. Denk je dat dat laatste nu nodig is en nog op tijd gaat helpen als het mis is?


Terug naar “Honden”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast