Barnevelders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Barnevelders

Berichtdoor Salasander » 19 jun 2015 09:56

sussex schreef:Hey iedereen,

Ik ben zinnes om een paar Barnevelders aan te kopen. Bij de 'fokker' kosten ze nu 35 euro / stuk. Ik wou even informeren of dit een correcte prijs is of is dit sterk overdreven. Ik heb reeds 2 doorsnee bruine legkippen die ik 10 euro stuk betaald heb. Vandaar mijn vraag.

Thx !


Een bruine legkip kost 7 euro.
Persoonlijk vind ik 35 euro veel voor een kip, tuurlijk ja, als het echte topdieren zijn en geschikt om u populatie te verbeteren kan je het misschien overwegen.

sussex
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 apr 2012 22:42
Land:
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor sussex » 19 jun 2015 21:21

hmja, vind ik ook wel. Maar je vindt deze zo moeilijk. Vandaar dat ik graag van jullie eens vernomen had hoeveel jullie , jullie barnevelders betaald hadden?

Ik kan moeilijk geloven dat jullie deze prachtige kippen allemaal vanuit het ei hebben opgekweekt.

Greetzz :-)

Bernardi
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:12
Land: Belgie
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor Bernardi » 14 jul 2015 19:58

Hierbij my 2 cents

Ik heb nu enkele jaren kippen en heb stillaan de microbe ook te pakken. Nu omdat ik over een broedmachine beschik en graag blauw dubbelgezoomde barnevelders zie dacht ik slim te zijn en snel broedeieren aan te kopen.
Ik heb zelf ook wel een blauwe hen maar met de 2 andere zwarte hennen en zwarte haan, is de kans op blauwe echter klein.
Al snel vond ik op Kapaza broekeieren uit Balen. Nu had ik vanaf de aankoop ervan al niet het beste gevoel, echt bruin waren ze niet en heel zuiver zagen zijn dieren er niet uit. Toen ik vroeg hoelang hij reeds kweker was, antwoorde hij al 8 jaar. Nu was ik daar wel redelijk verwonderd van.

Het eerste kuiken, nogal licht in vgl met mijn eigen kuikens, lijkt een rare kleur te krijgen op zijn rug en zeker in de hals.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een ander kuiken leek al te egaal bruin bij geboorte en blijkt nog harder die bruine veren te krijgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een derde heb ik wat uit het ei geholpen, dit bleek een vuilwit te zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze lijken me nog het best van allemaal, 1 blauwe haan en 1 hen.
Al twijfel ik of ik zelfs deze wel ga bijhouden. Dit zal ik in het najaar beslissen als ze volledig op kleur zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na deze miskleun had ik nog snel 10 eieren van mijn eigen kippen ingezet en hiervan zijn er 6 uitgekomen.
6 hanen denk ik waarvan 4 zwarte en 2 blauwe. Al bij al dus toch nog geluk en 1 van de 2 zal ik dus bijhouden.
Dit eerste is nog een zwarte hen die met een ander broedsel is uitgekomen:
Afbeelding
Afbeelding
En dit is een voorbeeld van een eigen blauw kuiken:
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik heb bijgeleerd, zoek lang genoeg naar echte goede kippen, verslechteren is gemakkelijker dan verbeteren.

Verder vroeg ik me ook nog af wat de andere forumleden vinden van de bovenste geposte foto's. Zouden jullie die 2 "goede" blauwe haan en hen bijhouden? In de wetenschap dat er de andere dieren van dezelfde kweker komen? En niet echt raszuiver lijken?

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Barnevelders

Berichtdoor Salasander » 15 jul 2015 13:05

Vers bloed kan nooit kwaad en dan kan zo een vuilwitte of blauwe nog van pas komen, ook al mankeert er iets aan.
Na 1-3 keer terugkruisen op u goede dieren zien ze er ook zo uit (als de goede dieren).

Als je veel plaats hebt zou ik gewoon alles laten uitgroeien en zien wat het wordt.

Bernardi
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:12
Land: Belgie
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor Bernardi » 11 aug 2015 22:25

Hoe raar dingen kunnen lopen, ik was op zoek naar een blauwe haan. En nu blijkt dat er een zeer grote, zwarte haan stillaan mijn favoriet aan het worden is. Dit zeggende, ik zal binnenkort nog eens foto's plaatsen om de groei te tonen.

Deze grote snelgroeiend haan en de website van Jan Sch hebben me echter tot nadenken gezet.
De website was een "eye-opener" en heeft me doen inzien dat ik volgend jaar een eerste serieuze stap wil zetten.
Jan Sch, complimenten hiervoor.
Om te beginnen was ik begonnen met de rasstandaard na te lezen. Of toch alle info die ik verzamelen kon.

Ik zag echter dat een Barnevelder zogezegd 180-200 donkerbruine eieren van +-60gram hoort te leggen.
Bij mijn dieren is de eikleur wel goed, mooi donkerbruin maar het gewicht (en aantal) voldoet verre van.
Ze leggen gemiddeld om de andere dag een ei van 55gram. Nu lees je regelmatig dat tentoonstellingsdieren vaak de nutseigenschappen verliezen. Ik vroeg me echter af of dit ook het geval was bij andere kwekers van barnevelders.

Dit is ook één van de redenen waarom die jonge haan interessant lijkt. Hij kan namelijk groeisnelheid, vlees, ... kortom nutseigenschappen bijbrengen. Schoonheidsfouten als die aanwezig zijn, hoop ik te compenseren met mijn hennen.

Eindsom:
Hoeveel eieren van welk gewicht leggen jullie kippen gemiddeld?
En hoe voldoen jullie barnevelders nog aan het oorspronkelijke dubbeldoel?
Hoe kan je het eigewicht in je stam verhogen?

grt

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor tuff cookie » 12 aug 2015 05:49

Naar mate de kippen ouder worden leggen ze grotere (zwaardere) eieren.
De huidige Barnevelders zijn niet meer die leggers van weleer. Er wordt tegenwoordig hoofdzakelijk op het uiterlijk gefokt voor tentoonstellingen.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Barnevelders

Berichtdoor Yamatonis » 12 aug 2015 10:08

Heb vorig jaar mijn surplus barnevelder hanen geslacht, en de vleesaanzet, smaak en malsheid waren eerlijk gezegd teleurstellend.
Enkel geschikt als soepkip :(
De hennen leggen regelmatig, maar ook momenteel is het eigewicht maximaal 55 gram.
De kleur/tekening van de gezoomde hennen is na een jaar ook erg dof geworden door verbleking van de zon.

Greetz,
Yamato

Bernardi
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:12
Land: Belgie
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor Bernardi » 15 aug 2015 14:47

Hierbij nog een foto update + gewicht op 8wk:

Wat gezamelijke foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zwarte haan op de achtergrond, lichte blauwe hen in het midden, blauwbruine haan rechts.

Blauwe hen: 790g, weegt ivm de rest echt weinig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zwart haan: 1309g, dubbel zoveel als bovenstaande hen en 300gram zwaarder dan de andere hanen.
Momenteel houdt hij zijn slagpennen wat los, verbeterd dit nog? Dit is de haan waar ik over nadenk om bij te houden. Ga zijn gewicht vergelijken met het gewicht van men eigen kuikens binnen 2.5 weken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blauwbruine haan 1064gr, er is gewoon geen zoming te zien. Dus vermoedelijk een kruising tussen zijn haan en een of andere legkip.
Afbeelding

Vuilwitte haan 1006gr
Afbeelding
Afbeelding

Blauwe haan, 1023gr, mogelijk als reserve.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bruine hen vermoed ik, al dacht ik in het begin dat dit een haan was. Deze wijkt nog het meest af van de dubbelgezoomde kleur, is dus gewoon een kruising tussen zijn haan met een of andere legkip.
Afbeelding
Afbeelding

Bernardi
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:12
Land: Belgie
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor Bernardi » 17 aug 2015 19:39

2 Jonge hanen:

1 de zwarte van hierboven, nu zie je ook de vleugel zoals hij ze normaal draagt:
Afbeelding

2 een jonge zwarte haan van mijn eigen dieren. Ik dacht altijd dat dit wel een mooi dier was maar het lijkt precies of zijn staart wil niet mooi omhoog groeien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als jullie er één zouden bijhouden, naar welke gaat jullie voorkeur? Of geen één van beide.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Barnevelders

Berichtdoor heusnoorn » 18 aug 2015 14:56

Jouw haan heeft imho een veel trotsere houding en een mooier postuur, ondanks de staart. Misschien komt dat dat omdat die eerste haan wat aan de dikke kant is.

De vuilwitte lijkt me ook een optie? Blauw gegarandeerd.


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten