Mieren in huis, iemand tips?

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Gebruikersavatar
Solien
Berichten: 372
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:15
Land: Nederland
M/V: V

Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor Solien » 29 mar 2011 11:05

Sinds gisteren woont er één of andere mierenkolonie in onze douche :evil: ...

De douche zit naast de keuken, het zal dan ook wel niet zo lang meer duren voordat ze de voorraadkast gevonden hebben.

Even voor de beeldvorming: wij wonen in een oud, vochtig, tochtig huis. Dit huren wij (zo'n beetje anti-kraak) tot we onze droomboerderij hebben gevonden :cool: . Niet zo vreemd dat die beesten via kiertjes en rotte kozijnen binnen komen, maar liever niet natuurlijk. We gaan niets doen aan het huis, we gaan geen kozijnen vervangen, geen kieren dichtmaken etc.

Heeft iemand tips om ze uit huis te krijgen? Kun je iets met planten/kruiden of zit ik echt aan die lokdoosjes vast...?

Alle tips zijn van harte welkom!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor José » 29 mar 2011 11:14

In de douche zelf zou ik gewoon de heet water sproeier er op zetten. Dat is dieronvriendelijk ja, maar wel snel. Want mieren in huis gaan niet vrijwillig naar buiten.
Verder kan je koperen muntjes of een gestript stukje electra-draad (bloot koper dus) op de dorpels spannen. Daar hebben ze een hekel aan.

Ik weet niet of de anti-mieren pennen van Vapona nog te koop zijn. Dat waren een soort stiften waarmee je een krijt-achtige streep over je dorpel of vloer trok bij de doorgang waar de mieren vandaan komen. Dat werkte super goed!

En tot slot: je kan ook een paar kippen een uurtje loslaten in je douche. Binnen no-time alle mieren weggewerkt. Dan even de douche op de kippenpoep zetten en klaar! En dat misschien een paar dagen herhalen.

Gebruikersavatar
judith77
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 feb 2011 19:49
Land: nl
M/V: V

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor judith77 » 29 mar 2011 11:30

Koper werkt erg goed, maar ze vinden snel een andere weg, dus je zal goed moeten opletten waar de rakkers dan uit gaan komen.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor umbaba » 29 mar 2011 11:38

Wipp Express op hun ingang strooien, hadden ze hier een hekel aan.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor Lieve » 29 mar 2011 12:02

Die lokdoosjes vind ik een prima oplossing. Ben je daar dan niet tevreden over?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23095
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor Kip La La » 29 mar 2011 12:40

Peper strooien, helpt erg goed !

Gebruikersavatar
Solien
Berichten: 372
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor Solien » 29 mar 2011 12:54

Lieve schreef:Die lokdoosjes vind ik een prima oplossing. Ben je daar dan niet tevreden over?


Jawel, er loopt hier alleen een erg ondernemend jochie van 1,5 jaar oud rond die alles is z'n mond stopt; pissebedden, mieren, kippenpoep en waarschijnlijk ook lokdoosjes...Vandaar dat ik op zoek ben naar minder giftige alternatieven :mrgreen:

Koper, lokdoosjes op kindproof plekken, vapona stiften, wipe express, peper; allemaal hartelijk bedankt!

Ik ga vanmiddag boodschappen doen en daarna de strijd aan :slag:

Gebruikersavatar
judith77
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 feb 2011 19:49
Land: nl
M/V: V

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor judith77 » 29 mar 2011 12:58

die pennen zijn ook niet echt gezond als je ze in je mond stopt! ;)

Gebruikersavatar
rabarber
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 jun 2010 20:44
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor rabarber » 29 mar 2011 13:34

Is het een inheemse mier? Want een mier die de opmars maakt is de faraomier, en dan ben je verloren. Het is een miniscuul oranje-rood miertje van 2-3 mm lang. Deze krijg je niet verwijderd zonder hulp van derden.

Gebruikersavatar
Solien
Berichten: 372
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mieren in huis, iemand tips?

Berichtdoor Solien » 29 mar 2011 14:00

rabarber schreef:Is het een inheemse mier? Want een mier die de opmars maakt is de faraomier, en dan ben je verloren. Het is een miniscuul oranje-rood miertje van 2-3 mm lang. Deze krijg je niet verwijderd zonder hulp van derden.


Het is een 'gewone' zwarte. Ik heb net even rondom de buitenmuren gekeken en ik heb ineens overal jeuk, ze zijn met heeeeel veel :crazyeyes:!
De kippen zijn trouwens echt niet geïnteresseeerd in de mieren :roll:

Nou ik kan m'n lol op, het wemelde hier al van de pissebedden, nu ook nog mieren :evil: , what's next??

judith77 schreef:die pennen zijn ook niet echt gezond als je ze in je mond stopt! ;)

:gutgut:


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten