Barnevelders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Barnevelders

Berichtdoor lnge » 26 aug 2019 07:02

262206 schreef:Wat krijg je eigenlijks als je een witte barnevelder kruist met een zwarte barnevelder?

Deze vraag kan je beter in 'Fokkerij' stellen:
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewforum.php?f=14

Annemieke161
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2020 08:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Annemieke161 » 05 apr 2021 23:44

Onze lieve Wyandotte kriel heeft op 7 broedeieren gezeten - Barnevelder kriel zilver dubbel gezoomd - Bij het schouwen bleek één onbevrucht, uit de anderen zijn deze gezonde kuikens geboren, hier 1 week oud.
Ze zitten voorlopig bij ons in de woonkamer en bij goed weer even in de buitenren.

No1. Een haantje vermoed ik. Grote persoonlijkheid.
Afbeelding

No2 Ook een haan? Wederom een vermoeden. Interessante tekening op z’n kop

Afbeelding

Afbeelding

No3 Behoorlijk geel exemplaar, maar het meest tam en ook de lieveling van mijn dochter.
Afbeelding

No4 Grappig, deze en één andere hebben harige poten.
Afbeelding

Afbeelding

No5 de donkerste tekening
Afbeelding

Afbeelding

No6 Ook met harige pootjes
Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 apr 2021 07:28

Prachtige kuikens! :ilove:
Echte dotjes!

Alleen... Barnevelders hebben geen veren op de poten he.. Dus blijkbaar zit er wat anders doorheen... :? Die met beveerde poten hebben ook korte pootjes of een meer gedrongen houding zie ik.
Beetje afwachten hoe ze ontwikkelen dus.

Op deze leeftijd kunnen de staartjes en hoe veel veertjes ze op de vleugels hebben, indicatief zijn.voor het geslacht. Die met staartje en veel veren zijn de hennen.
Maar bij dat eerste kuiken zou je idd zeggen dat het een haantje is qua houding, en m'n buikgevoel heeft me al minder vaak bedrogen dan die regel met de staartjes ed.. :roll:

Annemieke161
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2020 08:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Annemieke161 » 07 apr 2021 00:03

@pearlsofpassion, ik dacht eigenlijk dat dat dons wel zou wegtrekken, maar idd misschien niet helemaal raszuiver. Ach, wat knuffelachttig Zijdehoen, Brahma of Cochin maakt ze misschien wel extra gezellig. Als ze dan maakt niet de broedsheid meekregen, want met onze Wyandotte’s hebben we wat dat betreft onze handen vol :-)

Ik zal hier wel wat opvolg foto’s plaatsen, dan kunnen we het hen/haan vraagstuk gezamenlijk oplossen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 apr 2021 00:27

Vooral op dag 10 zou je volgens de regels het grote verschil moeten zien tussen hennen en hanen qua staartjes. Wie dan al een duidelijk staartje heeft zou dan hen zijn.
Maar mijn jonge haan had toen ook een duidelijke staart en al volledige vleugels ed. :roll: werd toch echt een haan...

Maar misschien dat je al diegene die op dat moment geen staart hebben wel als vermoedelijk haan kan indelen dan.

Dat laatste kuiken, met de beveerde pootjes lijkt me al zeker een haantje als die even oud is als de anderen. Wel erg weinig veertjes...
Dus broeds gaat ie dan al zeker niet worden. :puh2: :mrgreen:

Annemieke161
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2020 08:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Annemieke161 » 08 apr 2021 07:00

Pearlsofpassion schreef:Dat laatste kuiken, met de beveerde pootjes lijkt me al zeker een haantje als die even oud is als de anderen. Wel erg weinig veertjes...
Dus broeds gaat ie dan al zeker niet worden. :puh2: :mrgreen:

:lol: dat scheelt weer :P

Keesje
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2021 17:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor Keesje » 08 apr 2021 11:36

Beste medeforumleden,

Mijn vriendin wil na de zomervakantie Barnevelders aanschaffen, helaas zonder haan :frown: vanwege eventuele klachten van omwonenden.
Zijn deze gewoon te koop of dient zij deze te bestellen ergens?
Het gaat om vier kippen die in een mega groot kippenhok komen. :gulzig:
Ik schat dat het zeker inclusief nachtverblijf zo,n 25 m2 groot is.

Alvast bedankt!

Mvrgr.Kees

Annemieke161
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2020 08:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Annemieke161 » 13 apr 2021 07:36

Annemieke161 schreef:Onze lieve Wyandotte kriel heeft op 6 Barnevelder kriel zilver dubbel gezoomd uitgebroed

Hier 14 weken oud. 2 kuikens hebben mogelijk wat andere genen, zouden afkomstig kunnen zijn van nieuwe hennen, die dan toch niet raszuiver waren. Opvallend dat beiden dons op de pootjes hebben, maar ook veel minder veertjes en geen staart. Ze vluchten meer dan de andere vier, ik heb ze altijd als laatste wanneer ik ze verzamel. Toch vind ik niet dat hun houding opvallend ‘haniger’ is dan de rest. Deze twee heb ik gisteren wel voor het eerst samen een schijngevecht zien houden.

Afbeelding

Afbeelding

Mamakip doet het nog steeds geweldig, maar ik vind haar nu wel erg mager en ze verliest veel veren. Hoe kan ik haar extra verwennen? Ik geef haar al gekiemde zonnebloem-pitten, havermout, vlokkreeftjes, wortel en soms wat hennepzaad

Annemieke161
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2020 08:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Barnevelders

Berichtdoor Annemieke161 » 13 apr 2021 10:29

Keesje schreef:Beste medeforumleden,
Mijn vriendin wil Barnevelders aanschaffen, zijn deze gewoon te koop of dient zij deze te bestellen ergens?
Het gaat om vier kippen die in een mega groot kippenhok komen. :gulzig:
Ik schat dat het zeker inclusief nachtverblijf zo,n 25 m2 groot is.


Beste Keesje, op dit forum staan namen van rasfokkers, maar heb mijn Wyandotte’s bij een handelaar die ik op Marktplaats heb gevonden. Wanneer je in dit forum zoekt op de naam van de handelaar van je keuze, dan lees je meteen of men goede ervaringen heeft. Je kunt via Marktplaats ook van particulieren een kip kopen, zo zal ik van mijn 6 kuikens er 2 houden en de anderen verkopen.
Je hebt wel kans dat je na de zomer meer betaald voor je kip (is (kippen moeten oud genoeg zijn voor de winter intreed dus de meeste kuikens zijn dan ruim een half jaar oud en al aan de leg) of dat er minder aanbod is. Misschien kan je bij een particulier een kuiken reserveren?

Ik heb begrepen dat Barnevelders redelijk zelfstandige, actieve kippen zijn, dus erg geschikt om vrij te laten scharrelen. 25m2 is natuurlijk gewoon groot, maar ze moeten daar wel iets te doen hebben. Licht bijv een paar tegels en plant een sterke plant, met een kolom van kippengaas er omheen, de kippen kunnen dan de plant niet kaalvreten. Kijk bijv ook op Pinterest hoe je kippen kunt bezighouden.

Keesje
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2021 17:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Barnevelders

Berichtdoor Keesje » 13 apr 2021 15:29

Hoi Annemieke,
Dank je wel voor de reactie.
Ik zal het aan mijn vriendin doorgeven.
Vervelen zullen de kippen zich niet snel want er komt van alles in de ren tot aan een stuk boomstam aan toe.
Een schelpen bed die regelmatig wordt ververst en verse muur.
Ik heb vroeger zelf kippen gehad, alleen geen raskippen, dus weet er nog wel iets van.
Uiteraard wel een haan erbij, want dat hoort gewoon volgens mij.
Ik woonde in een rijtjes woning en iedere avond als de haan begon te kraaien haalde ik hem van stok af en zette hem dan op stok in een kast in de schuur.Je hoorde alleen een gesmoord hanengekraai whaha.
En s'morgens weer terug.
Maar nu praat ik zeker over 25 a' 30 jaar terug en in de tussenliggende tijd is er zoveel ten goede veranderd.

Mvrgr.Kees


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten