ervaring met koppel cavia;s 24-7 bij elkaar?

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 05 nov 2007 08:31

Ik ben me in het hele gedoe rondom castratie en sterilisatie gaan verdiepen nav een bericht dat ik lang geleden op een Engels hondenforum las. Vandaar dat ik het zelf nu ook overal neertik waar ik de kans krijg ;)
Castratie wordt bij reuen gezien als een wondermiddel bij gedragsproblemen en een soort standaard iets wat bij de reu lijkt te horen. Omdat het over cavia's gaat hier zal ik er verder niet over uitweiden, maar je problemen kunnen zelfs vergroten of je krijgt er problemen bij door castratie.

Monique ik begrijp dat je al juicht áls mensen hun dieren al willen castreren, maar eigenlijk zou het roer óm moeten naar sterilisatie, indien mogelijk natuurlijk. Tis eigenlijk te gek dat je DA, als je hem vraagt naar vasectomie, je aan staat te kijken alsof je hem vraagt in zijn volle praktijk zijn broek te laten zakken :P

De kosten voor een vasectomie waren voor mijn herder idd hoger dan een castratie, maar heel veel scheelde het niet, en over de gehele levensduur van een dier bekeken is het helemaal peanuts..
Waarschijnlijk zat er ook een soort straftoeslag op voor een lastige klant :-) want over het entingsbeleid lig ik ook altijd met hem overhoop.

Gebruikersavatar
jolanda yvonne
Berichten: 406
Lid geworden op: 07 aug 2007 16:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, gelderland

Berichtdoor jolanda yvonne » 05 nov 2007 10:07

Loex schreef:
Mijn herder-reu is gesteriliseerd (vasectomie) wat ik daarvoor al bij de DA een werk heb moeten verzetten, want dat was allemaal nieuwerwetse onzin. Castreren was het devies, lekker snel en makkelijk. :-x

Dat je daarmee het hele wezen verandert is blijkbaar makkelijk overheen te stappen.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Op mijn aandringen is dat ook bij mijn reu ( Duitse herder x Duitse Dog) gedaan maar dat was in 1977 en ik moest toen hemel en aarde bewegen om mijn dierenarts zo ver te krijgen. Ik heb mijn poot stijf gehouden en heb daar nooit spijt van gehad.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 05 nov 2007 13:49

Ik zal me er eens in verdiepen, en de dierenartsen eens vragen wat de kosten zijn.
Ik kan het dan allicht noemen als mensen castratie overwegen. Dan kunnen ze het in iedergeval overwegen.

Maar ondanks dat het hier over cavia's gaat, ben ik wel benieuwd naar info.

Wat zijn verdere consequenties van een castratie voor gedrag e.d.?

Als ik Bink (konijn) en Tobias (caaf) bekijk met hun vrouw(en) dan zijn ze nog steeds de stabiele factor voor de meiden.
Bink beschermd zijn Babs enorm als er 'gevaar' (kat, hond..)is bijvoorbeeld. Ik vind hem juist altijd heel 'manlijk'...:roll:

Maar beide kan ik niet echt vergelijken met 'voor' de castratie. Tobias is vrij snel na zijn komst gecastreerd en Bink had een heel ander leven, alleen en in een hokje. Hij was vooral heel vrolijk en zelfverzekerd, en dat is gebleven.

Of moet ik ergens anders aan denken?

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 05 nov 2007 14:08

monique schreef:Maar ondanks dat het hier over cavia's gaat, ben ik wel benieuwd naar info. Wat zijn verdere consequenties van een castratie voor gedrag e.d.?


Hier staat er info over.

Wat mijn eigen ervaringen met caafs betreft.. de knokkende broertjes wilde ik niet castreren, eentje is er toen verhuisd naar een vriendin. Ik kan er weinig over zeggen dus.

Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 3642
Lid geworden op: 20 mar 2006 10:27
Land:
M/V: V
Locatie: West-Friesland

Berichtdoor Bianca » 05 nov 2007 14:27

Geldt dit ook voor katers??? Mijn kat wordt morgen gecastereerd

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 05 nov 2007 14:56

Bianca schreef:Geldt dit ook voor katers??? Mijn kat wordt morgen gecastereerd


En dan vraag ik altijd: wat is het probleem met je dier. Als er geen probleem is en het puur alleen anticonceptie is, dan is vasectomie nmm het eerlijkste tov het dier.

Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 3642
Lid geworden op: 20 mar 2006 10:27
Land:
M/V: V
Locatie: West-Friesland

Berichtdoor Bianca » 05 nov 2007 15:03

anticonceptie inderdaad. De poes en kater zijn alletwee morgen aan de beurt. Maar ik zal de da er eens over spreken. Hij komt ze halen, dus alle tijd voor een gesprekje

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 05 nov 2007 15:21

Poes.. ik weet niet wat je DA van plan is, maar ik zou dan alleen de eierstokken weg laten halen (Ovarioectomie) een veel lichtere ingreep dan eierstokken én baarmoeder verwijderen. Info

Ik weet niet of het ook bij poezen kan maar.. ik heb mijn teef 2 jaar terug een een laparoscopische sterilisatie laten doen. Er wordt gewerkt met kijkoperatie-apparatuur en alleen de eierstokken worden verwijderd. Door gebrek aan hormonen verschrompelt de baarmoeder en vormt geen risico meer. Doordat deze blijft zitten is het niet nodig een giga wond te maken en buikspieren door te snijden. Het enige dat je ziet zijn drie 'knoopsgaten' met hechtingen en smiddags loopt je teef alweer vrolijk in het park. Alleen zwemmen mag een week niet.
Heb het hier laten doen. Hoofdvestiging is in Naaldwijk, andere lokaties zijn Overasselt (bij Nijmegen) en Bussum. Omdat de kijkoperatie-apparatuur duur is, zijn dit bij mijn weten de enige 3 adressen in NL waar het gedaan kan worden.

Normale castratie van teven kán enorme problemen geven, ik heb zelf jaren terug met een teef meegemaakt.. wekenlang een bloedbad over de vloer, een van pijn krimpende hond en zware medicatie. Dus dat nooit meer.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 05 nov 2007 16:12

Loex schreef:Als je even hier kijkt zie je dat je best makkelijk bij de zaadleider kunt komen.

Ik zeg er maar even bij dat het foto's zijn van een caaf castratie, voor de zwakke maagjes onder ons :P


Nu snap ik het even niet. Dit is castratie, jij had het over sterilisatie van een reu wat ik opvatte als het doorsnijden van de zaadleiders verder niet. Dus dan mogen de balletjes blijven zitten. In elk geval bedoelde ik dat :)En die operatie is toch ingrijpender. Bij cavia's en konijnen kan je zo'n operatie niet met dormitor uitvoeren. Daarvoor werkt de da met isofluraan (gas). Is jou reu gecastreerd of gesteriliseerd? Ik dacht het laatste?

Waarschijnlijk zat er ook een soort straftoeslag op voor een lastige klant want over het entingsbeleid lig ik ook altijd met hem overhoop.


Ja Loes dat kan wel kloppen :-D Sommige dierenartsen kunnen er absoluut niet tegen dat je als klant ook het een en ander weet.

@ Monique: Bij konijnen gaat extreem sproei-en rijgedrag over na castratie. Het hormoongestuurde gedrag verdwijnt. Maar karakter blijft. Dus een krachtige voedster zal zeker pittig blijven reageren als er inbreuk op haar privacy wordt gemaakt. Het hangt er ook maar net vanaf hoe snugger en respectvol een baasje naar het dier is. Als de baas het niet snapt zal zo'n voedster steeds met 'duidelijker taal' moeten komen. Bijten dus want wie niet wil horen moet maar voelen.. :-D Zo jammer dat dieren meestal niet zichzelf mogen zijn.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 05 nov 2007 16:25

Lies schreef:
Loex schreef:Als je even hier kijkt zie je dat je best makkelijk bij de zaadleider kunt komen.

Ik zeg er maar even bij dat het foto's zijn van een caaf castratie, voor de zwakke maagjes onder ons :P


Nu snap ik het even niet. Dit is castratie, jij had het over sterilisatie van een reu wat ik opvatte als het doorsnijden van de zaadleiders verder niet. Dus dan mogen de balletjes blijven zitten. In elk geval bedoelde ik dat :).


Als ik het goed begrepen heb, bedoeld Loes dat ook, en staat de link er, omdat er op foto's te zien is waar de zaaleider zit, en dat je daar dus net zo makkelijk bij kan als bij een castratie.

Waarom kan dat bij konijnen en cavia's niet met domitor?

Ik weet wel wat de redenen soms zijn voor mensen om hun ram of beer te laten castreren, maar ik vraag me af wat voor invloed castratie op het dier zelf heeft.
M.a.w. wat kunnen de problemen zijn, zoals bij honden bekend is. (heb je daar evt ook een link van Loes? )

Want dat was een beetje als reactie hierop:

Loex schreef:Castratie wordt bij reuen gezien als een wondermiddel bij gedragsproblemen en een soort standaard iets wat bij de reu lijkt te horen. Omdat het over cavia's gaat hier zal ik er verder niet over uitweiden, maar je problemen kunnen zelfs vergroten of je krijgt er problemen bij door castratie.

.


(Bink sproeide vroeger ook en nu niet meer (maar dat is niet de rede geweest van zijn castratie ;) )


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten