Hoeveel?

Tamme en wilde vogels die niet in de categorie overige pluimage vallen
Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Stefaan » 11 feb 2013 05:19

Jan Bollen schreef:Het ligt er aan waarom deze dieren gehouden worden. Wil je jonge kweken dan kan je er 1 man en 2 poppen in zetten. Is het gewoon voor de zang dan kan je er 1 man in zetten.
Is het voor de gezelligheid dan kan je er 5 mannen in zetten, wel geen pop in de omtrek laten want anders gaan ze vechten. Als je 5 mannen bij elkaar zet dan zullen ze wel niet veel zingen.


5 mannen (permanent) in een dergelijk kooitje houden? Voor de gezelligheid?

Sorry hoor, Jan, niet persoonlijk bedoeld maar dat vind ik een afschuwelijk advies.
Laatst gewijzigd door Stefaan op 11 feb 2013 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Stefaan » 11 feb 2013 05:24

Beun schreef:Daarin zet je een pop voor wisselbroed en daarna gaat ze de voliere weer in. Niet permanent want dan vervetten ze. Je kan er wel een man in houden voor de zang. Wel elke dag een uurtje los dan. Hoeveel erin passen is geen vraag die je zou moeten stellen. Ik heb jaren kanaries gekweekt en adviezen als een trio gaat tot grote problemen komen. Daar komen nl jongen bij die 3 weken na uitvliegen nog door de vader moetenworden gevoerd. Dat betekent dat er op momenten wel 13 vogels in gepropt zitten. Dat grenst aan walgelijk en de poppen gaan dan jongen plukken en andere onzin. De nesten liggen dan nl ook nog eens vol.


Klopt als een bus. Iedereen die ooit al eens met kanaries (of exoten) heeft gefokt wéét wat voor een zootje het in zo'n kooitje kan worden.

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Beun » 11 feb 2013 08:59

Stefaan schreef:
Beun schreef:Daarin zet je een pop voor wisselbroed en daarna gaat ze de voliere weer in. Niet permanent want dan vervetten ze. Je kan er wel een man in houden voor de zang. Wel elke dag een uurtje los dan. Hoeveel erin passen is geen vraag die je zou moeten stellen. Ik heb jaren kanaries gekweekt en adviezen als een trio gaat tot grote problemen komen. Daar komen nl jongen bij die 3 weken na uitvliegen nog door de vader moetenworden gevoerd. Dat betekent dat er op momenten wel 13 vogels in gepropt zitten. Dat grenst aan walgelijk en de poppen gaan dan jongen plukken en andere onzin. De nesten liggen dan nl ook nog eens vol.


Klopt als een bus. Iedereen die ooit al eens met kanaries (of exoten) heeft gefokt wéét wat voor een zootje het in zo'n kooitje kan worden.


Precies. Ik heb gekweekt met mozambiquesijzen. Zeer succesvol. Denk dat ik een van de grootste kwekers van Nederland ben geweest. Van heel Nederland kwamen mensen bij mij vogels kopen en ik kweekte sommige jaren wel 90 jongen per jaar. Ook heb ik putters gekweekt maar dat deed ik in vluchten buiten. In trio's. Iets wat bij mozambiquesijzen absoluut niet kan ivm agressie. De kooien van mijn broedkoppels mozambiquesijzen waren 120 cm lang en 50 diep en hoog. Daar zat een schuif tussen naar net zo'n grote kooi. Dus als er jongen waren zaten ze in kooien van 2,4 meter lang.

Naast deze vogels heb ik dus ook kanaries gekweekt. Spaanse Timbrado's, fife fancy en harzers. Deze dieren hield ik per koppel in kooien van 80 x 60 x 60 cm. Als er een koppel zat met 5 jongen dan nog zat alles onder de stront. En de pop zit altijd al weer op eieren als de jongen uit nest 1 rondfladderen. Dat betekent dat er 7 dieren en soms een nest tegelijk in zo'n kooi zat. Dat is ronduit vol.

In de winter zaten mijn dieren buiten in een vlucht van 4x4x4 meter. Heel vreemde hoogte maar het was onder mijn overdekt terras en de dieren vonden het heerlijk om ver boven mijn hoofd te vliegen. In de woonkamer hield ik 2 of 3 mannen in de kooien van 80 cm. Die mochten dagelijks vliegen door het huis. Die zaten apart ivm agressie. De poppen en enkele jonge mannen zaten de hele winter buiten.

Doordat ik zoveel vogels heb gehad weet ik dat het houden van 1 man en 2 poppen in zo'n kleine kooi ellende geeft. Ik moest in mijn kooien al wel eens jongen in voorhangkooien doen ivm plukken of agressie van de man. Als je dus 2 nesten krijgt in een kooi van 50 cm is dat echt niet haalbaar. Kwekers doen dat ook niet itt wat hier beweert wordt. Kwekers doen in dergelijke kleine kooien wisselbroed. Dat wil zeggen dat de man de pop bevrucht en doorgaat naar de volgende pop. De pop doet dan alles alleen vervolgens. Dat kan wel, voor alleen het broedseizoen. Daarna moeten ze echt naar buiten.

Als je geen plaats hebt moet je niet willen kweken want de jongen hebben nu eenmaal vliegruimte nodig om te ontwikkelen. Ook de ouders moeten na het broedseizoen lekker vliegen. Anders worden ze vet en gaan ze binnen enkele jaren langzaam dood. Leuk is dat niet. Ze houden het nl vol ipv dat ze vitaal en gezond zijn. Wat is daar leuk aan? :?:

Het advies van 5 mannen is helemaal vreemd. Mankanaries vechten als gekken, ook zonder pop. Alleen in de winter gaat dat goed maar vanaf januarie begint de ellende. Verder zingen ze dan niet meer uit stress.

Gebruikersavatar
-niiiiiel-
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 okt 2011 20:32
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Ternat

Re: Hoeveel?

Berichtdoor -niiiiiel- » 16 feb 2013 18:11

sorry dat ik geen plaats heb, maar wel vogels wil houden. Daar heb ik ook niet voor gekozen voor zo weinig plaats. Als ik er 2 in een kooi met lengte van 80cm zet kunnen ze toch al eens over en weer vliegen of ben ik mis?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Lies » 16 feb 2013 20:59

Stel je voor dat jij 3 dagen in de badkamer moet wonen, je kunt wel wat heen en weer lopen..

Het is niet naar bedoeld van me, het ligt ook niet aan jou. Het ligt aan het feit dat mensen al heel lang dieren erg klein huisvesten. Zolang al dat we nauwelijks nog beseffen dat het ook anders kan. Gelukkig wordt men zich de laatste tijd meer bewust dat dieren net als mensen ook ruimte nodig hebben als je ze tenminste wilt houden op een manier dat het dier zich goed voelt.

Gebruikersavatar
Pukkie
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 jul 2008 21:35
Land: nl
M/V: V

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Pukkie » 16 feb 2013 21:11

-niiiiiel- schreef:sorry dat ik geen plaats heb, maar wel vogels wil houden. Daar heb ik ook niet voor gekozen voor zo weinig plaats. Als ik er 2 in een kooi met lengte van 80cm zet kunnen ze toch al eens over en weer vliegen of ben ik mis?


Nee, maar dan moet je ook verstandig zijn, en die vogels niet de dupe te laten worden van jou "egoistische" drang om vogels te willen :shock:

Ik heb al jaren tropen en grotere vogels, en hoe meer ruimte, hoe beter ze zich voelen, en dus hoe meer jongen je krijgt ;) En natuurlijk heeft niet iedereen zeeen van ruimte, maar dan maak je toch wat ruimte. Ik wil dat mijn kippen meer dan voldoende ruimte hebben, betekend wel dat ik daarvoor bijna mijn hele tuin moet "opgeven", ik wil vogels...om die genoeg ruimte te geven heb ik m'n eet en salon tafel de deur uitgedaan :mrgreen: wil ik mijn tuin en tafels terug, moet ik geen dieren willen nemen :puh2: Ze denk ik er tenminsten over.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Stefaan » 16 feb 2013 21:47

-niiiiiel- schreef:sorry dat ik geen plaats heb, maar wel vogels wil houden. Daar heb ik ook niet voor gekozen voor zo weinig plaats. Als ik er 2 in een kooi met lengte van 80cm zet kunnen ze toch al eens over en weer vliegen of ben ik mis?


Een permanent verblijf van vogels in een opfokkooi is naar mijn mening not done (niettegenstaande het zeer veel wordt gedaan). Het is eenvoudigweg véél te klein. In een kooi van 80 cm is het eerder wat fladderen/springen van zitstok naar zitstok. Vliegen kun je dit evenwel niet noemen.

Ter verduidelijking, ik heb het hier wel over een permanent verblijf, niet van toepassing tijdens de korte broedperiode.

Ik begrijp evenwel niet goed hoe het komt dat je geen plaats hebt. Volgens jouw onderschrift hou je nochtans 5 Brahma's. Dat zijn hele forse kippen die behoorlijk wat ruimte en bijgevolg een flinke ren verlangen.

Kun je nu echt niet aan één zijde of in een uithoek van die ren een kleine voliére bouwen? Neem pakweg een lengte van 2 m, hoogte 2 m en breedte 1 m. Dit zijn minimale afmetingen, dat moet toch te realiseren zijn?

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel?

Berichtdoor Beun » 17 feb 2013 08:46

Je kan ook een wandvoliere maken. Er is niks mis met 2 kanaries in een verblijf van zeg 150 cm lang en 1 meter hoog en breed. Als je dat mooi dicht maakt aan alle kanten en voor de winter een plexiglas ervoor zet kunnen die dieren daar prima in overwinteren. Wel zorgen dat je dan een puntdak maakt waar ze in kunnen zonder wind en zonder regen.

Daaronder kunnen je Brahma's lopen. Zelf ben ik echter geen voorstander van kippen in de buurt van zangvogels ivm de bloedluizen die kippen eigenlijk altijd hebben. Die luizen vermoorden in die hoeveelheden nl je kanaries meteen. :|

Gebruikersavatar
-niiiiiel-
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 okt 2011 20:32
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Ternat

Re: Hoeveel?

Berichtdoor -niiiiiel- » 17 feb 2013 13:04

Pukkie schreef:
-niiiiiel- schreef:sorry dat ik geen plaats heb, maar wel vogels wil houden. Daar heb ik ook niet voor gekozen voor zo weinig plaats. Als ik er 2 in een kooi met lengte van 80cm zet kunnen ze toch al eens over en weer vliegen of ben ik mis?


Nee, maar dan moet je ook verstandig zijn, en die vogels niet de dupe te laten worden van jou "egoistische" drang om vogels te willen :shock:


Ik heb geen egoitsische drang, ik ga gewoon alle mogelijkheden af die er zijn. Als het echt niet gaat is dit zo en is het geen probleem, maar het is zeker geen egoistische drang. Het is een soort van herinnering voor mij aan mijn opa.

Gebruikersavatar
-niiiiiel-
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 okt 2011 20:32
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Ternat

Re: Hoeveel?

Berichtdoor -niiiiiel- » 17 feb 2013 13:06

Die brahma's lopen inderdaad in een ren maar dat is de max ruimte die ik beschikbaar heb voor de kippen. In hun buitenren een voliere maken is geen optie, misschien als er in het tuinhuis wat opgeruimd wordt dat er misschien plaats is voor een kleine voliere. Allemaal al bedankt voor de info


Terug naar “Vogels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast