Brahma's

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Brahma's

Berichtdoor Fryske » 24 aug 2016 10:04

Een genetische fout is natuurlijk niet altijd door inteelt. Als een fout genetisch in twee onverwante lijnen zit en je kruist deze dan kom je het toch weer tegen.

Hoop dat je het er uit kunt krijgen met die tenen en borstbenen want 'wauw' wat zitten er mooikes bij :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11884
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Brahma's

Berichtdoor jantien » 24 aug 2016 12:50

Wat vinden de kenners van deze brahma's?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Brahma's

Berichtdoor Brahma's Ward » 24 aug 2016 16:08

De eerste hen is zeker niet slecht. Ze heeft iets te veel zadelkussen en haar borst mag ook dieper( al zal dit nog verbeteren). De tekening ziet er niet slecht uit al is dat op foto niet te beoordelen. De buffkleur mag voor mij persoonlijk iets donkerder (natuurlijk hebben blauwgetekende dieren altijd een lichtere kleur), maar dat is persoonlijke smaak.

De haan vind ik niks, veel te vlak in de rug. Ook is de vleugel momenteel zeer slecht, maar dat kan komen omdat er nog wat slachpennen ontbreken.

Maar goed, het blijven natuurlijk wel mooie en leuke dieren ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11884
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Brahma's

Berichtdoor jantien » 26 aug 2016 12:00

Ach gosh...mijn mooie knappe kerel :gutgut:
Ik zal nog eens een foto plaatsen als ze volgroeid zijn, ze zijn natuurlijk nog erg jong, van begin februari.
Haan moet nog enorm uitgroeien, de verhoudingen kloppen nog totaal niet :mrnono:
Bedankt voor het beoordelen :duimop:

danielb
Berichten: 7183
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma's

Berichtdoor danielb » 27 aug 2016 19:25

zelf ben ik geen brahma kenner,maar ik vind de haan voor zijn leeftijd dus al wel richting het type gaan dat ik graag zie. (op foto toch)
als die nog eens 2 of 3 maanden verder zit is het volgens mij weeral een heel verschil. (ben benieuwd tegen dan)
hij zit gewoon nog niet helemaal goed in zijn pluimen.
nekveren,staart en de langere pootbevedering die hij volgens mij dus wel gaat hebben zal al een heel verschil maken.
die gierhakken zie ik heel graag alhoewel dat niet gewenst is bij tentoonstellings materiaal dacht ik of in ieder geval niet te uitgesproken.
hij ziet er nog een puberhaan uit :gutgut:
de kleur ben ik geen fan van,maar das dus weer puur persoonlijk he ;)

danielb
Berichten: 7183
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma's

Berichtdoor danielb » 27 aug 2016 19:40

Fryske schreef:Een genetische fout is natuurlijk niet altijd door inteelt. Als een fout genetisch in twee onverwante lijnen zit en je kruist deze dan kom je het toch weer tegen.

Hoop dat je het er uit kunt krijgen met die tenen en borstbenen want 'wauw' wat zitten er mooikes bij :duimop:


ik denk dat brahmas zo al een ras is waar er veel inteelt tussen zit.
met zuivere brahmas heb ik altijd het probleem dat ze gaan verenpikken op een bepaalde leeftijd.
ik krijg het er moeilijk uit ook al probeer ik het eruit te krijgen door te selecteren.
mijn kruisingen brahmas lukt het dus wel om dit verenpikken weg te krijgen.
3de generatie ( 87,5 procent brahma) helemaal geen verenpikkers gehad.
hoe zit dat bij jullie brahmas en verenpikken???
maar als je naast dit nog meerdere problemen hebt,dan kan die inteelt toch al te vergevordert zijn of de oorzaak zijn.
kromme tenen is erfelijk of ligt aan het broedproces. (misschien eens zien wat het geeft als je een hen de eieren laat uitbroeden)
het afwijkend borstbeen ben ik wel curieus naar in hoever het afwijkend is.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Brahma's

Berichtdoor Brahma's Ward » 27 aug 2016 20:34

danielb schreef:
Fryske schreef:Een genetische fout is natuurlijk niet altijd door inteelt. Als een fout genetisch in twee onverwante lijnen zit en je kruist deze dan kom je het toch weer tegen.

Hoop dat je het er uit kunt krijgen met die tenen en borstbenen want 'wauw' wat zitten er mooikes bij :duimop:


ik denk dat brahmas zo al een ras is waar er veel inteelt tussen zit.
met zuivere brahmas heb ik altijd het probleem dat ze gaan verenpikken op een bepaalde leeftijd.
ik krijg het er moeilijk uit ook al probeer ik het eruit te krijgen door te selecteren.
mijn kruisingen brahmas lukt het dus wel om dit verenpikken weg te krijgen.
3de generatie ( 87,5 procent brahma) helemaal geen verenpikkers gehad.
hoe zit dat bij jullie brahmas en verenpikken???
maar als je naast dit nog meerdere problemen hebt,dan kan die inteelt toch al te vergevordert zijn of de oorzaak zijn.
kromme tenen is erfelijk of ligt aan het broedproces. (misschien eens zien wat het geeft als je een hen de eieren laat uitbroeden)
het afwijkend borstbeen ben ik wel curieus naar in hoever het afwijkend is.

Er zijn meer dan genoeg onverwante brahmabloedlijnen dus de inteelt valt wel goed te regelen.

Kromme tenen zit in mijn lijn, dat is normaal dat die er uitkwamen, zeker nu ze toch al hard doorgefokt zijn.
De kromme borstbenen was meer het probleem, en dit kwam juist voor bij een lijn waar nieuw bloed ingebracht is, misschien door het te snelle groeien door het nieuw ingebrachte bloed dat het skelet niet kon volgen? Ze waren echt serieus krom getrokken dus aanhouden was geen optie.


In mijn eerste fokjaar had ik ook enkele verenpikkers. Daarna ben ik voeding met een veel hoger eiwitgehalte gaan voederen en ik voeder ze ook veel dierlijke eiwitten bij, sinds dat ik dat doe is het verenpikken helemaal verdwenen.

danielb
Berichten: 7183
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma's

Berichtdoor danielb » 27 aug 2016 20:51

als de kromme borstbenen al een vaste waarde is in een lijn of een andere afwijking,dan krijg je dat er daarom niet meteen uit door eenmalig vers bloed in te brengen.
en kan dus zelfs duidelijker worden als je pech hebt zoals je dus zelf gemerkt hebt.
als het er eenmaal inzit krijg je het er niet zomaar meteen uit.
denk dat je 2 extra lijnen moet kruisen met vers bloed om het te verbeteren.
de snellere groei kan er wel voor zorgen dat het eerder of duidelijker zichtbaar is,maar snellere groei mag geen probleem geven.
zelf heb ik kruisingen (brahma x vlees hybride) die VEEL beter groeien en totaal geen afwijkingen vertonen.
niet dat je dit gaat doen als je aan tentoonstellingen meedoet natuurlijk.
maar ik zie er voorlopig enkel maar voordelen in.
snellere groei,sneller volwassen, hanen met betere groei van de bevedering enz...
jij kweekt niet verder met je dieren die een krom borstbeen hebben,maar als dit al enkele generaties voorkomt,dan zijn de andere dieren daar ook drager van.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Brahma's

Berichtdoor Brahma's Ward » 27 aug 2016 21:19

danielb schreef:als de kromme borstbenen al een vaste waarde is in een lijn of een andere afwijking,dan krijg je dat er daarom niet meteen uit door eenmalig vers bloed in te brengen.
en kan dus zelfs duidelijker worden als je pech hebt zoals je dus zelf gemerkt hebt.
als het er eenmaal inzit krijg je het er niet zomaar meteen uit.
denk dat je 2 extra lijnen moet kruisen met vers bloed om het te verbeteren.
de snellere groei kan er wel voor zorgen dat het eerder of duidelijker zichtbaar is,maar snellere groei mag geen probleem geven.
zelf heb ik kruisingen (brahma x vlees hybride) die VEEL beter groeien en totaal geen afwijkingen vertonen.
niet dat je dit gaat doen als je aan tentoonstellingen meedoet natuurlijk.
maar ik zie er voorlopig enkel maar voordelen in.
snellere groei,sneller volwassen, hanen met betere groei van de bevedering enz...
jij kweekt niet verder met je dieren die een krom borstbeen hebben,maar als dit al enkele generaties voorkomt,dan zijn de andere dieren daar ook drager van.


Ik weet niet of je het een vaste waarde kan noemen als ik er normaal 2 of 3 op 150 jongen heb, maar je hebt zeker gelijk dat een groot deel van mijn dieren dit meedraagt. Dit is inderdaad heel moeilijk om eruit te halen want je kan niet zien wat ze verbergen in hun genen. Ik kan maar proberen de dieren met fouten (zoals die kromme borstbenen) eruit te halen om zo het percentage aan fouten laag te houden.

Het is zeker waar dat kruisingen zoals die van jouw met de vlees hybride door het heterosis effect sneller en beter opgroeien en door de volledige onverwantschap zullen er ook minder fouten voorkomen.

Ik ga voorlopig geen extra bloedlijnen bijhalen, ik weet zelfs niet of ik degene die ik dit jaar gerkuist heb ga gebruiken, want ze zijn zeker niet beter dan mijn eigen vertrouwde bloedlijn. Met het inbrengen van nieuw bloed vervuil je steeds je eigen stam en dat wil ik graag voorkomen. Als ik nog nieuw bloed ga bijhalen zal het zeker uit een sterk aanverwante bloedlijn zijn om zo toch al iets meer te weten over wat ik kan verwachten.

danielb
Berichten: 7183
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brahma's

Berichtdoor danielb » 27 aug 2016 21:32

als het daadwerkelijk gaat om 2 a 3 dieren op 150 dan is dat te verwaarlozen he,maar ik ga ervan uit dat je niet alle 150 hebt gehouden tot ze uitgegroeid waren???


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten