Teckels en kippen

nyckle
Land: nl
M/V: M
Contacteer:

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor nyckle » 18 sep 2013 00:51

Zeg José, je spreekt over een Friese stabij. Ben je ooit een Limburgse, Hollandse, Utrechtse, Brabandse, Zeeuwse, Zuid- noordhollanse, Groningse, Drentse, heb ik nog wat vergeten Stabij tegen gekomen?

Kortom, stabij is genoeg.:-)

Fryske
Land: Fryslan
M/V: V

Berichtdoor Fryske » 18 sep 2013 08:38

Geloof mij, het allerallerliefste zou ik de teckels en de kippen, samen met de kat gewoon allemaal door elkaar willen laten lopen! Zo is het bij ons altijd geweest toen we de bobtails nog hadden. Maar P & Y hun moeder kreeg zelfs nooit eten, ze scharrelde haar eigen kostje bij elkaar. Toen onze jongens geboren werden stak er bij de eerste pup nog een muizenstaartje uit de bek van moeders. Egels, vogels, konijnen, ratten, mollen, noem maar op...het is niet veilig bij hun! Bij Yoor zou het mss. nog lukken maar Pelle? Nee, dat hebben we opgegeven. En geen opvoeding? Bij ons werden in het verleden honden gebracht met een gedrag/opvoedingsproblem en nog nooit gefaald!

Maar wij zijn tevreden, we hebben een goede manier gevonden om toch kippen te kunnen houden en het werkt op die manier. Als je de ruimte maar hebt! Vroeger dacht ik hetzelfde als jou, Nyckle maar helaas is het niet altijd een kwestie van opvoeden!

Dat verhaal van jou Jose is ook heel herkenbaar, heel vaak bij mensen tegen gekomen die dachten dat hun hond....en als je dan gewoon de hond in de situatie toeliet waarvan de baas dacht dat het niet kon, Niks aan de hand :-)

Henriette
Land: Nederland

Berichtdoor Henriette » 18 sep 2013 08:47

Nog een kleine aanvulling: ik ben van mening dat het het best is voor een hond om zijn plaats in de roedel duidelijk te weten. Dus geen inconsequenties daar in! Wat mij betreft kom jij bovenaan, daarna de kat, kip, parkiet, goudvis en daarna pas de hond. Dat is allesbehalve zielig; laag in de rangorde staan =/= gepest worden. Het houdt imo gewoon beter stand dan wanneer de hond boven al deze dieren staat.
Als vanaf het begin duidelijk is dat de kippen vóór gaan, horen bij de roedel en geen prooien zijn, is de kans kleiner dat de Teckel er achter na zal gaan.

Fryske

Berichtdoor Fryske » 18 sep 2013 09:04

Dat moge duidelijk zijn!

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 18 sep 2013 10:44

Eens met Fryske en Henriette, maar 'garantie tot de achterdeur' met sommige honden. Zo is de ideale situatie, maar die is niet altijd haalbaar.

Nyckle: :mrgreen: Je hebt gelijk. Vanaf nu is het geen Fryske Stabij meer, maar een Drentse Staverderop. Dat dekt de lading beter in dit geval. :roll: (En zo is er per vandaag een nieuw ras ontdekt. :gossip: )

Henriette

Berichtdoor Henriette » 18 sep 2013 14:21

José schreef:Eens met Fryske en Henriette, maar 'garantie tot de achterdeur' met sommige honden. Zo is de ideale situatie, maar die is niet altijd haalbaar.

Klopt! Dat komt wellicht doordat de correcties die gebeuren altijd terug te koppelen zijn aan jou (en aan jouw huis, noem maar op). Jij bent degene die de hond corrigeert en veel honden leggen diezelfde connectie als bijvoorbeeld kinderen: jij kijkt niet dus ik kan stiekem iets stouts doen.... Daarom werkt het in sommige gevallen goed om bijvoorbeeld een e-collar (vibratiehalsband) te gebruiken, omdat de correctie dan niet in verband wordt gebracht met jou maar met het gedrag. Is het nog te volgen? ;)

Fryske

Berichtdoor Fryske » 18 sep 2013 14:34

Buiten de E-clor zijn er gelukkig andere methodes. Ik zou mensen zonder deskundige begeleiding niet graag de E-collar aanbevelen! Het is zoals het is, 99 % van de honden zal op wat voor een manier dan ook zeer goed opgevoed raken. wij hebben een ras waarbij je gewoon iets sneller zult leren dat niet alles naar je hand te zetten. Pelle is juist de hond die het beste luistert. Met een heel klein kettinkje als pup bij overtredingen gecorrigeerd door dit vlak naast hem terecht te katen komen als hijmiets deed wat niet mocht. Nu met 5 jaar hoeft hij hetbzachte rinkeltje maar te horen en floep, hij luistert. De kippen is gewoon een stationnetje te ver! We genieten van beide! :-)

Terug naar “Honden”