Discussie niet toegestane medicatie/ sebacil bij mok

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Discussie niet toegestane medicatie/ sebacil bij mok

Berichtdoor José » 14 feb 2012 16:08

Ach, de wetgeving heeft wel meer tegenstrijdigheden. Er is een wet die bepaalde -goed werkende- geneesmiddelen voor dieren verbiedt. Waardoor een kwaal niet te behandelen is.
Er is ook een wet die verbiedt dat dieren onnodig pijn lijden.

Een goed voorbeeld daarvan is mok bij paarden. Mok is een verzamelnaam voor allerlei droge- of natte aandoeningen aan de huid van het paard. Meestal in de kootholtes en op de pijpbenen. In dit soort plekken kunnen gemakkelijk ontstekingen ontstaan die Einschuss geven (een levensgevaarlijke opstijgende ontsteking waar het hele been dik van wordt en het paard doodziek van is en hoge koorts heeft). En eenmaal in dat stadium is AB absoluut acuut nodig. Wat ook weer gevolgen kan hebben.

Mok is in beginsel goed te bestrijden met Sebacil. En dat is dan in Nederland weer verboden.
Daardoor is er een run op dat spul. Als mensen weten dat je het in huis hebt komen ze smeken of ze er een beetje van mogen hebben. Nou doen de zuider- en oosterburen gelukkig een stuk minder moeilijk en sommige praktijken hebben connecties in die landen of er zelf een filiaal... De Europese UNIE, haha. Ook veel dierenartsen halen hun schouders op om dit soort wetgeving en dat is in sommige gevallen maar goed ook.
Wat op een tekenbord in Den Haag wordt bedacht ziet er in de praktijk in de modder vaak heel anders uit. En dan ben ik blij dat er creatieve geesten bestaan. Al ben ik in principe geen voorstander van al die chemicaliën. Maar soms rest er geen andere optie. En dan moeten ze die optie niet verbieden maar in urgente gevallen toestaan. En vooral niet zo zeuren.

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor Chaamse Hoen » 14 feb 2012 16:31

x
Laatst gewijzigd door Chaamse Hoen op 10 mar 2012 15:30, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2391
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor caprille2 » 14 feb 2012 16:32

José schreef:Ach, de wetgeving heeft wel meer tegenstrijdigheden. Er is een wet die bepaalde -goed werkende- geneesmiddelen voor dieren verbiedt. Waardoor een kwaal niet te behandelen is.
Er is ook een wet die verbiedt dat dieren onnodig pijn lijden.

Een goed voorbeeld daarvan is mok bij paarden. Mok is een verzamelnaam voor allerlei droge- of natte aandoeningen aan de huid van het paard. Meestal in de kootholtes en op de pijpbenen. In dit soort plekken kunnen gemakkelijk ontstekingen ontstaan die Einschuss geven (een levensgevaarlijke opstijgende ontsteking waar het hele been dik van wordt en het paard doodziek van is en hoge koorts heeft). En eenmaal in dat stadium is AB absoluut acuut nodig. Wat ook weer gevolgen kan hebben.

Mok is in beginsel goed te bestrijden met Sebacil. En dat is dan in Nederland weer verboden.
Daardoor is er een run op dat spul. Als mensen weten dat je het in huis hebt komen ze smeken of ze er een beetje van mogen hebben. Nou doen de zuider- en oosterburen gelukkig een stuk minder moeilijk en sommige praktijken hebben connecties in die landen of er zelf een filiaal... De Europese UNIE, haha. Ook veel dierenartsen halen hun schouders op om dit soort wetgeving en dat is in sommige gevallen maar goed ook.
Wat op een tekenbord in Den Haag wordt bedacht ziet er in de praktijk in de modder vaak heel anders uit. En dan ben ik blij dat er creatieve geesten bestaan. Al ben ik in principe geen voorstander van al die chemicaliën. Maar soms rest er geen andere optie. En dan moeten ze die optie niet verbieden maar in urgente gevallen toestaan. En vooral niet zo zeuren.



Ik heb ook een paard gehad, met lange beenbeharing.
Remedie tegen mok is kootholte kortharig houden (knippen of scheren) en insmeren met vette zalf zodat de haren het water niet vast kunnen houden, maar het er vanaf pareld. De spoor(tje) die aan de kogel zit niet te kort maken. Dit is een natuurlijke afvoer van water.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 14 feb 2012 18:28

Ja dat klopt, als preventie. De meeste eigenaren van bijvoorbeeld Friezen doen dat dus niet, want dat is nou net de charme van de Fries, het behang. En als je dan zo'n Fries koopt die al mok heeft, moet je toch wát.Want dan is kortwieken van de sokken en vethouden niet afdoende. Maar okee, dit is niet on-topic.

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2391
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor caprille2 » 14 feb 2012 19:54

José schreef:Ja dat klopt, als preventie. De meeste eigenaren van bijvoorbeeld Friezen doen dat dus niet, want dat is nou net de charme van de Fries, het behang. En als je dan zo'n Fries koopt die al mok heeft, moet je toch wát.Want dan is kortwieken van de sokken en vethouden niet afdoende. Maar okee, dit is niet on-topic.



:offtopic: nog even 1 dingetje: De lange been beharing begint aan de achterzijde ruim boven de kogel en de voorkant en de zijkanten hoef je niet weg te knippen. Gewoon het lange behang optillen en daaronder in de kootholte wegknippen. Dan het behang weer laten vallen. Grote kans dat niemand het ziet ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 14 feb 2012 21:46

Haha, allemaal bekend. Dan nog genees je een in de kootholte gekorte Fries niet met alleen een vetje. Als het er eenmaal zit moet je toch echt eerst bijv. Biotex groen proberen (en je paard er van overtuigen dat een kwartier met het been in een emmertje heel goed voor hem/haar is :gutgut: ), als dat niet helpt probeer je Sebacil, dat helpt dan wél als je het toepassings-schema aanhoudt en de verdunning goed toepast. Maar dat zijn details, ik heb ze allemaal meegemaakt, ruim 20 jaar lang. Tot zover over Sebacil, dat was maar één voorbeeld. Het gaat hier over verboden middelen en de contradictie met het lijden van een dier. Allebei wetten. En als ze Sebacil onder een andere naam weer op de markt gooien en dat wordt (nog) niet verboden, dan hebben ze nog wat uit te leggen over de afgelopen pakweg 7 jaar dat paarden moesten lijden omdat het verboden was.

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor Chaamse Hoen » 14 feb 2012 22:08

x
Laatst gewijzigd door Chaamse Hoen op 10 mar 2012 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 14 feb 2012 22:28

Ik weet ook niet of Foxim het zelfde is als Sebacil. Ik lees hier op het forum dat dat zo is. Nooit van Foxim gehoord. Ik weet alleen dat Sebacil verboden is/was en dat dat eigenlijk een grof schandaal is omdat er geen goed alternatief voorhanden is/was.
Klinkt vaag met dat "is/was". Ik put uit eigen ervaring en die van vele eigenaren van paarden waar ik contact mee heb. En die ervaringen hebben jarenlang geduurd.
Ik zal nog 1 ding melden: toen mijn paard nog bij een pensionhouder stond, en ik Sebacil bleek te bezitten (toen al verboden) vroeg hij me of hij alsjeblieft een half eierdopje mocht om zijn konijnen- en kippenhokken te ontsmetten. Want hij kon het al 2 jaar nergens verkrijgen. Terwijl hij ze daarvoor altijd met Sebacil ontsmette en dat ging prima.

Wat misschien zo is (hypothese dus geen zekerheid) is dat verboden middelen onder een andere naam wederom de markt op gaan totdat ze onderzocht worden en al dan niet verboden worden. Hoe dan ook, ik koester mijn 'verboden' flesje Sebacil.

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor Chaamse Hoen » 14 feb 2012 22:53

x
Laatst gewijzigd door Chaamse Hoen op 10 mar 2012 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 15 feb 2012 12:02

goed zo Claudia, jou snap ik tenminste :duimop: :crazyeyes:


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten