Chaamse Hoenders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Salasander » 19 nov 2011 13:31

Zie redelijk wat vorktanden.

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 19 nov 2011 16:52

ik denk dat dat zo lijkt. ik heb de damas, daar gaat het over, ook gezien...maar de kam was het enige positieve van die dieren!

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Jan Sch » 19 nov 2011 18:00

Bij deze foto's; kenmerkend voor een Chaams hoen is toch wel de oogkleur.
Zitten dus weinig Chaamse bij.

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Chaamse Hoen » 19 nov 2011 19:31

Ik heb er absoluut begrip voor dat keurmeesters weinig / of geen ervaring hebben met dit ras, immers je ziet hun amper, maar dat de hoogste punten naar drie hennen gaan met een donkere oog , ja sorry, da snap ik niks meer van , ik selecteer mij in de kreukels en dan krijg ik dit te zien en lezen op mijn debuut TT....(das net zo krom als het wintersfeerfoto verhaal)

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Jan Sch » 19 nov 2011 23:09

Chaamse Hoen schreef:Ik heb er absoluut begrip voor dat keurmeesters weinig / of geen ervaring hebben met dit ras, immers je ziet hun amper, maar dat de hoogste punten naar drie hennen gaan met een donkere oog , ja sorry, da snap ik niks meer van , ik selecteer mij in de kreukels en dan krijg ik dit te zien en lezen op mijn debuut TT....(das net zo krom als het wintersfeerfoto verhaal)

Als ik keurmeester zou zijn die deze als Chaamse moet keuren, had ik een groot probleem. Zou begrip voor de keurmeester hebben.

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 20 nov 2011 11:37

de bovenste 3 hennen komen goed overeen met bouw/ type (F), mooie forse diepe dieren met een goed ontwikkeld achterlijf. oogkleur iets te donker moet roder, beenkleur F, tekening kan strakker. deze dieren hadden ZG 92 en ZG 94, de laatste verdient.

de hennen ONDER de hanen, te iel;net een grote kriel!, missen volledig het type!, beenkleur F, oogkleur...brakel!
tekening VEEL te donker, grenst aan brakel en dan nog met een gemis aan scherpe tekening. ook hier een dier met ZG 94....mijn inziens VEEL te rijkelijk beloond! ik denk dat de keurmeester zich toen even liet afleiden door iets anders...een strontje in zijn oog...en dat bleef zitten bij alle hennen van deze kweker...

de hanen komen er duidelijk beter af! deze MOGEN wat donkerder( gelet op het foktechnische, dan mogen ze wat lichter), eerste haan: ZG bouw/type, mag iets dieper, iets te hoekig in rug, scheve staart, rug MOET vlakker!, F hals /zadel behang, F kam, kinlellen moete strakker!. punten voor deze ben ik even kwijt, ook niet slecht.
de middelste haan ,,is"er nog niet, hij is eigenlijk veel te jong om uit te brengen. buiten dat, F type/bouw, voldoende diepte, ZG oogkleur mag roder, hals/zadelbehang nog niet goed ontwikkeld, G kam, F kinlellen, F loopbenen, moet strakker in tekening, ondanks dat alles een ZG 92, ik denk verdient gezien de jeugdige staat.

NOTA BENE: alle drie de hanen komen van oorsprong van dezelfde stam! van 2 verschillende kwekers.
de hennen ook van dezelfde 2 kwekers, de bovenste hennen van dezelfde kweker als de stam van de hanen en de onderste hennen van de ,,andere"kweker zijn eigen stam....trek Uw conclusie.

als we zo bezig blijven is dit ras geen lang leven beschoren, ik denk dat serieuse kwekers op een lijn behoren te staan en niet ieder voor zich op een eiland blijven ziten...denk ik.

het benoemen van de hennen/hanen is mijn eigen aan/invulling op de bijbehorende predikaten.

wie vult mij aan.

Gebruikersavatar
marionw
Berichten: 1266
Lid geworden op: 04 feb 2011 22:06
Land: nederland
M/V: V
Locatie: achterhoek
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor marionw » 02 dec 2011 12:43

Hallo,
Ik ben een rasechte Brabander Tilburg vlakbij Chaam en heb dit ras twee seizoenen gehad daarna heb ik ze verkocht of in de kookpot gedaan. Waardeloos ras legt kleine eieren een beetje kriel doet dit beter. Als vleesras vind ik ze niet geschikt veel te licht qua gewicht. Al met al een waardeloze kip had het maar definitief laten uitsterven. Men kan beter voor een Braekel kiezen die leggen tenminste nog fatsoenlijke eieren. Ik kweek nu Croad Langshan en de Australorp en alleen in de zwarte kleur. De eerste is een mooi vleesras dat perzik-bruine eieren legt en de tweede is een superieur legras maar liefst 250 tot 300 eieren per jaar. Kom daar maar eens tegenop met die zielige kutkip.

Groeten Ad


:shock: Dat is wel heel krasse taal!! iets subtieler zou ook kunnen.

Jan Erik
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 mei 2010 20:18
Land: NL
M/V: M

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Jan Erik » 02 dec 2011 13:01

LOLZ?

heeft hij hiervoor een acc gemaakt om te zeggen dat het een minder prettige kip is?

Gebruikersavatar
marionw
Berichten: 1266
Lid geworden op: 04 feb 2011 22:06
Land: nederland
M/V: V
Locatie: achterhoek
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor marionw » 02 dec 2011 13:15

daar lijkt het wel op :?

thijssabelpoot
Gebanned
Berichten: 2677
Lid geworden op: 04 jan 2011 16:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor thijssabelpoot » 02 dec 2011 15:47

ik ben bezig met die gaamse hoen ringen
thijs


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten