vis ligt op bodem! Help!

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Gebruikersavatar
Mikakip
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:43
Land: Duitsland
M/V: M

vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor Mikakip » 14 aug 2013 11:47

Ik heb in mijn aquarium 5 vissen waarvan een sluierstaart raar doet. eerst had hij dikke oogen en bleef hij steeds op een plekje hangen. Nu is dat met de ogen weg maar hij zat gister avond steeds ondersteboven op de boden. Hij eet ook niet. Ik heb hem gisteravond appart gezet in een bak met een paar waterplantjes. Ik las op een site dat hetiets met de zwemblaas was en dat je er een beetje zout in moest doen. Dat heb ik gedaan en hij ging weer een beetje rechtop liggen maar nu ligt hij steeds op zn zij. :(
weet iemand nog oplossingen ?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vis ligt op boden! Help!

Berichtdoor José » 14 aug 2013 12:28

Hoe hard het ook klinkt: er is maar 1 oplossing. Bak/pan met kokend water, vis er in doen, vis sterft snel. Dan door het toilet of begraven. En dan maar hopen dat je andere vissen het niet ook oplopen. Sterkte!

En ik zal hier ongetwijfeld een hoop commentaar op krijgen van 'dierenliefhebbers' die het dier liever nog dagen laten creperen totdat het uiteindelijk vanzelf sterft. Liever rigoureus.

primera
Berichten: 553
Lid geworden op: 30 aug 2011 21:38
Land: Belgie
M/V: M

Re: vis ligt op boden! Help!

Berichtdoor primera » 14 aug 2013 15:36

de kop eraf snijden is al eenstuk vriendelijker dan in een pan met water.

De kans dat de vis dit overleeft is klein.
Als je het wil proberen moet je de vis in een klein bakje water doen.
Het hoogte van het water moet net zo hoog zijn als de vis groot is.
Dit zo na 3 dagen beter moeten gaan.
Een beetje zout kan soms helpen maar ik raad dit niet aan ivm de kieuwen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor José » 14 aug 2013 23:11

@ Primera: je zegt wel wat je niet aanraadt, maar niet wat je wél aanraadt.
Dat deze vis binnenkort doodgaat is duidelijk. Misschien is deze al dood. Maar of je de kop afsnijdt of het dier in een bak kokend water laat zakken is om het even. Het is beide een snelle dood.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor Lies » 14 aug 2013 23:16

Nou, in kokend water vind ik niets hoor. Dat komt mij toch wel beroerd voor. Zou dan maar gewoon het dier neerleggen en een stamp geven :( Dit dier is doodziek en het komt vrees ik ook niet meer goed maar ik zou er toch alles aan doen om de oorzaak te achterhalen. Hoe is het gesteld met de waterkwaliteit? Hoe is het gehalte nitriet in het water?? Zijn de andere vissen nog steeds okay?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor lnge » 14 aug 2013 23:25

Mikakip schreef:Ik heb in mijn aquarium 5 vissen waarvan een sluierstaart raar doet. eerst had hij dikke oogen en bleef hij steeds op een plekje hangen. Nu is dat met de ogen weg maar hij zat gister avond steeds ondersteboven op de boden. Hij eet ook niet. Ik heb hem gisteravond appart gezet in een bak met een paar waterplantjes. Ik las op een site dat hetiets met de zwemblaas was en dat je er een beetje zout in moest doen. Dat heb ik gedaan en hij ging weer een beetje rechtop liggen maar nu ligt hij steeds op zn zij. :(
weet iemand nog oplossingen ?

Probleem met de zwemblaas uit zich meer in schuin hangend zwemmen en niet naar de bodem kunnen. Bij een te hoog nitriet willen je vissen letterlijk het water uit springen, want ze hebben het gevoel dat ze verbranden (helaas hier in de vijver meegemaakt :puppydogeyes: )
Je zou het hier eens voor kunnen leggen: http://www.groeninfo.com/forum/#.Ugvy0tLJSi0
Als ik een vis moet dood maken, doe ik de vis in een plasticzak en laat er stoeptegel op vallen.

Muppet
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2013 05:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor Muppet » 15 aug 2013 10:26

Kruidnagelolie gebruiken beste manier om kleine zieke visjes netjes te laten hemelen (paar drupjes in een bakje met water doen)

Gebruikersavatar
Mikakip
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:43
Land: Duitsland
M/V: M

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor Mikakip » 15 aug 2013 14:03

de anderen vissen zijn nog ok maar het zieken visje is nog steeds slap. ik heb hem terug gedaan want het water is het ziekehuis bakje was best koud. dat met kruidnagel wil ik ook wel doen maar we hebben die olie niet. waar is dat te krijgen?

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor Artep » 15 aug 2013 14:09

Jammer....maar dit komt niet meer goed ..hebben wij hier ook al diverse keren gehad met sluierstaarten.

Gebruikersavatar
Mikakip
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:43
Land: Duitsland
M/V: M

Re: vis ligt op bodem! Help!

Berichtdoor Mikakip » 15 aug 2013 17:31

ik heb bij de apotheek kruidnagelolie gehaald en het visje uit zijn lijden verlost en begraven :cry:
wel bedankt voor de reacties allemaal.


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast