Informatie over de Hudson eekhoorn

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Gebruikersavatar
Bandit
Berichten: 796
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:10
Land:
M/V: V
Locatie: Emmeloord

Informatie over de Hudson eekhoorn

Berichtdoor Bandit » 14 sep 2011 15:02

Ik wil graag volgend jaar een koppel Hudson Eekhoorns gaan houden in een ruime voliere. Tot die tijd ben ik informatie aan het verzamelen en me aan het inlezen, zodat ik ze de beste verzorging mogelijk kan bieden.

Nu vroeg ik me af of er op het forum mensen zijn met ervaring met het houden van Eekhoorns en de Hudson Eekhoorn in het bijzonder.

Alle informatie is welkom.

Groetjes Gretha

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Informatie over de Hudson eekhoorn

Berichtdoor dewoldhoeve » 04 okt 2011 20:55

Zijn vrij makkelijke eekhoorns. Heb er nooit problemen mee. Als je ermee wilt kweken zou ik de voliere zo maken dat je de man makkelijk van de vrouw kunt scheiden. Meestal zijn ze erg aggressief, als er jongen zijn. Ik doe ze pas weer bij elkaar als de jongen zelfstandig eten en bij de moeder weg kunnen.
Er is speciaal eekhoorn voer, ik geef ze een mengeling van knaagdierenmix en papagaaienvoer, wat ik aanvul met verschillende soorten noten, fruit en groente. De aanvullingen met mate. De ene dag een stukje appel, de volgende dag elk twee walnoten, een keer een hondekoekje voor het dierlijk eiwit, een keer een maiskolfje. Alles met mate, ander worden ze vet.
Regelmatig wat nieuwe berken en wilgen stammetjes om te knagen. En natuurlijk veel klim en klauter materiaal. Ze zijn watervlug, Mijn kinderen vinden het geweldig om naar te kijken.
Hoe kleiner de behuizing en dus minder beweging worden ze sneller vet. Het zijn hele leuke dagactieve eekhoorns. Heb ook japanse lissen gehad, maar die zie je veel minder. Ik vind de lissen persoonlijk mooier, dus als de grote voliere weer klaar is, komen die er ook zeker weer.
http://www.hgrouve.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=55
Hier kun je veel informatie vinden en leuke ideen opdoen.

Gebruikersavatar
Bandit
Berichten: 796
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:10
Land:
M/V: V
Locatie: Emmeloord

Re: Informatie over de Hudson eekhoorn

Berichtdoor Bandit » 04 okt 2011 21:27

Dank je wel voor je uitgebreide informatie en voor de website. Ik heb internet behoorlijk afgestruind, maar deze site had ik nog niet gevonden.

Wij hebben ook getwijfeld tussen de japanse lis en de hudson, maar we vinden de Hudson leuker.

Behandel je de dieren ook tegen ongedierte (luizen, vlooien, ed)? En als je jongen krijgt, is er wel vraag naar jonge eekhoorns of is het lastig om een nieuw tehuis voor ze te vinden?
We willen een voliere maken van aluminium voliere panelen. Moeten die ook een stukje in de grond?

Groetjes Gretha

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Informatie over de Hudson eekhoorn

Berichtdoor dewoldhoeve » 04 okt 2011 22:26

Ik kan ze eigenlijk altijd wel kwijt. Heb dit jaar niet gekweekt, omdat ik een nieuwe en grotere voliere aan het maken ben. Ik had aluminium panelen op een betonbandje staan. en gaas op de bodem. Ze kunnen enorm goed graven, je bent ze zo kwijt. Ik heb een paar keer gehad dat de vossen onder de bandjes doorgroeven. Deed de eekhoorns 's nachts binnen en 'smorgens pas naar buiten als er niks gebeurt was.
Heb nu helemaal een betonnen bak gemaakt waar ze dus zeker niet uit kunnen graven en niks van buitenaf naar binnen kan graven. Daar komt een eikenhouten voliere op, met het gaas aan de binnenkant, zodat ze het hout niet aanvreten. Voliere ook op de grond goed dichtmaken, als er een rat naar binnen kan, kan een hudson ook naar buiten.
Ongedierte tot op heden geen last van gehad. Ik wissel regelmatig de blokken en maak ze dan goed schoon met heet water. Als ze droog zijn spuit ik ze in met veerust indien nodig.


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten