Huisvesting cavia's

Gebruikersavatar
mathijsVDE
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 apr 2010 08:16
Land: Belgie
M/V: M

Huisvesting cavia's

Berichtdoor mathijsVDE » 30 aug 2011 22:13

Hallo,

Ik zou graag een paar cavia's aanschaffen. Waar moet ik op letten qua huisvesting? Daarmee bedoel ik:

-Grootte (2 cavia's)
-Mogen ze altijd (permanent dus) in een rennetje op het gras?
-Verder nog dingen die ik zeker moet weten?

Mvg,
Mathijs

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor Nynke » 30 aug 2011 22:35

Ik weet dat er op een kinderboerderij/speeltuin in Rotterdam cavia's buiten gehouden worden, maar die hebben een groot, tochtvrij nachthok en daarnaast een ren van misschien wel 40 vierkante meter.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor kippenloverken » 30 aug 2011 23:22

ik heb nu een groep van 8 en zitten voorlopig onder een pallet(in een ren van 8m2,vinden ze zo leuk :gulzig: ) .
het het hok komt deze week ...
-Grootte (2 cavia's)
bij mij hebben ze elk 1m2
-Mogen ze altijd (permanent dus) in een rennetje op het gras?
ja,zonder gaas eronder en met hokje .
-Verder nog dingen die ik zeker moet weten?
http://cavia.2dinfo.nl/

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor MIC » 31 aug 2011 01:02

Nou ik ben het alvast NIET eens dat cavia's permanent in een rentje op het gras zitten.
Kijk bv al nu hoe het gras nat is , niet alleen van de regen maar ook van de dauw. Ze zijn continu nat, hun buikje sleep op het nat gras. Een pallet boven hun hoofd (al is het voorlopig) bied zeker ook niet wat ze nodig hebben. Een warm hok, winddicht en tochtvrij met veel hooi. Koude is niet de grootste boosdoener voor een cavia die je wil buiten laten leven, indien de winter niet te plots opkomt zal het lichaam zich stilaan kunnen aanpassen. Echter vochtigheid is meestal het probleem, niet alleen voor de luchtwegen (met snel gevolg tot longontsteking zelf in de zomer !!) maar ook het gevaar van schimmel, het hooi die ze dagelijks nodig hebben als elementaire voeding word te vochtig en zal schimmelen.

Een cavia mag vanaf 15°C buiten gaan, normaal zeggen we half april. Laat het nooit het eerste gras opeten, maai het eerst een paar keer anders krijgen cavia's darmproblemen.
De ren moet tochtvrij en ook schaduwrijk zijn, een dier dat niet tijdig in de schaduw kan is een dood dier.
Laat nooit eten buiten liggen = muizen, ratten, wespen, vliegen (madenziekte !)
Normaal kan je cavia's buiten laten tot half oktober (15°C) nadien wordt het echt te vochtig en kan de eerst vries je parten spelen.

1m2 ruimte per cavia's is wel een zegen.
De beste combinatie is een castraat met een of meer zeugjes

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor kippenloverken » 31 aug 2011 01:26

in de ren hebben ze nu geen gras meer en krijgen elke dag echt hooi van de beste kwaliteit .
dus zoals gezegt het hok komt deze week .

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor MIC » 31 aug 2011 02:19

Ik ben ervan overtuigt dat een degelijk nieuw hok een hele pluspunt gaat worden, Kippenloverken ;)
Momenteel -met dit weer- hebben ze klamme buik en klam hooi (al is het oorspronkelijk van de beste kwaliteit = geweest) Cavia's hebben continu hooi ter beschikking nodig om continu te kunnen knabbelen dat is het doel voor de tanden en spijsvertering, dus draai of keert hoe je wil met dit rot zomerweer is het hooi van 's morgens al nat 2u later ... en dat is simpelweg niet gezond. (het zal zelf voor deze winter een hele probleem worden om deftig hooi te vinden !!)

Aan de hand van je voorbeeld en tips, wil ik gewoon goed advies geven voor cavia's en even duidelijk maken waar een probleem op de loer is. Daar kan iedereen en niet enkel de vraagsteller nut uit halen, toch of niet !?

Gebruikersavatar
Aukios
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Rivierengebied, Gelderland

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor Aukios » 31 aug 2011 09:54

Ik heb mijn cavia's altijd buiten gehouden met de andere dieren. MAAR......
* Ik zou ze in het voorjaar(als het boven de 20 graden is) voor het eerst buiten gaan houden. Zo hebben ze het hele voorjaar en zomer om te wennen aan het buitenleven. Dan krijgt hun vacht ook de kans om mee te groeien met de seizoenen. NU ze buiten neer zetten is te laat naar mijn mening.
* Zorg voor droge en tochtvrije schuilplaatsen, waar je in de winterperiode veel stro/hooi kan inleggen. Dan kunnen ze erin nestelen. Zorg dat het hok een stukje van de bodem af zit, ivm als het gaat vriezen.
* Let goed op een geblanceerde voeding, zodat ze een goed imuunsysteem kunnen opbouwen.
* Als het vriest goed op het drinkwater letten.
* Zorg dat, als het moet, ze altijd naar binnen kunnen, maar let er dan op dat ze dan niet zomaar weer naar buiten kunnen! Dan is hun lichaam er niet meer aangewend.
* Ik weet niet hoe groot de ren is, maar ze hebben wel de ruimte nodig met speelmogelijkheden, zoals tunnels, hokken, etc.

En in de opvangen zitten hele leuke cavia's :gulzig:

Van alle dieren die ik heb, vond ik cavia's houden in de buitenlucht wel het "zwaarst". dus denk er goed over na.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor brenda17 » 31 aug 2011 10:21

Volgend jaar gaan we hier ook een cavia verblijf buiten maken, maar zodra het kouder word gaan ze naar binnen de cavia flatten in.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor MIC » 31 aug 2011 10:43

Cavia's zijn idd. zeer broze dieren, al sowieso, daarom zijn we geen voorstander om deze dieren in de winter buiten te houden. Luchtwegen scoort toch vrijwel als probleem nummer 1.

Het is een goed advies om even in een caviaopvang te gaan kijken, heel wat diertjes worden aangekocht en kort nadien gedumpt. Ukjes vandaag binnen geboren in warme huis kunnen zeker vandaag niet meer buiten gaan leven, maar moeten wachten tot het voorjaar ... maar dat geldt eveneens voor volwassen dieren die altijd binnen leefde, het is echt al te klam 's avonds.

Als bodembedekking gebruiken wij houtkrullen en een goede dot hooi om zich te verbergen.
STRO wordt voor cavia's afgeraden, ook dit is de grootste boosdoener voor oogbeschadigingen, cavia's zijn te laag op de poten en lopen tegen de scherpe hooitakken.

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Huisvesting cavia's

Berichtdoor Anne-Marije » 13 okt 2011 11:48

Naar mijn ervaring kunnen ze buiten gehouden worden, tenzij ze een tochtvrij en waterdicht hok hebben om zich in terug te trekken.
Ze kunnen dus niet permanent in een rennetje op het gras.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten