doen of niet??

Gebruikersavatar
diertjes
Berichten: 1119
Lid geworden op: 10 apr 2011 11:36
Land:
M/V: M

doen of niet??

Berichtdoor diertjes » 16 jun 2012 20:45

hoi,
dit is miss een hele domme vraag maar,
ik lees van mensen hier op het forum dat ze gewoon zonder tuigage op het paard gaan zitten,
kan ik dat ook doen op een half ingereden welsh ruin van 7?
ik ben 12 en niet te groot
groetjes

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: doen of niet??

Berichtdoor henkzeeland » 16 jun 2012 21:58

Je twijfelt, dus dan kun je het beter niet doen.
Het is het risico niet waard, en je hoeft niet te doen wat andere mensen (zeggen dat ze) doen.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: doen of niet??

Berichtdoor kippenloverken » 16 jun 2012 22:03

als je twijfelt niet doen .
wanneer je niet twijfelt ,besef dat het een risico is .
ook als je het paard niet vertrouwt ,niet doen .

ik heb men paard zelf al een jaar'half (heb daarvoor al op haar gereden) ,
dus heb al 2,5 jaar ervaring met mijn eigen beestje .
ik heb wel al zonder zadel op 'r gezeten maar nog niet zonder hoofdstel .

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: doen of niet??

Berichtdoor viefpief » 16 jun 2012 22:12

Ik persoonlijk kan beter rijden met alleen een dekje, omdat ik dat zo geleerd heb. Wel een hoofdstel hoor, alleen geen zadel en beugels. Op een zadel zit ik gek genoeg minder stevig. Maar ik doe dan ook geen races of deftig dressuur.
Maar als je het niet gewend bent moet je het beter niet doen. Dat kun je doen als je paard helemaal is ingereden en je hem goed vertrouwd. Je kan dan beginnen met voor het uitstappen even het zadel eraf halen, dan is ie toch lekker moe. Zorg wel dat er altijd iemand bij je is, voor als je het toch wat spannend vind. Dan kan diegene je paard desnoods vasthouden met een halstertouwtje.
Zonder hoofdstel rijden vergt heel wat tijd en vertrouwen en moet je ook niet zomaar van de ene op de andere dag doen. Probeer eerst maar eens met een halster en 1 touw te rijden. Het punt is dat je totaal op je zit moet rijden en dat moet je echt oefenen om controle te krijgen.
Als je het echt wil bereiken om helemaal "kaal" te rijden moet je in kleine stapjes oefenen en iemand zoeken die er verstand van heeft en jou wil helpen. Ik weet niet of je dat al doet, maar je zou een plek moeten zoeken waar je goed kan leren western te rijden.

Gebruikersavatar
diertjes
Berichten: 1119
Lid geworden op: 10 apr 2011 11:36
Land:
M/V: M

Re: doen of niet??

Berichtdoor diertjes » 17 jun 2012 21:45

oke prima,
ik heb altijd me vader bij me of opa, en die hebben allebei paardenervaring.
dat zonderzadel deed ik al toen ik er de eerste keer op zat al :gulzig:

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: doen of niet??

Berichtdoor JustKarin » 17 jun 2012 23:03

Natuurlijk kan dat - als je veel ervaring hebt en het paard (de pony) totaal vertrouwd is met de gehele gang van zaken en je veel grondwerk en leuke dingen met hem hebt gedaan.
Dan krijg je op een zeker moment het gevoel dat het gewoon kán. En dan gebeurt het gewoon.
En dan, 17 jaar later, doe je nog steeds zo:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een Arabisch Volbloed, een paardje waar ik in het begin heel wat keertjes af gestuiterd ben.
Tot ik helemaal opnieuw ben begonnen - grondwerk, grondwerk, grondwerk. Veel gewandeld samen, opnieuw de leiding bepaald. Op een zeker moment ben ik er weer op gesprongen, zonder zadel en met alleen een halster.
De one-rein stop (ken je die? Anders google maar eens) er weer op gebouwd en langzaamaan steeds verder gekomen (Parelli Natural Horsemanship Lvl 3, 10 jaar geleden).
Vertrouwen is het toverwoord hier, en respect en vertrouwen is iets wat je moet verdienen, dat krijg je bepaald niet gratis. Hij is volkomen te sturen en te stoppen zonder tuigage.
Bedenk: veiligheid gaat vóór alles. Het gaat er niet om wat je doet, maar of je het in vertrouwen en met liefde doet. Wat 'die anderen' doen is mooi, wat jij kan leren samen met je paardje is nog veel mooier.

De moraal?
NEE, je kunt niet zomaar zonder iets op een paard gaan zitten, dat is vragen om ongelukken en bedenk dat een paard ook schrikt als je er af valt. Je beschaamt zijn vertrouwen.
Ik wens je een mooie ontdekkingsreis met je prachtige Welsh, geniet ervan!
Maar wel veilig :)


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten