cavia's gered gevolg 3 zwangere zeugjes in de opvang

MIC
Land:
M/V: V

Re: cavia's gered gevolg 3 zwangere zeugjes in de opvang

Berichtdoor MIC » 08 dec 2011 22:52

Alleenstaande cavia's dan maar beter opeten ?
Dat is beter dan in een verloren hoekje, zonder aandacht van wat of wie dan ook (dat is nl. de realiteit in zeer veel gevallen), te vegeteren.

Wees verder gerust: ik ga niet meer in op cavia/konijnen-onderwerpen en hou het bij kippen en eenden.

Henk ik wil je helemaal niet wegsturen uit cavia onderwerpen, integendeel ! Zelf heb ik ook meerdere soorten dieren in huis/tuin (cavia's, konijnen, eenden, kippen ...) en over sommigen soorten dieren heb ik ook maar een elementaire kennis en mijn eigen ervaring van hun koppeling, en het zal bij mij ook gebeuren dat ik mijn ervaring/ advies deel uit eigen ervaring en totaal tegen de haren van instrijk van mensen die meer ervaring en kennis hebben. Dat is geen reden voor mij om weg te blijven, integendeel hier leer ik uit.

Ik had even geen zin om het nogmaals te herhalen waarom cavia's en konijnen niet matchen. Lies heeft nog eens de moeite gedaan om het op te schrijven (ik doe het al jaren)... en morgen moeten we het weer schrijven, want er zal wel altijd iemand dit advies komen geven. Het is dus niets persoonlijks, het is gewoon het onderwerp !
Hetgeen Lies niet heeft vermeld is het voorbeeld van een schat van een konijn die met een schat van een cavia gelukkig samen leefde en een vreugde sprongetje van het konijn - met zijn sterke achterpoten- ongelukkig en zonder bijbedoeling een slag aan de cavia gaf. Het dier had een gebroken rug en werd ingeslapen. Ik hou dus helemaal niet van het voorbeeld gelukkig duo ... want zelf met een gelukkig duo -in ons ogen- kan het snel afgelopen zijn.
Ik heb hier een cavia opgevangen die met een konijn leefde, hij heeft eerder het gedrag van een konijn dan van een cavia ! Ik heb ook cavia's die door omstandigheden alleen "gehuisvest" zijn, mijn dieren zitten niet verloren in een hoekje, ze zitten niet zonder aandacht en ze zitten niet te vegeteren ( dit is ook een foutief en overdreven visie en antwoord hoor )
De dag dat ik hier nog 1 cavia "in huis heb" (zal niet voor morgen zijn maar allez) dan zal ik hem niet opeten (ja misschien bij het knuffelen) dan krijgt hij/zij een cavia als vriend ... maar zeker NOOIT geen konijn. En als ik wil/moet stoppen met cavia's dan zoek ik hem/haar te herplaatsen.(maar wel bij iemand die ik ken en met caviakennis)
Laatst gewijzigd door MIC op 08 dec 2011 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lies
Land: Nederland

Berichtdoor Lies » 08 dec 2011 22:58

Lies heeft nog eens de moeite gedaan om het op te schrijven (ik doe het al jaren)...

Ja, het blijft altijd maar herhalen en daar word je ( ik ook) moe van.

Wat erg zeg van die gebroken rug :puppydogeyes:

Gerda_H
Land: nl
Contacteer:

Berichtdoor Gerda_H » 08 dec 2011 23:48

Lies schreef:
Gerda_H schreef:Bij mijn cavia's zat ook een konijn,en dat ging heel erg goed.Ze zaten samen rondom het voerbakje. Nooit geen vechterij tussen de cavia's en de konijnen.

Dat het soms goed gaat zou geen reden moeten zijn om het aan te raden. Ik ben er ook niet voor. Konijn en caaf spreken een andere taal en kunnen niet voor elkaar zijn wat een maatje van de zelfde soort zou zijn. Maarja, één eenzaam konijn + een eenzame cavia dat is het ook niet. Je kent niet altijd de beweegredenen om een konijn en een cavia samen te zetten. Wanneer je aan dieren begint en je kiest bewust voor één konijn en ééen cavia dan informeer je je niet goed. Dat is een ding wat zeker is.

Caviá's hebben vitamine c extra nodig en konijnen niet. Konijnen maken zelf vit. c. Dat is echt iets om een oplossing voor te verzinnen. Een konijn moet niet de beschikking hebben over biks met vit. C erin. Dat is niet goed. Verder, wat voorkomt is dat het konijn op de cavia rijdt. Dat doet een konijn om de rangorde te bepalen maar ook wel vanuit frustratie omdat de communicatie niet goed verloopt! Het rijden op de ander is in het laatste geval de meest overtreffende vorm van corrigerend gedrag. Het gebeurt dat cavia's dus "verkracht' worden en dat het bekken dan kapot is. Dat is echt vreselijk en het is erg traumatisch voor een cavia. Dat kun je wel dierenmishandeling noemen.

Een ander voorbeeld van taalverwarring is het konijn dat door een cavia in zijn nek (voorkant) gebeten is en daar een ernstig abces door kreeg. Zo'n beet ontstaat door miscommunicatie. ZE reageren verkeerd op elkaar omdat ze elkaar niet begrijpen en vanuit de frustratie wordt er agressief gereageerd.

@Henk Ik kan me voostellen dat Evertje en Fred het samen goed konden vinden. Zelf had ik Suzie (konijn) een tijd alleen wegens omstandigheden. Zij was erg op mij gericht, liep altijd los en we hadden het goed samen. Toch beschouw ik het gericht zijn op een andere soort van een dier als iets uit nood. Bij gebrek aan meer passend sociaal contact om het zo te zeggen. Dieren passen zich aan. Suzie was ze uiteindelijk nog beter op haar plaats bij Dix die er 24 uur per dag voor haar was en haar vacht poetste. Iets wat ik nog net niet deed. Ik heb wel een keer geprobeerd omdat ik wilde voelen hoe het 'proefde". Het viel erg mee. Veel minder naar dan je zou denken haha. Maargoed, met alle respect, ik bedoel hiermee dat een soortgenoot altijd beter is, hoe leuk het er verder ook uitziet. Maar het moet wel mogelijk zijn..

Ik zal het zeker niet aanraden,maar ik zou het niet bij voorbaat dierenmishandeling noemen. En je hebt gelijk,het is beter om soortgenoten bij elkaar te zetten.Maar soms heb je geen andere keuze. Ik had twee konijnen,echter,een ram en een ooitje.En die wou ik zeer zeker niet bij elkaar zetten,wat je zeker zal begrijpen. Omdat mijn hok voor het aantal zeugen te klein was,en het konijn in een even zo groot hok zat,heb ik ze bij elkaar gedaan.Ze hadden gezamenlijk twee buitenrennen,en één binnenhok.Heel veel ruimte dus. Ik heb nu geen cavia's meer,doordat ze dood zijn gegaan door de muizen.Nu loopt het ene konijn tussen de kippen,en dat gaat heel goed. Het ooitje loopt nu wel alleen,maar krijgt heel veel aandacht van ons. Wij hadden,toen de cavia die bij haar in zat dood ging,om er een paar kippetjes bij te zetten,maar dat vond ze maar niks.Daarom hebebn wij de keuze gemaakt om haar alleen te laten.

henkzeeland
M/V: M

Berichtdoor henkzeeland » 09 dec 2011 08:19

@ MIC/Lies: Vooruit, nog 1 reactie dan:
Ik ben overtuigd van jullie goede bedoelingen en kennis en ervaring en neem ze ook serieus en zal niet weer een cavia en een konijn bij elkaar zetten.
Met beschuldigingen van dierenmishandeling moet je echter wel voorzichtig zijn (en dat geldt ook voor mij).
Het komt al gauw 'hysterisch' (excusez le mot) over als je het als antwoord leest van iemand die je verder niet kent, en doet in feite afbreuk aan de inhoud van je boodschap, vooral omdat deze verder goed onderbouwd is.

Doe de groeten aan je cavia's !

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 09 dec 2011 12:14

Henk mag ik je eerst en vooral bedanken voor je medewerking om een meningsverschil op een deftige manier bespreekbaar te kunnen maken. Ik betreur het dikwijls op forums dat communicatie niet meer mogelijk lijkt, terwijl je als buitenstaander van een discussie dikwijls wel het licht ziet in de standpund van beide partijen, gaat wederzijds de essencie van de boodschap verloren ... want de discussie ontaardt snel en heeft dan niets meer met het onderwerp te maken.
Met beschuldigingen van dierenmishandeling moet je echter wel voorzichtig zijn (en dat geldt ook voor mij).
Het komt al gauw 'hysterisch' (excusez le mot) over als je het als antwoord leest van iemand die je verder niet kent, en doet in feite afbreuk aan de inhoud van je boodschap, vooral omdat deze verder goed onderbouwd is.

Ik ben het totaal met je eens Henk en waarschijnlijk krulde mijn tenen al bij jouw 1ste uitspraak:
Henk schreef:En nooit een cavia alleen in een hokje stoppen, meld ik - desnoods ten overvloede - nog maar eens. Dat staat gelijk aan een vrij ernstige vorm van dierenmishandeling.

Het laatste waar ik aan mee doe is dierenmishandeling, ik vang de sukkelaars op ... dus met 3 cavia's alleen gehuisvest zet je me in een kasje waar ik niet in pas. Ik begrijp best welk beeld je voor ogen heb wanneer je dit schrijft, maar het is een cliché zinnetje waarvan ik de inhoud niet altijd deel. We leven in een maatschappij waarin veel mensen alleen leven en die ga ik ook niet per definitie allemaal ongelukkig en depri zien, zo zie ik het ook bij dieren ... en ik meen dat ik mijn dieren zeer goed in de gaten hou en ken. Ik maak dan ook een belangrijk verschil wanneer ik lees dat een cavia's alleen leeft: zijn ze alleen in huis of zijn ze alleen gehuisvest ... en hoe reageren ze hierop ?
En ja dan kwam de tip een konijn, wat voor mij ergere consequenties heeft dan een cavia alleen gehuisvest ... zodus ging de overtreffende trap op jouw "al ernstige dierenmishandeling"
De reden is nu uitlegt en aanvaardt.
Heb je een dier dat wegkwijnt alleen geef hem aub een gepaste maatje.

Gerda_H
Contacteer:

Berichtdoor Gerda_H » 09 dec 2011 13:40

Mic, met je laatste uitspraak ben ik het helemaal eens. Ik had een cavia die beslist niet samen kon met andere soortgenoten,en die zat dus alleen in een hokje,maar hij kon wel zijn soortgenoten horen,want in mijn bijkeuken had ik twee flats met elk 4 hokken,waar ik maximaal twee cavia's in had.dat ene beertje zat dus altijd alleen,maar was beslist niet depri,

Lies

Berichtdoor Lies » 09 dec 2011 18:50

Nu loopt het ene konijn tussen de kippen,en dat gaat heel goed. Het ooitje loopt nu wel alleen,maar krijgt heel veel aandacht van ons.

@Gerda: Toch even een idee opperen. Je zou de ram bij een da die verstand van en ervaring met konijnen heeft kunnen laten castreren. Wat dacht je daarvan? Okay, het kost wel even iets van 60 - 75 euro maar je krijgt er veel voor terug! Over het algemeen is een koppel konijnen echt gek met elkaar. Het is enorm genieten omdat te zien en er zal dan, als je nog nooit een koppel hebt gehad, een wereld voor je opengaan. Dan moet je wel op de goede manier koppelen. Er zijn do's en dont's wat dat aangaat. Hoe oud is je ram? Ook een wat oudere ram kan gecastreerd. De nazorg die gegeven wordt is heel belangrijk. Als die goed is zal hij het prima doorstaan.

Een ooitje is een vrouwelijk schaap ;) Een vrouwelijk konijn wordt voedster genoemd.
Laatst gewijzigd door Lies op 10 dec 2011 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerda_H
Contacteer:

Berichtdoor Gerda_H » 10 dec 2011 00:09

Het rammetje is nu 4 jaar oud. Ik heb vroeger eens twee ooitjes bij elkaar gehad,en toch hadden wij op een gegeven moment een nest jongen. en een vergissing was niet mogelijk,want ze waren geschouwd door een zeer ervaren fokker. Momenteel laat mijn budget het niet toe om de ram te laten castreren,maar die gedachten hebben wij hier ook wel eens gehad hoor.

Lies

Berichtdoor Lies » 11 dec 2011 18:46

Kan dit je motiveren om te gaan sparen al is het heel langzaam? :-D

Afbeelding

Gerda_H
Contacteer:

Berichtdoor Gerda_H » 11 dec 2011 19:51

Ook zonder de foto was ik al aan het sparen hoor. Langzaam gaat het zeker,daar wij momenteel met een zeer krap budget moeten rondkomen,en ook al ben ik iemand die zegt, mijn dieren eerst,maar dat geld voornamelijk qua voeding. Als ik moet kiezen tussen een stukje vlees voor mijzelf of eten voor mijn dieren,dan laat ik dat stukje vlees staan.Zo denkt gelukkig iedereen hier over in ons gezin. Mijn dochter Julia spaart mee,omdat het rammetje eigenlijk ook van haar is.

Terug naar “Cavia's”