cavia's gered gevolg 3 zwangere zeugjes in de opvang

MIC
Land:
M/V: V

Re: cavia's gered gevolg 3 zwangere zeugjes in de opvang

Berichtdoor MIC » 04 dec 2011 12:20

tja ik dacht ook eerder dat de vele poezen die samen in huis leven ze door de tralies hadden getrokken .
dat leek mij eerder van toepassing dan dat de rest ze had opgegeten .
(kleine kooi konden ze gemakelijk aan ! )

maar goed ben op internet gaan zoeken .
en je hoort het toch wel meer dat kleintjes opgegeten worden .

tja ... internet, hier staat het inmiddels ook al 2x geschreven in de topics (bij jou en Brenda) en mensen googlen op 'baby's cavia's opgegeten' en lezen dit en zeggen: "zie je wel hier staat het ook." dus het klopt... maar Wie heeft daadwerkelijk de baby's zien opeten door een cavia ??? Juist ja geen van beiden, het is een conclusie dat mensen maken: het zal wel zo moeten zijn ... en vervolgens word dit 'als waar' opgenomen.
Op al die jaren dat ik met cavia's bezig en op cavia forums ben, heb ik het nog nooit gelezen en met mijn ervaring met het gedrag van deze dieren, zeg ik neen. Ik heb uiteraard dieren die voldoende eten krijgen, maar ik heb ook geweldige sukkelaars mogen opgevangen.
Bij een miskraam, onvolmaakte of dood geboren ukjes 'kan' mama de ukjes wel gaan opruimen.
En als de beer niet weg is voor een bevalling kunnen er ook ongelukken voorkomen tijdens de bevalling met de ukjes. Tijdens de bevalling is er een specifieke zoete geur, mama is op dat moment vruchtbaar (daardoor de hoge kans op nadekken) wanneer de beer de zeug dan probeert te dekken en de pasgeborenen lopen in de weg ... dan kan de beer geirriteerd wel de kleintjes doden.

Enkele jaren geleden is er wel een verhaal van kanibalisme geweest, maar hierbij moet je de omstandigheden goed begrijpen. Er was een maffe kerel in NL aan te werk, hij kocht de mooiste/sterkste cavia's aan bij fokkers. Hij zette de cavia's samen 'zonder eten' en kickte op het vervolg ... De zieke geest hebben ze gevonden (en hierbij de cavia's)en dat heeft in de krant gestaan.
Maar cavia's die eten krijgen zullen dit niet doen, zelf leeg en uitgeput zag ik de teken van agressie niet in de dieren, ze klitten eerder samen tegen elkaar aan om elkaar steun en warmte te geven.

Lies
Land: Nederland

Berichtdoor Lies » 04 dec 2011 12:35

tja ... internet, hier staat het inmiddels ook al 2x geschreven in de topics (bij jou en Brenda)

Volgens mij worden in Brenda's topic konijnen bedoeld. Daar komt het helaas wel eens bij voor. Maar niet bij cavia's. Een nest konijnen of een nestje cavia's dat is een wereld van verschil.

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 04 dec 2011 14:24

Bij mij ging het ook over cavia's. We hebben het zelf inderdaad nog nooit zien gebeuren, maar die vrouw zei dat de andere vrouwtjes de vorige keer de jongen opgegeten hadden.

Wij halen ze altijd uit voorzorg uit elkaar, zeker als we niet weten hoe de andere vrouwtjes reageren op de nieuwkomers. Ook willen we de moeder rustig laten bevallen, dus meestal halen we ze ook uit het buitenverblijf en zetten we ze in Quarantaine zodat het publiek de jongen de eerste dagen niet ziet. Na 3 dagen zetten we ze weer bij de rest.

kippenmeisje
Land: belgie

Berichtdoor kippenmeisje » 04 dec 2011 22:20

jup hier gaan ze ook uit elkaar!

en zoals ik zei mic denk ik ook eerder dat de poezen de dader waren .
beestjes zagen er niet zo goed doorvoed uit .

dus kan geloven dat gemakelijk te vangen cavia jong dan heel welkom zijn !

zielig maar lijkt mij meer voor de hand liggend ! :shock:

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 06 dec 2011 02:26

ik haalde mijn dieren nooit uit elkaar, cavia's zijn te gevoelig/gestrest voor verandering en aanpassing en verhuizen kan een moedertje 'onnodig' te vroeg doen bevallen... maar ze kunnen uiteraard beter NU binnen bevallen dan buiten en uit onhandige kinderhandjes blijven. Ze na 3 dagen terug buiten zetten is wel heel fout, Brenda ! Dat traumatiseert zowel mams als ukken want ze zoeken hun 'nest'. Ukjes vallen de eerste 3 dagen af en moeten dan beginnen bijkomen, door de stress kan dit zorgen voor verder afvallen ipv bij te komen en dit komt ten nadele van hun weerstand. Als het dan ook zoals nu winter is, drop je een pasgeboren baby (in warmte geboren) in de koude.

Ik haal zelf geen zieke dieren uit een groep (als het voor hunzelf niet nodig is) cavia's hebben veel aan elkaar en jij volgt de evolutie nog beter door hun normaal gedrag in normale omgeving en door het gedrag van de anderen tegenover een ziek dier.

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 06 dec 2011 08:19

Nee, in de winter natuurlijk niet :gossip:
Nu zitten alle cavia's binnen. In de zomer zitten ze buiten in een grote ren op het gras met daar een mooi nachthok. Maar rond Oktober doen we ze naar de binnenhokken omdat de grond dan te koud begint te worden.
We doen het eigenlijk altijd op deze manier en hebben nooit problemen gehad. We letten natuurlijk wel op de jongen zelf, als er te zwakke bijzitten dan wachten we nog een tijdje met ze terug te plaatsen.
Na 4 weken nemen we ze weg bij de ouderdieren en kijken we wat het geslacht is. Als ze 400 gram wegen gaan ze naar een nieuw thuis.

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 06 dec 2011 11:13

Dat ze vanaf oktober binnen kunnen vind ik positief, cavia's zijn te broos om buiten te overwinteren.
We doen het eigenlijk altijd op deze manier en hebben nooit problemen gehad
Ik kan me best voorstellen dat jullie niets verkeerd 'zien' (je zit ook niet gans de dag naast de hokken om de houding te observeren, er is werk ...) maar stiekem hoop ik wel dat je mijn woorden tot jou laat komen en kan begrijpen dat de dieren (zowel mams als kids) het moeilijk krijgen door die verhuis zo snel na de worp.
Ukjes worden hier onmiddellijk gewogen na de geboorte en geslacht bepaald, dagelijks worden mama en ukjes gewogen de 4weken omdat dit de enigste manier is om de dieren nauwkeurig op te volgen... en te kunnen ingrijpen wanneer het moet. Let op heel wat beertjes kunnen al berig zijn rond 3 weken (meestal uks van dominante ouders) Of ze daadwerkelijk mams kunnen dekken is nog een algemene discussie.

terug on topic
Hoe is het met de 3 zwanger dames, kippenmeisje ? Ik heb nog geen foto's van hun gezien (hint) of beschrijving. Heb je een idee van de leeftijd van de moeders en hoe ver ze staan ? Kan je ze even wegen (digitaal) ?
Ook hier bestaat er verschil in mening bij het onderwerp zwangere zeugen wel of niet bij elkaar laten. Sommige zweren dat ze gescheiden moeten worden omdat de bevalling van de ene de andere (te vroeg) doet bevallen (met gevolgen vandien) Hier zijn ze allemaal bij elkaar gebleven en is ieder op zijn datum bevallen. Voor de uks van Chatsy was dit een zegen. Chatsy die zelf een weeskind was? had de eerste dagen geen moederinstinct. Redbull die 16 dagen voordien 3 ukjes had rende toe eens de ukjes van Chatsy om melk riepen. (weer een mooi voorbeeld)

Lies

Berichtdoor Lies » 06 dec 2011 12:10

Brenda:
We hebben het zelf inderdaad nog nooit zien gebeuren

Als je dan zelf nog nooit ervaren hebt dat cavia's hun jongen zouden opeten schrijf het dan ook niet op internet Brenda want je zet zo mensen op een verkeerd spoor en die gaan dat dan weer door vertellen. Zo krijg je steeds meer onzin te lezen op internet. Het is erg belangrijk als je advies geeft dat hetgeen je opschrijft klopt. En als je je eens vergist, dat kan altijd, dat je het dan recht zet!

henkzeeland
M/V: M

Berichtdoor henkzeeland » 06 dec 2011 17:11

kippenmeisje schreef:Beste mensen ,

Vandaag hebben we een 5 tal zeugjes en 1 beer gered van barre leefomstandigheden .

Wat ik niet zo duidelijk kan terug vinden is of je de beer nu apart hebt gehuisvest ? Ja, toch ! Mag ik hopen.
En zijn er al jongen geboren inmiddels ?
De zeugen moet je altijd bij elkaar laten, zeker als ze gestresst zijn. Cavia's zijn op-en-top groepsdieren. Hoe minder veranderingen in een groep, hoe beter. Zeugen zorgen zelfs voor elkaars jongen.

@ Brenda: Ik snap niet dat op een kinderboerderij, simpelweg door een kapotte draad, de beren bij de zeugen kunnen komen. Dit soort dingen kun je makkelijk 100 % voorkomen door deugdelijke huisvesting.

En nog een 'gevaarlijke' afsluitende opmerking: Cavia's zijn eetbaar. Slachten is een goede methode om overbevolking te voorkomen. In Zuid-Amerika eten ze niet anders.

judith77
Land: nl

Berichtdoor judith77 » 06 dec 2011 17:24

henkzeeland schreef:
kippenmeisje schreef:
En nog een 'gevaarlijke' afsluitende opmerking: Cavia's zijn eetbaar. Slachten is een goede methode om overbevolking te voorkomen. In Zuid-Amerika eten ze niet anders.

Dat klopt helemaal, ik heb ze in Chili gegeten ooit, vond het persoonlijk niet lekker. Maar in Zuid-Amerika eten ze ze heel veel, net zoals wij kippen van het spit eten.

Terug naar “Cavia's”