kanaries kweken

Tamme en wilde vogels die niet in de categorie overige pluimage vallen
basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

kanaries kweken

Berichtdoor basselierke » 06 jun 2011 22:16

Hallo , ik heb sinds vorig jaar een koppeltje kanaries. Ze hebben vorig jaar meerdere nestjes gehad en dit jaar 1tje van 4jongen.

Na 17dagen begon de moeder de jongen uit het nest te duwen, want ze bleven er blijkbaar volgens haar te lang in. (normaal vliegen ze (vrijwillig) uit op 14dagen hé ?)
De jongen waren er dus even later uit en ik zag dat de pop al weer meteen met wat nesthaar heer en weer vloog.
Maar aangezien de kanaries in zo'n gewone kooi zaten en mijn zus regelmatig de deur van de garage vergeet dicht te doen, zou de kat binnen kunnen komen en de kooi op de grond trekken... DUS heb ik de ouders, jongen en het nestje die dag snel verhuist naar mijn kweekbak ( groter en zwaarder dan in de winkel , dus de kat kan ze niet omver trekken - zelfgemaakt ).
De volgende dag lag een eitje op de grond terwijl ze nochtans haar eitje in haar oorspronkelijke nest kon leggen... -> mijn bompa zei dat ik de nest eruit moest nemen en dat ze dan een nieuw nest zou maken, dus ik deed dat.
De volgende dag : geen eitje , maar wel een nieuw nestje
Nog eens de dag erna : een eitje in het nest
de dag erna : weer 1te
...
En intussen liggen er al 6eieren in.

Dit kan toch niet kloppen ? Ze heeft nu dus in een goeie week al 7eieren gelegd... Normaal gezien legt een kanarie mar 4à5eieren dacht ik.

Kan het zijn dat de cyclus door de verhuis misschien even onderbroken was en daarna weer extra eieren aangemaakt
werden ? Of wat zou de oorzaak zijn ?

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: kanaries kweken

Berichtdoor Msp » 07 jun 2011 00:06

Ik denk dat de kanarie wel gaat stoppen met 7eitjes. Wordt anders lastig broeden voor haar. De laatste jongen zullen niet veel kans maken omdat ze met dag een al gaan broeden. De laatste komt dus pas een week na de eerste uit en krijgt geen eten..... dat is de natuur..... of je moet die gaan beinvloeden door de eitjes vanaf het begin om te ruilen voor nepeitjes en bij vier eitjes de echte er weer in terug leggen.

Ze zal wel een beetje van slag zijn, maar als ze gewoon gaat broeden lekker laten gaan. Succes met toekijken :P

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: kanaries kweken

Berichtdoor Jan Bollen » 07 jun 2011 00:08

Ik heb hier een pop die begint pas te broeden als het 5de ei gelegd is. Verleden 5 jongen, allemaal even groot. Dit jaar waren de eerste 5 eitjes niets, ik ben benieuwd wat het nu wordt. Ze moeten tegen zondag uitkomen.

Gebruikersavatar
Kenzo
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 apr 2008 18:35
Land:
M/V: V
Locatie: Horebeke

Re: kanaries kweken

Berichtdoor Kenzo » 07 jun 2011 09:03

Heb het ook 1 keer meegemaakt dat er 7 eitjes lagen. Maar toen was er niets uitgekomen, waarschijnlijk omdat niet alle 7 eitjes tegelijk onder haar konden liggen.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: kanaries kweken

Berichtdoor Msp » 07 jun 2011 12:57

Jan Bollen schreef:Ik heb hier een pop die begint pas te broeden als het 5de ei gelegd is. Verleden 5 jongen, allemaal even groot. Dit jaar waren de eerste 5 eitjes niets, ik ben benieuwd wat het nu wordt. Ze moeten tegen zondag uitkomen.


slimme pop, hier zit er een al vier maanden te broeden en nestelen zonder eitjes :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: kanaries kweken

Berichtdoor Jan Sch » 07 jun 2011 18:27

Als je kanaries in een broedkooi hebt, kun je het beste het neste op de vloer van de broedkooi plaatsen. De pop gaat dan weer een nieuw nestje maken. Geef ze dan ook voldoende nestmateriaal, anders heb je kans dat ze de jongen gaat plukken

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: kanaries kweken

Berichtdoor basselierke » 10 jun 2011 21:37

Oké, ze is dan toch gestopt bij het 7e eitje , dus er liggen er 6 in het nest.

Ik heb wel de eerste 4 er tegelijk ingelegd (ik heb elke dag het echte ei omgeruild voor een nep ei , tot het 4de ei -> omdat ik dacht dat ze dan zou stoppen met eieren leggen; maar er kwamen tot mijn grote verbazing nog 2 eitjes bij :P )

Ik denk wel dat alle eitjes goed bebroed worden hoor, want alle eitjes liggen mooi tegen elkaar aan en als de pop erop zit , is er helemaal geen plaats meer tussen haar en het nest. Dus de eitjes zijn mooi 'ingesloten' :-)

En de jongen kunnen niets meer doen aan het nest, want ik heb ze dinsdag al in de volière gestoken :-)

Het vorig nestje bevatte 5eitjes en toen het 4de eitje gelegd was, had ik alle echte er weer ingelegd. Er kwamen er 4 uit, maar in het 5de eitje zat een dood volgroeid jong, ondanks dat er maar 1dag verschil was. Ik ben benieuwd wat dit nestje zal geven... :o

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: kanaries kweken

Berichtdoor basselierke » 17 jun 2011 22:15

Er zijn vandaag 4jongen uitgekomen :-D

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: kanaries kweken

Berichtdoor Msp » 17 jun 2011 22:55

Gefeliciteerd ! :mrnono:

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: kanaries kweken

Berichtdoor basselierke » 18 jun 2011 09:45

danku! :-)

intussen is er ook getik in het 5de eitje :P


Terug naar “Vogels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast